• Hyllemor

Hur långt upp i åldrarna har man extrakläder med till skolan?

Mitt barn ska börja förskoleklass och dit ska de ha med extra ombyte, vid behov, vilket inte verkar så märkligt. Vad som dock gjorde mig förvånad, var när jag fick höra om en femteklassare som hade fått en lapp hem från skolan om att det alltid skulle finnas extrakläder, regnkläder och gummistövlar på skolan.

Varken när jag eller min man var barn, hade vi extrakläder i skolan och båda av oss har minnen av så konstigt det blev när vi faktiskt vid varsitt tillfälle faktiskt hade behov av det. Jag råkade kissa på mig och fick gå hem när jag gick i ettan. Min man hade brottats med en kompis i en lerhög, och hans lärare bredde ut plastpåsar över stolen, som han fick sitta på i femman, eftersom han var så lerig.

Hur långt upp i åldrarna kräver skolan extrakläder/regnkläder? Hur förvaras dessa? Förskoleklassen på min sons skola har likadana hyllor med fack, som på dagis, men hur ser det ut på exempel mellanstadiet? 

• Svar på tråden Hur långt upp i åldrarna har man extrakläder med till skolan?
  • Fjäril kär

Japp här har det varit påminnelse efter påminnelse i veckobrevet om att det måste finnas kläder efter väder på kroken i skolan och ett ombyte. Sonen börjar åk 6 till hösten.

• Anonym (M)

Extrakläder/ombyte tror jag dottern bara hade i förskoleklass. Regnkläder hängde i skolan ett par år till, kanske upp till 2-3:an, sen hade hon väl med sig regnkläder om det verkade bli regn och blev det oväntat regn så antar jag att de fick stanna inne på rasten? Inneskor hade hon däremot hela mellanstadiet också för det var så kalla golv i skolan. 

• Anonym (beror nog på)

Det beror nog på var man bor och hur skolan är upplgad lite. Mina barn har/hade krav på extrakläder genom hela mellanstadiet, största börjar 8an nu i höst och har haft med sig extrakläder även i sjuan och kommer förmodligen ha även i höst. Deras skola är nästan som en ur-och-skur-förskola fast skola, då. De är ute väldigt mycket och har undervisning väldigt mycket ute och idrottar ute i nästan alla väder, så ombyten behövs. Det kan ju vara jättefint väder när de går ut och sen plötsligt börjar de störtregna och de blir blöta innan de hinner in. De har skåp i korridoren med inneskor och extrakläder och annat de vill stoppa in där.

Svar på tråden Hur långt upp i åldrarna har man extrakläder med till skolan?