• Carrolina1978

Hur fan orkar alla ??

OK, jag la upp en fråga om att hålla reda på alla aktiviteter som min äldste har och hur svårt det är att hålla ordning på de när all info komer från olika håll (fb-grupper och mail och lappar och whatsapp och allt möjligt). 

Ingen verkar hålla med, alla är bara "skriv upp det och planera och skaffa fem appar med påminnelser så du inte glömmer ....... "

Är det BARA jag som glömmer och virrar och inte pallar alla grejer som ska kommas ihåg. Jag är ensam med två barn och jobbar heltid .... fattar inte hur alla som säger att de älskar AKTIV FRITID är funtade. Jag vill bara äta glass och kolla netflix egengtligen ...

Hur fan orkar alla ??? Finns det nått knep? 

• Svar på tråden Hur fan orkar alla ??
  • nnnnnnnn

VI har en gemensam kalender där allt skrivs upp DIREKT.
    Man kan ha typ en familjekalender på väggen i köket eller köra med en digital variant i mobilen, det kvittar, det viktiga är att allt skrivs in omedelbart och att man ser det lätt tex att den är på väggen bredvid köksbordet eller att man lägger in påminnelser i den digitala kalendern.

Vi har kört med att det som inte står i kalendern, det gör vi inte! Det var effektivt för att få de större barnen + maken att skriva in allt... Får man inte åka iväg på något för att man glömt skriva i kalendern, så lär man sig att skriva i kalendern.

• nnnnnnnn

Sen är det såklart mycket lättare att älska en aktiv fritid när man är 2 vuxna som hjälps åt, man slipper ju hälften av körningarna eller plocka iordning före/efter mm.
    Dessutom jobbar vi inte heltid...

Så jag förstår att du inte orkar och vill, men det är inte något man måste göra... Är barnen små behöver de inte planerade aktiviteter. Är barnen stora så får de själva skriva in i kalendern, packa och ta sig dit (Om det är rimligt för deras ålder).
    Vi försöker också att så långt som möjligt låta barnen samåka med kompisar, oavsett om det är vi som tar extra barn i bilen eller om det är våra barn som får åka med andra. När de är större så kan de cykla/gå med en vän till och från aktiviteterna.

• Themis

På söndagar efter lunch har familjen genomgång av kommande vecka, och den aktivitet eller resa som man inte har skrivit in i familjekalendern då den händer inte, alternativt så får den som är vuxen själv fixa med barnvakt eller vad det nu är som krävs för att det ska funka med övrigas scheman.

När båda reser i jobbet ibland så måste det finnas skriftlig planering/framförhållning, och det blir också lättare att få barn med på noterna när man pratar igenom veckan så de vet vad som ska ske. Ibland tror man att man har sagt nåt och så har de inte hört eller man har bara sagt det till varandra. 

Ett möte utan skärmar där alla deltar är det tydligaste sättet.

Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • LukeStairwalker

Nej, jag är likadan. Jag har två barn vv och de har inte ens många aktiviteter men två ggr i veckan var. Jag har ett arbete som ibland kräver mer än 8 timmar och är dessutom med i styrelsen i bostadsrättsföreningen där jag bor.

Med barn heltid så hadr jag fått krupp, garanterat.

• Magical
    Carrolina1978 skrev 2020-08-05 12:04:11 följande:

OK, jag la upp en fråga om att hålla reda på alla aktiviteter som min äldste har och hur svårt det är att hålla ordning på de när all info komer från olika håll (fb-grupper och mail och lappar och whatsapp och allt möjligt). 

Ingen verkar hålla med, alla är bara "skriv upp det och planera och skaffa fem appar med påminnelser så du inte glömmer ....... "

Är det BARA jag som glömmer och virrar och inte pallar alla grejer som ska kommas ihåg. Jag är ensam med två barn och jobbar heltid .... fattar inte hur alla som säger att de älskar AKTIV FRITID är funtade. Jag vill bara äta glass och kolla netflix egengtligen ...

Hur fan orkar alla ??? Finns det nått knep? 

Jag svarade i den förra trenden och svaret blir väl samma nu: skriv upp så har man bättre koll.

Frågan om orken är ju något helt annat. Du kanske har så många saker i ditt liv att du skulle behöva skära ner lite = kunna ha bättre ordning? 
  • lövet2

Det finns inga genvägar där. Mina barn fick ha 2 aktiviteter var och inte mer än så. Det var inte bara för min skull utan även för deras. Även roliga aktiviteter ger stress och press på ungarna, för de hinner inte koppla av och bara vara.

De fick ha en aktivitet som krävde min medverkan, t ex fotboll. Träningar höst-vinter-vår och matcher på sommaren, så sommaren var mest intensiv. Ungarna i laget delades in i grupper på 4 barn, och så hade vi ett rullande schema på vem i gruppen som skulle skjutsa. Den som fick förhinder fick fixa en ersättare.

Sedan fick de ha en aktivitet som de skötte i princip själva. Någonstans inom gångavstånd och något som inte krävde att jag medverkade. Barnkör, kyrkans barnverksamhet eller något.

• pepsimax

Jag orkade inte utan valde netflix och glass efter 10 år av det du beskriver. Mina barn blev helt normala. 

• Skogssport

Det finns en kalenderapp i iPhone (finns säkert i alla telefoner, men jag kan endast uttala mig om iPhone).

Annars finns det kalendrar att ladda ner från appstore (eller motsvarande butik för andra telefoner).

Det räcker med EN kalender. I den har du påminnelser och allt du behöver för att inte missa något.

Men om din inställning är att du helst av allt bara vill äta glass och se på Netflix, så är du kanske inte så brydd och engagerad som andra föräldrar?

• Skogssport
    lövet2 skrev 2020-08-05 13:03:08 följande:

Det finns inga genvägar där. Mina barn fick ha 2 aktiviteter var och inte mer än så. Det var inte bara för min skull utan även för deras. Även roliga aktiviteter ger stress och press på ungarna, för de hinner inte koppla av och bara vara.

De fick ha en aktivitet som krävde min medverkan, t ex fotboll. Träningar höst-vinter-vår och matcher på sommaren, så sommaren var mest intensiv. Ungarna i laget delades in i grupper på 4 barn, och så hade vi ett rullande schema på vem i gruppen som skulle skjutsa. Den som fick förhinder fick fixa en ersättare.

Sedan fick de ha en aktivitet som de skötte i princip själva. Någonstans inom gångavstånd och något som inte krävde att jag medverkade. Barnkör, kyrkans barnverksamhet eller något.

Det beror ju på hur dagarna i övrigt ser ut?

Går man i skolan mellan 8-14, vilar mellan 14-17:00 och har aktivitet mellan 17:30-18:30 så kan man gott och väl ha flera olika, eller en som kräver flera dagar.
  • pepsimax
    Det är okej att inte barn har aktiviteter 24 7.

En aktivitet i veckan räcker. Det är okej att ha tråkigt, och att föräldrarna inte ständigt aktiverar och leker med barnen. 

Jag har fått sociala och kreativa barn som haft varsin aktivitet, den ena fotboll och den andra har spelat ett instrument i alla år. De har fått byta aktivitet om de velat, men de har inte velat. 

Man behöver göra ingenting också ibland för att få fart på fantasin.
Svar på tråden Hur fan orkar alla ??