Solblomma30 skrev 2020-07-21 08:41:31 följande:
Jag har två myom som upptäcktes av en privat gynekolog när jag var gravid i vecka 12 med mitt andra barn. Dock har jag aldrig fått några uppföljande undersökningar av mödravården, trots att jag tog upp att gynekologen hade sett myom.
Jag tror att (som de andra i tråden har sagt) man får uppföljning av myomen om de sitter på fel ställe i livmodern. Misstänker man att de kan hindra vägen ut vid en vaginal förlossning så får man gå på extrakontroller under graviditeten.
Det är det enda jag tror att du behöver bekymra dig för. Myom är så himla vanligt (1177 säger att upp till hälften av alla kvinnor får myom) och man diagnosticerar myom via ultraljud, så att det skulle vara cancer tror jag att du kan glömma helt :)
(Detta är bara en lekmannatanke men jag undrar inte om det är så att man också kan se skillnad på ett myom och en elakartad tumör via ultraljud. Jag har gjort många ultraljud av knölar i brösten, och då brukar läkaren säga att de med ultraljudet tittar efter förkalkningar. Så jag tror att man via ultraljud kan se att ett myom är just ett myom och inget annat).
Tack för svar, jag blir sådär onödigt orolig pga mycket dödsfall i släkten av cancer, men känns bättre idag så de tankarna får stanna där de är :)
Ja jag tänker också så att de borde se skillnaden säkerligen, blev bara en bisarr situation och så är man själv samt första barnet.
Pratade med min barnmorska idag och hon sa att förmodligen vill de se och mäta myomerna för de ska en gyn läkare göra inget barnmorskan gör. Hon läste i journalen min och det stod inget t avvikande. Har en super bra barnmorska :) så tankarna har lättat idag :)