• Sackolina

Help. Kommer jag inte att få någon lön under semestern?

Jag tog examen i december och påbörjade min tillsvidareanställning i januari. Allt jag fått information om är att jag också kommer få 25 semesterdagar och har dumt nog inte reflekterat över huruvida det är betald eller obetald semester. Min chef har inte heller nämnt något om det. Nu är jag mitt i semestern och googlar lite och blir fundersam då jag inte arbetat under ett intjänandeår? Tror att det nya året för oss börjar 1 jan. Är kommunalt anställd.

• Svar på tråden Help. Kommer jag inte att få någon lön under semestern?
  • Ignoramus

Isf låter det onekligen som att du inte kommer ha någon betald semester i år. Börjar räknar året däremot i april har du väl ca en veckas betald för tiden du jobbat från januari-april.

På mitt jobb fick jag en trevlig överraskning i form av att jag fick semestern betald i förskott, men det betyder också att jag blir återbetalningsskyldig om jag själv väljer att sluta inom fem år (tror jag att det är). Blir jag däremot uppsagd pga arbetsbrist så behöver jag inte betala tillbaka.

• Anotherone

Kommunala kollektivavtalet har intjänandeår och uttagsår sammanfallande. Det innebär att man direkt när man anställs tilldelas semester för innevarande år, betalt. Sen jobbar man in dessa löpande.
    Anställdes du 1 januari så har du fullt intjänande och rätt till betalda dagar redan i år. Men om du tar ut alla dina dagar och tex. slutar i oktober så kommer du att bli återbetalningsskyldig.

Ring lönekontoret för säkerhets skull, eller logga in i ert personalsystemet och kolla dina saldon och din lönespecifikation?

• Ingrid1983

Så är det för mig också, anställd av en svensk kommun i mars förra året, fick betald semester både förra året och i år. No worries! Har du ingen elektronisk lönespec som du kommer åt via inlogg? Min semesterlön har legat uppe en månad i alla fall

• Spegelbilden
    Anotherone skrev 2020-07-16 11:35:51 följande:

Kommunala kollektivavtalet har intjänandeår och uttagsår sammanfallande. Det innebär att man direkt när man anställs tilldelas semester för innevarande år, betalt. Sen jobbar man in dessa löpande.
    Anställdes du 1 januari så har du fullt intjänande och rätt till betalda dagar redan i år. Men om du tar ut alla dina dagar och tex. slutar i oktober så kommer du att bli återbetalningsskyldig.

Ring lönekontoret för säkerhets skull, eller logga in i ert personalsystemet och kolla dina saldon och din lönespecifikation?

Bra också att veta är att om man t.ex tar ut föräldraledighet (utöver 180 dagar tror jag det är) så kommer man också bli återbetalningsskyldig. Har alltid jobbat privat och tycker det är bra att ha ett intjänande år och ett semesterår, men började jobba i offentlig sektor för ett år sedan och det har varit så mycket strul med semestern då jag tagit några föräldradagar här och där (typ klämdagar och liknande) och helt plötsligt har jag då tagit ut fler betalda semesterdagar än jag har rätt till, vilket då gjort att de sen dragit pengarna på nästa lön vilket jag inte räknat med. 
  • Anotherone
    Spegelbilden skrev 2020-07-27 09:54:29 följande:
    Bra också att veta är att om man t.ex tar ut föräldraledighet (utöver 180 dagar tror jag det är) så kommer man också bli återbetalningsskyldig. Har alltid jobbat privat och tycker det är bra att ha ett intjänande år och ett semesterår, men började jobba i offentlig sektor för ett år sedan och det har varit så mycket strul med semestern då jag tagit några föräldradagar här och där (typ klämdagar och liknande) och helt plötsligt har jag då tagit ut fler betalda semesterdagar än jag har rätt till, vilket då gjort att de sen dragit pengarna på nästa lön vilket jag inte räknat med. 
    Det är en korrekt synpunkt att föräldraledighet enligt lag bara är semesterlönegrundande i 120 dagar. Min erfarenhet är att det finns bra info på intranät och liknande som förklarar att den effekten kan uppstå. Så att inte en chef låter en medarbetare ta ut full semester om det även finns önskemål om föräldraledighet längre fram. Men det är klart att det kan uppstå situationer där det visar sig att man tagit ut för många dagar.
Svar på tråden Help. Kommer jag inte att få någon lön under semestern?