• Anonym (Lisa)

Hur göra i vår situation?

Hej!

Jag behöver lite råd när de kommer till boende och bolån.

Vi är gifta sedan 2 år tillbaka, ett par sedan 5 år tillbaka. Det finns ett gemensamt barn och ett barn sedan tidigare för honom.

Han köpte huset i dec -14 och i april -15 flyttade jag in, jag står alltså inte som ägare på huset.

Det finns lån på huset, både på bank och privat till en släkting, de senaste ska nu betalas tillbaka så vi ska till banken och göra upp detta.

Dock så får inte min man hela lånet själv, som är på 1 miljon via banken. Alternativet är att jag står med på lånet och då får vi det utan problem, men hur fungerar det med huset?

Jag vet att om vi skiljer oss så är det 50/50 som gäller, skjuter jag mig i foten om jag går med på att stå på huslånen fast jag inte står som ägare eller spelar det ingen roll? Min första känsla är att det känns sådär med huslån men inget papper på ägandet..

Har ni andra tips på hur man kan tänka i vår situation?

• Svar på tråden Hur göra i vår situation?
  • Anonym (x)

Finns det någon anledning till att du inte ska stå som ägare? Jag tycker inte du ska ta lån om du inte även ska stå som delägare.

• AnnaSthlm

Bohaget delas 50/50 först efter flera års äktenskap, det finns rättspraxis på det.

Jag själv skulle under inga omständigheter skriva på skuldebrev för något som jag inte äger. Särskilt när det gäller miljonbelopp.

Vill du köpa in dig i huset? Vill din man att du gör det?

Den som äger huset får ta del av värdeökningen, den andre får inte det.

Jag skulle 1. Köpa mig in i huset 2.Se till att släktingen får sitt lån tillbaka genom att 3.Ta ett gemensamt lån hos banken.

• Anonym (x)
    AnnaSthlm skrev 2020-07-06 15:46:11 följande:

Bohaget delas 50/50 först efter flera års äktenskap, det finns rättspraxis på det.

Jag själv skulle under inga omständigheter skriva på skuldebrev för något som jag inte äger. Särskilt när det gäller miljonbelopp.

Vill du köpa in dig i huset? Vill din man att du gör det?

Den som äger huset får ta del av värdeökningen, den andre får inte det.

Jag skulle 1. Köpa mig in i huset 2.Se till att släktingen får sitt lån tillbaka genom att 3.Ta ett gemensamt lån hos banken.

Håller med!
  • MammaTillDansband
    Anonym (Lisa) skrev 2020-07-05 19:40:29 följande:

Dock så får inte min man hela lånet själv, som är på 1 miljon via banken. Alternativet är att jag står med på lånet och då får vi det utan problem, men hur fungerar det med huset?

Jag vet att om vi skiljer oss så är det 50/50 som gäller, skjuter jag mig i foten om jag går med på att stå på huslånen fast jag inte står som ägare eller spelar det ingen roll? Min första känsla är att det känns sådär med huslån men inget papper på ägandet..

Har ni andra tips på hur man kan tänka i vår situation?

Jag tror inte banken tillåter att du står som medlåntagare för lånet på ett hus som du inte är med och äger, så det lär inte bli ett problem. Ska du låna pengar med huset som säkerhet måste du också stå med på lagfarten, annars blir det i praktiken ett blancolån på en halv miljon...

Det verkar som om du inte är så intresserad av att vara med och äga huset. Är det i dåligt skick? Högt belånat? Eller börjar er relation bli dålig?
  • Anonym (de jure)

Några punkter om jämställt ägande:

Om den som står på lagfarten blir svårt sjuk kan inte den friska maken/makan sälja bostaden eller få tillgång till köpeskillingen för att köpa sig en ny bostad.
    Om båda står på lagfarten kan ni båda utnyttja ROT-avdraget. Skattereduktion för arbetskostnaden vid exempelvis en renovering kan maximalt uppgå till 50 000 kr per ägare och beskattningsår. Om ni båda äger fastigheten kan ni alltså få en skattereduktion tillsammans på 100 000 kr.
    Om ni separerar ska visserligen tillgångarna delas lika, men det är i första hand ägare till fastigheten som har rätt att behålla den. Hänsyn ska dock tas till vem som bäst behöver bostaden och den som inte äger ska kompenseras ekonomiskt. Men om ni båda står som ägare är det helt enkelt endast behovet av bostaden som styr, inget annat. 
  • Anonym (de jure)

Betänk även

FRÅGA
    Hej! Jag undrar hur det blir med huset, som min sambo äger helt själv
    nu, om vi gifter oss. Vi vill ha det rättvist så jag vill ta över halva lånet
    och halva huset. Ska jag då köpa in mig i huset eller hur blir det när
    man är gifta?
    SVAR
    Hej,Oavsett om ni är gifta eller ej ska huset anses tillhöra den som betalt för
    det. Att äganderätten till huset inte förändras genom ett giftermål kan utläsas
    av äktenskapsbalkens (ÄktB) 1 kap. 3 §.

Där stadgas nämligen att ?var make råder över sin egendom och svarar
    för sina skulder?. Vill man alltså vara gemensam ägare till ett hus,
    så som du vill, bör man köpa in sig i det. Dock bör tilläggas att denna
    ovan nämnda ?egendomsskillnad? ? alltså att var make råder över sin
    egendom ? endast gäller under ett äktenskaps fortbestånd.

Vid en eventuell skilsmässa anses nämligen bostad och bohag istället tillhöra båda makarna, oavsett vem som betalat för det. All egendom, som inte gjorts till någon makes enskilda genom
    exempelvis ett äktenskapsförord eller testamente, ska vid en skilsmässa
    betraktas som ?giftorättsgods? och delas lika mellan makarna
    (se ÄktB 7 kap. 1 och 2 §§).

Så av rättviseskäl, som du nämner, kan du absolut köpa in dig i sin
    sambos hus för att bli gemensam ägare till detta
    (eftersom du inte automatiskt blir ägare till huset genom att ni gifter er).
    Vid en eventuell skilsmässa har det dock ingen betydelse vem av er som
    stått för kostnaderna. Huset kommer då alltid att ses som ert gemensamma
    och delas lika (med undantag för om ni har upprättat ett äktenskapsförord
    som säger att huset är endast den enes enskilda egendom).
    https://lawline.se/answers/13428
Svar på tråden Hur göra i vår situation?