• Anonym (orolig mamma)

Missförhållande hos pappa

Hej
    Kortfattat så har jag o pappan gått igenom en vårdnadstvist då pappan slog barnen, inte ger dom mat efter ordning, inga rutiner, missförhållande osv. 

Domen blev gemensam vårdnad men boendet hos mig. Umgänge med pappa varannan helg och vartannat lov. Barnen är 5 och 8 år. 

Denna sommar är de hos pappa i 2 veckor. Inne på andra veckan nu, Barnen har aldrig varit ifrån mig så länge. 

Hoppades så klart på att allt skulle gå bra men de gör de inte. 

Jag pratar med barnen varje dag. Vet att dom inte har borstat tänderna sen de åkte hemifrån, inte har lagt sig förrän midnatt varje kväll, inte får de mat efter ordning. Ena sonen berättade en kväll att han inte hade ätit på hela dagen. Fick även en bild av pappan där ena sonen sitter i bilen och sover med bältet helt fel. Hade de krockat så hade de slutat illa.. Jag påpekade då att tröttheten beror på att de inte får sömn efter ordning..

Jag mår skit dåligt av detta. Sover dåligt, har ångest och kan inte njuta av semestern. Allt jag tänker på är barnen och deras hälsa. =( 

Har gjort anmälningar förut gällande detta (innan vårdnadstvisten) men soc gör inget. Pappan städar undan inför soc besök och säger det de vill höra. 

Vad tusan ska jag göra?!

• Svar på tråden Missförhållande hos pappa
  • Anonym (Ordnad oordning)

Jag hoppas att du tolkar mig rätt nu för jag delar alla dina värderingar om hur man lever i en familj för att barnen ska må bra.

MEN de saker du pekar på är inte särskilt allvarliga

- att barnen är uppe till kl 12 några ljusa sommardagar när de har sommarlov och får sova ut dagen efter är knappast något de far illa av.

- att pappan glömmer att borsta tänderna under två veckor kommer de inte att få några hål eller andra skador av. Pappan kommer förstås att hävda att han gjort det men även om soc kanske tror på dig så är det inget man tar ifrån honom vårdnaden för.

- det är sommarlov, många barn i Sverige lever på glass, läsk, chips och godis, och tar ingen skada av det, utan är lyckliga och glada. Får de bara en hamburgare och en pizza då och då så har du en bästan perfekt nutritionsmix. De blir knappast undernärda, felnärda eller för tjock om det bara handlar om en kortare tid på året.

- bilbältet är ju en miss, men inget du blir av med vårdnaden för.

Din ångest och ditt tvångsneurotiska beteende däremot kan skapa bestående skador hos dina barn.

Ditt ständiga ifrågasättande av deras pappa kan göra att du skadar deras livsviktiga relation till honom.

Mitt råd är att du tar ett steg tillbaka och accepterar att han är förälder på ett annat sätt än du är som du ogillar, men att det inte nödvändigtvis är sämre för barnen.

En ny anmälan till soc leder nog bara till att de drar en djup suck för att du förorsakar dem en massa onödigt arbete. I hemlighet tänker de att du är ännu ett gammalt bittert ex. som inte kan låta bli att försöka hämnas på sitt ex.

Förlåt att det blev så fyrkantigt när jag skrev här. Det är verkligen inte min mening att försöka göra ner dig. Jag förstår verkligen din oro med tanke på vad som hänt tidigare. Kram!

• Anonym (S)
    Anonym (Ordnad oordning) skrev 2020-07-23 21:48:40 följande:

Jag hoppas att du tolkar mig rätt nu för jag delar alla dina värderingar om hur man lever i en familj för att barnen ska må bra.

- att barnen är uppe till kl 12 några ljusa sommardagar när de har sommarlov och får sova ut dagen efter är knappast något de far illa av.

- att pappan glömmer att borsta tänderna under två veckor kommer de inte att få några hål eller andra skador av. Pappan kommer förstås att hävda att han gjort det men även om soc kanske tror på dig så är det inget man tar ifrån honom vårdnaden för.

- det är sommarlov, många barn i Sverige lever på glass, läsk, chips och godis, och tar ingen skada av det, utan är lyckliga och glada. Får de bara en hamburgare och en pizza då och då så har du en bästan perfekt nutritionsmix. De blir knappast undernärda, felnärda eller för tjock om det bara handlar om en kortare tid på året.

Din ångest och ditt tvångsneurotiska beteende däremot kan skapa bestående skador hos dina barn.

Ditt ständiga ifrågasättande av deras pappa kan göra att du skadar deras livsviktiga relation till honom.

