Anonym (Ordnad oordning) skrev 2020-07-23 21:48:40 följande:
Jag hoppas att du tolkar mig rätt nu för jag delar alla dina värderingar om hur man lever i en familj för att barnen ska må bra.
MEN de saker du pekar på är inte särskilt allvarliga
- att barnen är uppe till kl 12 några ljusa sommardagar när de har sommarlov och får sova ut dagen efter är knappast något de far illa av.
- att pappan glömmer att borsta tänderna under två veckor kommer de inte att få några hål eller andra skador av. Pappan kommer förstås att hävda att han gjort det men även om soc kanske tror på dig så är det inget man tar ifrån honom vårdnaden för.
- det är sommarlov, många barn i Sverige lever på glass, läsk, chips och godis, och tar ingen skada av det, utan är lyckliga och glada. Får de bara en hamburgare och en pizza då och då så har du en bästan perfekt nutritionsmix. De blir knappast undernärda, felnärda eller för tjock om det bara handlar om en kortare tid på året.
- bilbältet är ju en miss, men inget du blir av med vårdnaden för.
Din ångest och ditt tvångsneurotiska beteende däremot kan skapa bestående skador hos dina barn.
Ditt ständiga ifrågasättande av deras pappa kan göra att du skadar deras livsviktiga relation till honom.
Mitt råd är att du tar ett steg tillbaka och accepterar att han är förälder på ett annat sätt än du är som du ogillar, men att det inte nödvändigtvis är sämre för barnen.
En ny anmälan till soc leder nog bara till att de drar en djup suck för att du förorsakar dem en massa onödigt arbete. I hemlighet tänker de att du är ännu ett gammalt bittert ex. som inte kan låta bli att försöka hämnas på sitt ex.
Förlåt att det blev så fyrkantigt när jag skrev här. Det är verkligen inte min mening att försöka göra ner dig. Jag förstår verkligen din oro med tanke på vad som hänt tidigare. Kram!
Poängen hör ju till att han aldrig har skött barnen, inte ens när vi levde under samma tak, När jag började jobba där jag är idag och han fick ansvaret de dygn jag var borta så blev detta påtagligt. Ena sonen hade frostskador på händerna för att han inte "tänkte" på att skicka med vantar, andra sonen fick EP anfall som han inte brydde sig om att ringa sjukvården om, mat fick de på sin höjd en gång/dag, tänderna sköttes inte och natt rutiner funkade inte redan då. Hans temperament fick oss också att fly många gånger.
Nu två år senare och under hela rättsprocessen så har jag haft bevis som har varit så starka på både våld och missförhållande men det har inte lett till nån hjälp. Umgänge och samarbete är det enda rätten tittar på.
När de skulle börja vara där varannan helg så tänker jag lite som dig. Att några dagar utan rutiner, tandborstning mat osv är inte "hela världen". Men 2 veckor...
Pappan kommer aldrig att lära sig! Och jo, jag är orolig =(
Barnen är ju inte hemma så de ser inte min ångest och oro så den tar de ingen skada av.