• LillaMy1989

Sjukintyg när man ansöker om försörjningsstöd

Hej på er!

Jag blev idag sjukskriven f rom idag fram tills den 30/12 och skulle få ett intyg som jag skulle använda till att kunna söka försörjningsstöd. Någon som vet hur detta fungerar eller som gjort detta själv? :)

• Svar på tråden Sjukintyg när man ansöker om försörjningsstöd
  • Trippelmamma76

Du lämnar det till din socialsekreterare när du ansöker om försörjningsstöd, tillsammans med ansökningsblankett och övrigt som de ber om. För att visa att du inte ska stå till arbetsmarknadens förfogande eller motsvarande krav, medan du är sjukskriven, alltså. (Det förutsätter förstås att du har rätt till försörjningsstöd i övrigt.)

• Trippelmamma76

Du lämnar det till din socialsekreterare när du ansöker om försörjningsstöd, tillsammans med ansökningsblankett och övrigt som de ber om. För att visa att du inte ska stå till arbetsmarknadens förfogande eller motsvarande krav, medan du är sjukskriven, alltså. (Det förutsätter förstås att du har rätt till försörjningsstöd i övrigt.)

• LillaMy1989
    Trippelmamma76 skrev 2020-07-16 14:11:36 följande:

Tack för informationen :) har bett socialen att ringa upp mig också, så man kan fråga dom lite mer om detta, men tänkte att jag kunde fråga här också, om nån t ex visste något om detta eller som t ex har sökt det själv osv
  • LillaMy1989
    Långbenopluto skrev 2020-07-16 15:07:03 följande:

Allt står på din kommuns hemsida hur det fungerar med förs.stöd.

Jag kan hur försörjningsstöd funkar men stod inte angående intyg för att ansöka om de. Därför jag frågar här + att jag även ringt dom och väntar att dom ska ringa upp
  • XLinaX

Du kan dra ut en kopia från Försäkringskassan på sjukintyget på nätet. Det har skickats elektroniskt. Har du inte tillgång till skrivare mailar du det bara till din handläggare.

Vanligtvis för att få försörjningsstöd ska du stå till arbetsmarknadens förfogande. Det kan du inte nu och därav behöver socialnämnden ha in läkarintyget som bevis. Inga konstigheter.

• LillaMy1989
    XLinaX skrev 2020-07-16 18:09:03 följande:

Du kan dra ut en kopia från Försäkringskassan på sjukintyget på nätet. Det har skickats elektroniskt. Har du inte tillgång till skrivare mailar du det bara till din handläggare.

Vanligtvis för att få försörjningsstöd ska du stå till arbetsmarknadens förfogande. Det kan du inte nu och därav behöver socialnämnden ha in läkarintyget som bevis. Inga konstigheter.

Okej jo jag ska få intyget hemskickat till mig, sen går den ju elektroniskt till FK. Men tack, då vet ja!
  • LillaMy1989
    Tow2Mater skrev 2020-07-17 01:29:45 följande:

Får du inte mer i sjukpenning?

Kan inte söka sjukpenning just nu. Måste göra en utredning först :)
  • MRAKas
    Tow2Mater skrev 2020-07-17 01:29:45 följande:

Får du inte mer i sjukpenning?

Precis min första tanke också, är man sjuk så sjukskriver man sig och får sjukpenning?
  • Tow2Mater
    MRAKas skrev 2020-07-18 11:13:15 följande:
    Precis min första tanke också, är man sjuk så sjukskriver man sig och får sjukpenning?
    TS kanske inte har nåt att sjukskriva sig från.....
  • LillaMy1989

Jag kan inte söka sjukersättning förens jag har gjort min utredning. Därför har jag fått ett sjukintyg för att kunna söka försörjningsstöd :/ måste jag säga det hela tiden?!

• Långbenopluto
    LillaMy1989 skrev 2020-07-18 14:28:49 följande:
    Jag kan inte söka sjukersättning förens jag har gjort min utredning. Därför har jag fått ett sjukintyg för att kunna söka försörjningsstöd :/ måste jag säga det hela tiden?!
    Fast sjukersättning och sjukpenning är två separata ersättningar och du bör få sjukpenning om du är sjukskriven.
  • LillaMy1989
    Långbenopluto skrev 2020-07-19 10:19:52 följande:

Fast sjukersättning och sjukpenning är två separata ersättningar och du bör få sjukpenning om du är sjukskriven.

Okej sorry, då förstår jag :) jag vet inte hur det funkar, är arbetslös
Svar på tråden Sjukintyg när man ansöker om försörjningsstöd