Beror lite på vad han tjänar tycker jag. Jobbar han heltid och får ut en ok heltidslön så tycker jag han ska betala någon form av hyra, sen en summa för mat och hygienprodukter som han inte handlar själv. Utöver det så borde han betala allt annat själv, dvs Spotify, bensin, bilförsäkring (om det är "hans" bil), mobilräkning, kläder, nöjen. Ungefär som om han bodde själv.
Om han däremot jobbar deltid (t.ex 50-75%) så kör samma som ovan men med kanske lite lägre månadskostnad för hyra och mat.
Det är bara bra att han får lära sig vad saker och ting kostar och att hushålla med pengarna. Jag bodde hemma 6 månader efter min student och jobbade heltid på restaurang, jag betalade en summa på 3500 för hyra + mat/hygien (jag ville betala lite mer, men mina föräldrar vägrade ta emot mer eftersom jag fick gratis lunch på jobbet) sen betalade jag allt annat själv, fika, busskort, mobiltelefon, kläder, skor osv. Sparade också en liten del av pengarna så jag hade lite buffert (inte supermycket, men alltid något).
Tror det finns mallar för att räkna ut detta, men kommer i skrivande stund inte ihåg exakt vart. Kan vara konsumentverket... eller någon av bankerna. Någon annan kanske vet.