• Anonym (Lån)

Låna ut pengar till syskon

Hej

Jag har ett syskon som vill låna pengar, summan är inte specificerad men gissar på minst

100 000kr eftersom att vi har pratat om detta vid ett tidigare tillfälle.

Han vill låna pengar för att investera i aktier. Personen har erfarenhet av investeringar och liknande sedan tidigare och har lånat pengar av mig tidigare som jag har fått tillbaka.

Han vill låna pengarna tills dess att jag behöver dem igen, han säger även att han kommer ge mig bättre ränta än vad jag har på min nuvarande bank.

Mina enda problem med detta är att det ofta handlar om pengar med honom. Och det faktum att det är ett lån på obestämd tid. Jag kanske inte behöver pengarna under dem närmaste 5 åren, men jag vill ändå ha tillbaka de inom en viss tidsram.

Hur ser ni på saken?

• Svar på tråden Låna ut pengar till syskon
  • Anonym (eeeee)

Varför behöver han låna just av dig? Får han inget lån på vanliga sätten? 

Du behöver inte låna ut om du inte vill. Bara för att du kanske har råd och inte behöver pengarna just nu, så betyder det ändå inte att man måste låna ut bara för att någon annan tycker så. 

Om du vill låna ut, sätt en bestämd tid. Vill han inte låna utan detta med "obestämd tid" så kan du bara säga att då passar dealen inte dig. 

• Anonym (Nopp)

Skulle aldrig låna ut pengar till ett syskon, eller annan familjemedlem, av den anledningen som ditt syskon anger. 

Det enda som hade fått mig att låna ut till ett syskon (om jag hade möjligheten) är om det skett något jävligt illa eller allvarligt och mina pengar kunde hjälpa till utan att bidra till ett beroende, missbruk, oansvarigt handhavande av pengar osv. Men då skulle jag fortfarande skriva ett ordentligt kontrakt och vara tydlig med vad som gäller med återbetalning osv. Inget "vi tar det sen, vi löser det senare". 

• Anonym (Svar på tal)

NEJ! Absolut inte. För det första så har han lagt sig till med vanan att låna av andra, för det andra kan det skapa en dålig relation mellan er om han sedan inte lämnar tillbaka pengarna i tid som han lovat, för det tredje är det alldeles för mycket pengar som du ska ligga ute med för hans skull, och vem säger ens att det kommer att gå bra? NEJ.

Svar på tråden Låna ut pengar till syskon