Anotherone skrev 2020-07-16 11:35:51 följande:
Kommunala kollektivavtalet har intjänandeår och uttagsår sammanfallande. Det innebär att man direkt när man anställs tilldelas semester för innevarande år, betalt. Sen jobbar man in dessa löpande.
Anställdes du 1 januari så har du fullt intjänande och rätt till betalda dagar redan i år. Men om du tar ut alla dina dagar och tex. slutar i oktober så kommer du att bli återbetalningsskyldig.
Ring lönekontoret för säkerhets skull, eller logga in i ert personalsystemet och kolla dina saldon och din lönespecifikation?
Bra också att veta är att om man t.ex tar ut föräldraledighet (utöver 180 dagar tror jag det är) så kommer man också bli återbetalningsskyldig. Har alltid jobbat privat och tycker det är bra att ha ett intjänande år och ett semesterår, men började jobba i offentlig sektor för ett år sedan och det har varit så mycket strul med semestern då jag tagit några föräldradagar här och där (typ klämdagar och liknande) och helt plötsligt har jag då tagit ut fler betalda semesterdagar än jag har rätt till, vilket då gjort att de sen dragit pengarna på nästa lön vilket jag inte räknat med.