• L97E99

Vad är det som händer

Hej

Min sambo och jag bestämde oss för en dryg månad sedan att vi nu är redo att försöka skaffa barn. Sagt och gjort så bokade jag tid hos barnmorskan för uttag av min hormonspiral som jag har använt mig av i ungefär 6-7 års tid, under tiden jag haft spiral så har jag inte haft några blödningar vilket resulterat i att jag inte har någon koll på min cykel utan har börjat logga den när första mensen kom efter uttaget den 23/6 och den 26/6 fick jag först mensen vilket varade i 5 dagar.

Sen undrar jag ju såklart hur det är med min ägglossning så bestämde mig för att göra ägglossningstest och enligt appen jag använder mig av skulle jag börja testa den 4/7 sagt och gjort men fick negativt varje gång fram tills den 16/7 då började den ge utslag på att jag hade LH ökning och det gör den fortfarande idag den 28/7 alltså 12 dagar senare vissar den fortfarande bara ökning och ingen ägglossning och det gör ju även att mensen skjuts upp hela tiden enligt appen så vet inte när det är dags för nästa period att börja och det är lite jobbigt nu då när jag har börjat känna av vissa saker som kan vara gravid symtom.

Har läst runt lite och sett att ägglossningstest även kan ge utslag för graviditet så börjar ju fundera på om det är så att jag har haft ägglossning och vi lyckats befrukta det utan att jag fått bekräftad ägglossning, vi har legat i stort sett varje dag sedan jag började få positivt test på ägglossning.

Så jag valde idag 28/7 att göra ett tidigt gravtest men det visade tydligt negativt vilket var nästan väntat men ändå inte med tanke på mina symtom men får väl avvakta och se om mensen kommer eller inte.

Men min fundering är varför har jag fått positivt svar så många dagar men ingen bekräftad ägglossning? Någon som har idé på varför det kan vara så?

• Svar på tråden Vad är det som händer
  • Lillaälta

Om du haft hormonspiralen i 6-7 år (och annat innan?) så är det säkerligen så att din kropp försöker hantera att du inte längre tar hormoner. Min menscykel efter 10 år av olika hormoner (p-piller och p-ring) blev först stabil efter ungefär 6 månader. Och är normal nu efter 12 månader. Så det är olika på hur din kropp hanterar hormoner.

Men ge det några månader och ett tips är att köra natural cycles och tempa. Ger en sjukt bra bild om du haft ägglossning eller inte.

Svar på tråden Vad är det som händer