• Anonym (Bonusmamma)

Betala för barn som gått klart skolan?

Min bonus har gått ut gymnasiet och fått ett vik i sommar. Han bor förståeligt nog hemma än tills han fått tag i ett mer varaktigt jobb. Vad är rimligt att vi ska betala för förutom mat och husrum?

Han har egen bil, mobil,spotify och livsviktiga mediciner. Nåt vi ska vara med o betala till eller är det "lyx" som han får lov att avvara?

Det han får in på nuv.vikariatet går mest till kläder,bensin och nöjen

• Svar på tråden Betala för barn som gått klart skolan?
  • Anonym (My)

Beror lite på vad han tjänar tycker jag. Jobbar han heltid och får ut en ok heltidslön så tycker jag han ska betala någon form av hyra, sen en summa för mat och hygienprodukter som han inte handlar själv. Utöver det så borde han betala allt annat själv, dvs Spotify, bensin, bilförsäkring (om det är "hans" bil), mobilräkning, kläder, nöjen. Ungefär som om han bodde själv. 

Om han däremot jobbar deltid (t.ex 50-75%) så kör samma som ovan men med kanske lite lägre månadskostnad för hyra och mat. 

Det är bara bra att han får lära sig vad saker och ting kostar och att hushålla med pengarna. Jag bodde hemma 6 månader efter min student och jobbade heltid på restaurang, jag betalade en summa på 3500 för hyra + mat/hygien (jag ville betala lite mer, men mina föräldrar vägrade ta emot mer eftersom jag fick gratis lunch på jobbet) sen betalade jag allt annat själv, fika, busskort, mobiltelefon, kläder, skor osv. Sparade också en liten del av pengarna så jag hade lite buffert (inte supermycket, men alltid något). 

Tror det finns mallar för att räkna ut detta, men kommer i skrivande stund inte ihåg exakt vart. Kan vara konsumentverket... eller någon av bankerna. Någon annan kanske vet. 

• Anonym (Betala)

Självklart ska sonen betala hemma när han har ett jobb, även om det är ett timvik. Det han tjänar ska inte bara gå till nöjen, kläder och bensin. Konsumentverket har väl en tabell på vad som är rimligt för vuxna barn att betala hemma. Mobil, spotify får han betala själv. Även mat, tycker jag. Tjänar han endast att det räcker till mat och mobil, ja då får det vara så liksom. Sedan kan ni ju välja att spara en del av det han betalar för att bo hemma som han kan få när han flyttar hemifrån som hjälp till möbler eller liknade. Men inget som han behöver veta än.

• Anonym (ooo)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2020-07-09 18:11:47 följande:

Min bonus har gått ut gymnasiet och fått ett vik i sommar. Han bor förståeligt nog hemma än tills han fått tag i ett mer varaktigt jobb. Vad är rimligt att vi ska betala för förutom mat och husrum?

Han har egen bil, mobil,spotify och livsviktiga mediciner. Nåt vi ska vara med o betala till eller är det "lyx" som han får lov att avvara?

Det han får in på nuv.vikariatet går mest till kläder,bensin och nöjen

Tycker rent generellt inte ungdomar ska behöva betala hemma om det bara handlar om ett sketet sommarjobb. Den dagen de har ett mer stadigvarande jobb, minst halvtid så att de kan spara lite också, då kan man börja diskutera att betala hemma 

Mediciner kan du väl inte kalla lyx? 
  • Anonym (Q)

Det beror dels på hushållets ekonomi - har ni råd att försörja honom eller ej? -  dels på hur pass mogen han är och dels på hur mycket han tjänar.

Går ni på knäna för att dra runt ekonomin eller inte kan unna er några nöjen så bör han definitivt bidra. Är han mogen nog att lägga undan pengar och spara eller slösar han bara bort pengarna? Skulle han kompromissa bort mediciner och mat till förmån för annat? Och om han inte tjänar mer än lite fickpengar så är det mer ok att låta honom behålla det än om han drar in en full månadslön.

• Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (My) skrev 2020-07-09 18:20:52 följande:

Beror lite på vad han tjänar tycker jag. Jobbar han heltid och får ut en ok heltidslön så tycker jag han ska betala någon form av hyra, sen en summa för mat och hygienprodukter som han inte handlar själv. Utöver det så borde han betala allt annat själv, dvs Spotify, bensin, bilförsäkring (om det är "hans" bil), mobilräkning, kläder, nöjen. Ungefär som om han bodde själv. 

Om han däremot jobbar deltid (t.ex 50-75%) så kör samma som ovan men med kanske lite lägre månadskostnad för hyra och mat. 

Det är bara bra att han får lära sig vad saker och ting kostar och att hushålla med pengarna. Jag bodde hemma 6 månader efter min student och jobbade heltid på restaurang, jag betalade en summa på 3500 för hyra + mat/hygien (jag ville betala lite mer, men mina föräldrar vägrade ta emot mer eftersom jag fick gratis lunch på jobbet) sen betalade jag allt annat själv, fika, busskort, mobiltelefon, kläder, skor osv. Sparade också en liten del av pengarna så jag hade lite buffert (inte supermycket, men alltid något). 