Mitt råd är att du tar ett steg tillbaka och accepterar att han är förälder på ett annat sätt än du är som du ogillar, men att det inte nödvändigtvis är sämre för barnen.

En ny anmälan till soc leder nog bara till att de drar en djup suck för att du förorsakar dem en massa onödigt arbete. I hemlighet tänker de att du är ännu ett gammalt bittert ex. som inte kan låta bli att försöka hämnas på sitt ex.

Förlåt att det blev så fyrkantigt när jag skrev här. Det är verkligen inte min mening att försöka göra ner dig. Jag förstår verkligen din oro med tanke på vad som hänt tidigare. Kram!

-Förälder på ett annat sätt- Det var en intressant omformulering av vanvård.

Att barn är uppe senare på sommaren, fine. Men att inte få mat när de är hungriga, bara skitmat och att aldrig få tänderna borstade. Låter ju inte som att pappan lägger ner någon energi eller omtanke på dem.

Hur kan man beskylla mamman att vara överbeskyddande i ett sånt här läge??? Sjukt
  • Anonym (Kräv)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2020-07-23 16:36:32 följande:

Hej

Kortfattat så har jag o pappan gått igenom en vårdnadstvist då pappan slog barnen, inte ger dom mat efter ordning, inga rutiner, missförhållande osv. 

Domen blev gemensam vårdnad men boendet hos mig. Umgänge med pappa varannan helg och vartannat lov. Barnen är 5 och 8 år. 

Denna sommar är de hos pappa i 2 veckor. Inne på andra veckan nu, Barnen har aldrig varit ifrån mig så länge. 

Hoppades så klart på att allt skulle gå bra men de gör de inte. 

Jag pratar med barnen varje dag. Vet att dom inte har borstat tänderna sen de åkte hemifrån, inte har lagt sig förrän midnatt varje kväll, inte får de mat efter ordning. Ena sonen berättade en kväll att han inte hade ätit på hela dagen. Fick även en bild av pappan där ena sonen sitter i bilen och sover med bältet helt fel. Hade de krockat så hade de slutat illa.. Jag påpekade då att tröttheten beror på att de inte får sömn efter ordning..

Jag mår skit dåligt av detta. Sover dåligt, har ångest och kan inte njuta av semestern. Allt jag tänker på är barnen och deras hälsa. =( 

Har gjort anmälningar förut gällande detta (innan vårdnadstvisten) men soc gör inget. Pappan städar undan inför soc besök och säger det de vill höra. 

Vad tusan ska jag göra?!

Kräv att soc pratar med barnen och nämn det som hände med fallet Lilla hjärtat.
  • Anonym (GG)

Jag har SÅ svårt att förstå hur familjerätten och/eller soc kan tycka att barn ska bo med föräldrar som slagit dem.

Funderar på om du kan ringa soc och berätta vad barnen sagt till dig och fråga om de kan åka dit oanmält för att kolla läget. Just att han inte gett dem mat under en hel dag tycker jag är oroväckande. Varför liksom? Var han inte nykter/vaken? Var han inte hemma? Fanns det inte pengar till mat? Var det ett straff? Jag tänker att om pappan var nykter/ren och vaken borde han själv blivit hungrig och fixat något.

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Ordnad oordning) skrev 2020-07-23 21:48:40 följande:

Poängen hör ju till att han aldrig har skött barnen, inte ens när vi levde under samma tak, När jag började jobba där jag är idag och han fick ansvaret de dygn jag var borta så blev detta påtagligt. Ena sonen hade frostskador på händerna för att han inte "tänkte" på att skicka med vantar, andra sonen fick EP anfall som han inte brydde sig om att ringa sjukvården om, mat fick de på sin höjd en gång/dag, tänderna sköttes inte och natt rutiner funkade inte redan då. Hans temperament fick oss också att fly  många gånger. 

Nu två år senare och under hela rättsprocessen så har jag haft bevis som har varit så starka på både våld och missförhållande men det har inte lett till nån hjälp. Umgänge och samarbete är det enda rätten tittar på.

När de skulle börja vara där varannan helg så tänker jag lite som dig. Att några dagar utan rutiner, tandborstning mat osv är inte "hela världen". Men 2 veckor... 
    Pappan kommer aldrig att lära sig! Och jo, jag är orolig =( 

Barnen är ju inte hemma så de ser inte min ångest och oro så den tar de ingen skada av. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (GG) skrev 2020-07-24 18:44:34 följande:

Jag har SÅ svårt att förstå hur familjerätten och/eller soc kan tycka att barn ska bo med föräldrar som slagit dem.

