Svagare tester morgonurin
Är det bara jag som alltid får svagare gravtester med morgonurin trots att det är väldigt koncentrerat? Har som starkast sen eftermiddag/kväll. Någon som vet vad det beror på?
Är det bara jag som alltid får svagare gravtester med morgonurin trots att det är väldigt koncentrerat? Har som starkast sen eftermiddag/kväll. Någon som vet vad det beror på?
Rent fysiskt så är det ju så att hcg-halten i din kropp stiger hela tiden i tidig graviditet. Så om du testar dig på morgonen så har du såklart alltid lägre halt hcg i urinen än du har när du testar på kvällen 12-16 timmar senare. Om det är så att du inte dricker mycket under dagen så kan ditt urin vara väldigt koncentrerat även kvällstid och då får du starkare streck på testet.
Sen antar jag att morgonurinens hcg-halt är en blandning av den halt hcg du hade när du gick och lade dig, och den halt du hade under natten fram till morgonen. Enda fördelen med morgonurinen är ju att man vet att man inte har spätt ut den med vatten under natten. Om du struntar i att dricka dagtid så är det nog lättare att få ett starkare test på kvällen. Men äta och dricka måste man dagtid och därför rekommenderas morgonurinen :)
Själv testar jag alltid med andra morgonurinen. Man går upp, kissar, väntar en kvart (ingen mat och dryck emellan) och sen tar man ett test med urinen som bildats däremellan. Det brukar ge grymma streck :) Funkar lika bra för ägglossningstest.