Tror det finns mallar för att räkna ut detta, men kommer i skrivande stund inte ihåg exakt vart. Kan vara konsumentverket... eller någon av bankerna. Någon annan kanske vet. 

Ska kolla konsumentverket,tack för tipset! Han jobbar på timmar så väldigt olika från månad till månad
  • Anonym (a)

Har han gått ut gymnasiet och fyllt 18 år är ni inte skyldiga att betala någonting alls för honom. Vad ni väljer att betala är helt upp till hur er och hans ekonomi ser ut.

• nnnnnnnn

Tycker att han själv ska prioritera sin medicin+ mat/boende, sen får allt annat kanske avstås ifall han inte drar in tillräckligt med pengar.

Jag hade nog tänkt ungefär såhär:
    Månadslön - skatt - medicinen = inkomst som han har att röra sig med.
    Av den inkomsten ska 25 % betalas i mat/boendeavgift.  (eller annan procentsats som ni tycker är rimlig, kanske 50%? Om ni vill att det ska svida lite och locka till att flytta hemifrån)
    Om ni har råd så sätter ni undan en del av den summan ni får och ger som "flytta hemifrån present" när han flyttar till eget boende. Bäst är nog att ni har en gräns som ni själva vet tex att ni tycker att 3000 kr är OK, så allt utöver det sparas till "utflyttningspresent".

Om han inte har inkomst någon månad så hade jag bjudit på mat/boendeavgiften + betalat medicinen den månaden, men övrigt bör han själv ha sparat undan pengar till om han vill ha det även när han inte tjänar några pengar.
    Om ni har ont om pengar, så kan er månadsavgift på tex 3000 kr tas från kontot som ni sätter undan överskottet på.

exempel:
    Ni vill ha in 2500 kr/månad för mat/boende, men säger inte det till bonusbarnet utan säger bara att ni kommit fram till att 40% av lönen efter skatt och medicin är rimligt. Bonus tjänar 10 000 kr efter skatt. Sen kostar medicinen 200 kr/mån = 98000 kr efter skatt och medicin. 40% av detta = 3920 kr. Av dessa använder ni själva 2500 kr och sätter undan 1420 kr på ett hemligt konto som går till barnet när det flyttar hemifrån.
    Nästa månad tjänar barnet bara 6000 kr efter skatt och medicin. 40% = 2400 kr, men ni ska ha in 100 kr till så de tar ni från hemliga kontot.
    Då har ni en jämnare inkomst att täcka mat/hygien/boendekostnaderna med, barnet har mer pengar över om det jobbar mer, barnet har en morot till att flytta hemifrån eftersom det kostar även att bo hos er.

• Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Betala) skrev 2020-07-09 18:25:38 följande:

Självklart ska sonen betala hemma när han har ett jobb, även om det är ett timvik. Det han tjänar ska inte bara gå till nöjen, kläder och bensin. Konsumentverket har väl en tabell på vad som är rimligt för vuxna barn att betala hemma. Mobil, spotify får han betala själv. Även mat, tycker jag. Tjänar han endast att det räcker till mat och mobil, ja då får det vara så liksom. Sedan kan ni ju välja att spara en del av det han betalar för att bo hemma som han kan få när han flyttar hemifrån som hjälp till möbler eller liknade. Men inget som han behöver veta än.

Håller med dig i allt dock så har vi redan pengar undansparade som han ska få när han flyttar hemifrån.tyvärr så tycker biomamman annorlunda
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (ooo) skrev 2020-07-09 18:26:58 följande:

Tycker rent generellt inte ungdomar ska behöva betala hemma om det bara handlar om ett sketet sommarjobb. Den dagen de har ett mer stadigvarande jobb, minst halvtid så att de kan spara lite också, då kan man börja diskutera att betala hemma 

Mediciner kan du väl inte kalla lyx? 

Ja mat o husrum kan han få det är vi helt överens om.

Inte lyx men funderade mest på om man ska ställa upp o betala eller kräva att grabben betalar själv för dom så gott det går
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Q) skrev 2020-07-09 18:32:12 följande:

Det beror dels på hushållets ekonomi - har ni råd att försörja honom eller ej? -  dels på hur pass mogen han är och dels på hur mycket han tjänar.

Går ni på knäna för att dra runt ekonomin eller inte kan unna er några nöjen så bör han definitivt bidra. Är han mogen nog att lägga undan pengar och spara eller slösar han bara bort pengarna? Skulle han kompromissa bort mediciner och mat till förmån för annat? Och om han inte tjänar mer än lite fickpengar så är det mer ok att låta honom behålla det än om han drar in en full månadslön.

Ekonomi finns men vi är rätt sparsamma i våran familj ingen annan i vår familj har Spotify ex. Och billigaste abbonnanget. Dom andra (bio)barnen får lägga pengar från sin veckopeng om dom vill ex. Ha netflix

Risken finns att han prioriterar fel om han ska betala själv men det beror isåfall på att han aldrig behövt lägga pengar själv på sånt(biomamman betalat)
Svar på tråden Betala för barn som gått klart skolan?