Funderar på om du kan ringa soc och berätta vad barnen sagt till dig och fråga om de kan åka dit oanmält för att kolla läget. Just att han inte gett dem mat under en hel dag tycker jag är oroväckande. Varför liksom? Var han inte nykter/vaken? Var han inte hemma? Fanns det inte pengar till mat? Var det ett straff? Jag tänker att om pappan var nykter/ren och vaken borde han själv blivit hungrig och fixat något.

Umgänge och samarbete är det viktigaste för rätten. Våld och annat ser de mindre på. Dagens sjuka sanning om barnens rätt i samhället =( 

Jag har bett soc förut att åka dit oanmält men de har vägrat =/ 
    Pappan gör mat när HAN är hungrig vilket kan bli en gång/dag. Det var så första slaget började. Sonen var hungrig och hade svårt att sova pga av detta. Pappan tappade tålamodet och slog sonen. Så nej det är inget straff, inget med pengar utan han tänker inte.. Han dricker sällan
  • Anonym (GG)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2020-07-25 18:51:46 följande:

Umgänge och samarbete är det viktigaste för rätten. Våld och annat ser de mindre på. Dagens sjuka sanning om barnens rätt i samhället =( 

Jag har bett soc förut att åka dit oanmält men de har vägrat =/ 

Pappan gör mat när HAN är hungrig vilket kan bli en gång/dag. Det var så första slaget började. Sonen var hungrig och hade svårt att sova pga av detta. Pappan tappade tålamodet och slog sonen. Så nej det är inget straff, inget med pengar utan han tänker inte.. Han dricker sällan

VILL barnen vara där? Vad säger de om pappans våld?
  • Anonym (Anonym)

En snabb fråga, pappan har ju umgängesrätt men det innebär inte automatiskt att barnen ska sova där, så varför inte låta dem sova hemma alltid och att han träffar dem dagtid (heldag) då det är hans helg och vartannat lov?

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-25 18:58:44 följande:

En snabb fråga, pappan har ju umgängesrätt men det innebär inte automatiskt att barnen ska sova där, så varför inte låta dem sova hemma alltid och att han träffar dem dagtid (heldag) då det är hans helg och vartannat lov?

Det finns ett domslut på att det ska vara där varannan helg. 2 hela veckor på sommarlovet och vartannat lov. Vi har fortfarande gemensam vårdnad även om de har boendet hos mig. Vi bor dessutom i olika kommuner. 
    Förstår annars din tanke.
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (GG) skrev 2020-07-25 18:57:42 följande:
    VILL barnen vara där? Vad säger de om pappans våld?
    Det är 2 år sen han slog dom. 
    Jag märker på ena sonen att han alltid blir stressad före och efter umgänget i form av utbrott. 

När de har  haft en bra helg tillsammans så vill de hålla fast vid det och åka dit igen. Speciellt den lilla sonen. 

De tycker ju att det är skönt att slippa borsta tänderna, slippa lägga sig tidigt osv.
  • Anonym (Mirabell)
    Pope Joan II skrev 2020-07-25 19:29:54 följande:

Var han en fin och härlig man mellan första och andra barnet?

Varför sparka på någon som uppenbarligen redan ligger ner?
  • Pope Joan II
    Anonym (Mirabell) skrev 2020-07-25 19:56:33 följande:

Varför sparka på någon som uppenbarligen redan ligger ner?

Det är som vanligt barnen som blir lidande. Jag har svårt för sådant. Väldigt svårt. Det är väl barnen som ligger ner, tycker du inte?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2020-07-25 19:25:52 följande:
    Det finns ett domslut på att det ska vara där varannan helg. 2 hela veckor på sommarlovet och vartannat lov. Vi har fortfarande gemensam vårdnad även om de har boendet hos mig. Vi bor dessutom i olika kommuner. 
    Förstår annars din tanke.
    Det måste vara en jobbig situation men samla på dig bevis i form av bilder, anteckningar och eventuella sms. En dag har du tillräckligt.
  • Anonym (Styvmamma)

