• Anonym (Kaninägaren)

Kaninens smärtstillande restaf

Kanske inte rätt ställe att lägga denna fråga på men jag vill vara anonym och det kunde jag inte vara under rubriken kaniner.

Hur som, jag har en kanin som sedan ett tag har haft en åkomma som tar tid för henne att bli av med, men med rätt behandling så ska det nog gå vägen. Enligt veterinären så är det vanligt att det kan ta tid och nu medicinerar jag kaninen dagligen med dels medicin mot själva åkomman, dels med smärtstillande, Metacam. Enligt veterinären skulle det eventuellt kunna hjälpa till att snabba på processen, men framförallt hålla smärtan borta. Kaniner är nämligen experter på att dölja om de inte mår bra. Nu visar det sig att medicinen är restnoterad överallt (har kollat inom en timmas resterade) i den aktuella förpackningsstorleken (även hos leverantören enligt FASS) och kommer inte komma in förrän tidigast i mitten av augusti. Det finns vissa apotek som fortfarande har större förpackningar kvar, men den kan jag ju inte få när receptet är på en mindre mängd. Den flaska som jag hämtade ut direkt efter veterinärbesöket är nu nästan slut och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Min veterinär har semester ytterligare en och en halv vecka och det finns inga kaninkunniga veterinärer i närheten. Nu funderar jag på vad jag ska göra. En veterinär som jag pratat med tyckte att det kunde vänta tills ?min? veterinär är tillbaka, men samtidigt, ska kaninen behöva gå och ha ont i två veckor? Dessutom är ju risken att även de större förpackningarna är slut när veterinären är tillbaka i jobb igen. Tänk om läkningen avstannar när hon får mer ont igen? Samtidigt så vill jag ju inte att vårt älskade husdjur ska behöva ha ont och har nu börjat fundera på om inte det bästa vore att låta kaninen få somna in. Men hur ska jag förklara det för barnen? Och det känns samtidigt så fel då det ändå finns en medicin som kan hjälpa.

Hjälp mig att tänka här! Hur ska jag göra? Och ja, jag förstår att många tycker att det ?bara? är en kanin men i vår familj är det inte en ?bara? utan som en hund eller något som blir mer eller mindre som en familjemedlem

• Svar på tråden Kaninens smärtstillande restaf
  • neverpreggo

Kan inte någon av de ej kaninkunniga skriva ut ett recept på större förpackning om du förklarar läget?

• Flora7000

Självklart ska du inte behöva avliva kaninen för det här.

På Fågel- och smådjurskliniken arbetar kaninkunniga veterinärer och jag skulle tro att de kan skriva ut på distans om du förklarar situationen. Numret dit är: 040-46 05 60.

Min kanin har nyligen gjort en ögonoperation där och jag har därför lite Metacam hemma. Flaskan är på 32 ml och jag uppskattar att en tredjedel finns kvar. Flaskan håller 6 månader efter öppnande. Skriv till mig privat om du inte får tag i den på annat sätt.

Hoppas det löser sig för er:)

• Anonym (Bönder)

Har ni bönder eller hästägare i närheten är det inte omöjligt att de kan ha en skvätt metacam över

• riboflavin

FirstVet borde kunna skriva recept på större förpackning eller ersättningspreparat. Om du har försäkring kan det dessutom vara helt gratis.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Kaninägaren)

Tack alla! Det har löst sig nu genom en uppfödare som jag har kontakt med

riboflavin skrev 2020-07-15 11:40:58 följande:

FirstVet borde kunna skriva recept på större förpackning eller ersättningspreparat. Om du har försäkring kan det dessutom vara helt gratis.

Enligt FirstVet så skriver de inte ut Metacam enbart utifrån videomöten
  • Anonym (Kaninägaren)
    Flora7000 skrev 2020-07-15 02:34:25 följande:

Självklart ska du inte behöva avliva kaninen för det här.

På Fågel- och smådjurskliniken arbetar kaninkunniga veterinärer och jag skulle tro att de kan skriva ut på distans om du förklarar situationen. Numret dit är: 040-46 05 60.

Min kanin har nyligen gjort en ögonoperation där och jag har därför lite Metacam hemma. Flaskan är på 32 ml och jag uppskattar att en tredjedel finns kvar. Flaskan håller 6 månader efter öppnande. Skriv till mig privat om du inte får tag i den på annat sätt.

Hoppas det löser sig för er:)

Tack snälla för att du erbjöd dig!
  • Anonym (Kaninägaren)
    Anonym (Bönder) skrev 2020-07-15 11:33:46 följande:

Har ni bönder eller hästägare i närheten är det inte omöjligt att de kan ha en skvätt metacam över

Jag förmodar att den metacamen är av annan styrka än den som kan ges till kaniner.
  • Flora7000
    Anonym (Kaninägaren) skrev 2020-07-15 12:56:50 följande:

Tack snälla för att du erbjöd dig!

Det var det lilla. Kunde lika gärna varit min kanin och som du sa, de är som en familjemedlem. Skönt att det löste sig:)
  • Anonym (Bönder)
    Anonym (Kaninägaren) skrev 2020-07-15 12:58:05 följande:

Jag förmodar att den metacamen är av annan styrka än den som kan ges till kaniner.

Vet ej. Kan ju handla om doseringen bara. Men troligt att det är annan styrka
  • Anonym (Kaninägaren)
    Anonym (Bönder) skrev 2020-07-15 14:32:49 följande:

Vet ej. Kan ju handla om doseringen bara. Men troligt att det är annan styrka

De två som min veterinär skrev ut innan hen gick på semester var för katter/marsvin respektive för hundar. Så jag gissar att den för kossor/hästar har en helt annan styrka som kan vara svår att dosera på en dvärgkanin
  • Anonym (Bönder)
    Anonym (Kaninägaren) skrev 2020-07-16 13:54:55 följande:

De två som min veterinär skrev ut innan hen gick på semester var för katter/marsvin respektive för hundar. Så jag gissar att den för kossor/hästar har en helt annan styrka som kan vara svår att dosera på en dvärgkanin

Då är det säkert så. Hoppas du löst det
Svar på tråden Kaninens smärtstillande restaf