Jag har varit i samma situation men för våra barn var det värre form av misshandel och försummelse än det du beskriver. Här var det mamman som försummade och misshandlade barnen och vi som anmälde flera gånger. Fanns många bevis på att barnen for väldigt illa men som soc vägrade titta på och våra, skolans och grannes anmälningar ledde ingen vart. Idag är barnen vuxna och mår mycket dåligt av allt dem gått igenom. Det råd jag kan ge utifrån vår erfarenhet är att inte driva konflikten vidare inom det rättsliga och soc. För våra barns del har det inneburit ett stort trauma som de än idag bearbetar inom psykiatrin. Ingen av dem fungerar i samhället på grund av att de mår psykiskt dåligt. Det som de lidit mest av är samtalen med soc och familjerätten där de känt sig pressade av svåra frågor där lojaliteten till föräldrarna pressats och deras egen trovärdighet har ifrågasatts då utredarna pressade barnen i samtalen. Vi anmälde flera gånger vilket ledde till många samtal för barnen. Detta lider barnen mer av idag än den försummelse och misshandel som förekom. Om jag kunde gå tillbaka i tiden så hade vi istället för anmält försökt prata, samarbeta, stötta och vägleda den andre föräldern i sin föräldraroll. Även om det inte hjälpt så hade barnen åtminstone sluppit lida mer än vad de redan gjorde. De hade med all sannolikhet mått bättre idag eftersom hur soc och familjerätten behandla barnen var ett trauma ovanpå ett trauma. Det är vår erfarenhet.

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2020-07-25 20:28:13 följande:

Jag har varit i samma situation men för våra barn var det värre form av misshandel och försummelse än det du beskriver. Här var det mamman som försummade och misshandlade barnen och vi som anmälde flera gånger. Fanns många bevis på att barnen for väldigt illa men som soc vägrade titta på och våra, skolans och grannes anmälningar ledde ingen vart. Idag är barnen vuxna och mår mycket dåligt av allt dem gått igenom. Det råd jag kan ge utifrån vår erfarenhet är att inte driva konflikten vidare inom det rättsliga och soc. För våra barns del har det inneburit ett stort trauma som de än idag bearbetar inom psykiatrin. Ingen av dem fungerar i samhället på grund av att de mår psykiskt dåligt. Det som de lidit mest av är samtalen med soc och familjerätten där de känt sig pressade av svåra frågor där lojaliteten till föräldrarna pressats och deras egen trovärdighet har ifrågasatts då utredarna pressade barnen i samtalen. Vi anmälde flera gånger vilket ledde till många samtal för barnen. Detta lider barnen mer av idag än den försummelse och misshandel som förekom. Om jag kunde gå tillbaka i tiden så hade vi istället för anmält försökt prata, samarbeta, stötta och vägleda den andre föräldern i sin föräldraroll. Även om det inte hjälpt så hade barnen åtminstone sluppit lida mer än vad de redan gjorde. De hade med all sannolikhet mått bättre idag eftersom hur soc och familjerätten behandla barnen var ett trauma ovanpå ett trauma. Det är vår erfarenhet.

Förstår hur du tänker men jag tänker samtidigt att jag hellre sitter där om 20 år med en vetskap att jag iaf försökte skydda mina barn. Inga barn förtjänar att bli misshandlade i någon form. Vet ju att det finns vuxna barn idag som istället anklagar sina anhöriga för att ingen gjorde nåt. Finns inget bra facit tyvärr.

Har själv växt upp i en miljö där min mor var alkoholist med en diagnos. Hade jag inte haft mina morföräldrar som kämpade för mig så hade jag inte suttit här idag. 
    Så visst.. Samtal med soc, advokat osv var hemskt men det var värre att aldrig veta vad jag mötte när jag kom hem från skolan. Mina morföräldrar har varit mitt allt. Och jag hoppas att dina barn ser det också en dag, att ni ändå försökte skydda dom och att ni utsatte dom för dessa samtal av kärlek. 

Det som är fel är Sveriges lagar som utger sig vara så bra för våra barn men som inte stämmer överens med verkligheten. Tiden det tar här med utredningar, rättsprocesser.. Det är det som skadar barnen från dess sida. Det är inte de anhöriga som försöker skydda dom.
  • Anonym (Mirabell)
    Pope Joan II skrev 2020-07-25 20:09:20 följande:

Det är som vanligt barnen som blir lidande. Jag har svårt för sådant. Väldigt svårt. Det är väl barnen som ligger ner, tycker du inte?

Och tror du något blir bättre för barnen genom att du trycker ner deras mamma ytterligare? Det är ju knappast någon risk att hon skaffar fler barn med samma pappa så det var ju inte för att varna henne för det som du skrev det eller hur? Så jag upprepar frågan i förtydligad form, varför skrev du den kommentaren ? Vad tror du blev effekten av den kommentaren? På vilket sätt kan en sådan kommentar i det här läget ge en positiv effekt för någon? Ja mer än för någon som gillar att gotta sig i andras misstag och olycka då.

Jag har också svårt för när barn blir lidande, jag har svårt för allt onödigt lidande.
Svar på tråden Missförhållande hos pappa