• Ninnia5

Bajsning efter läggning

Vår 3-åring har en vana som pågått flera månader, och det är att hon ska upp och "bajsa" VARJE kväll efter att vi lagt henne och läst saga. Typ två av tre gånger bajsar hon inte ens utan ska bara sitta på toa i evigheter och säga "bajsa mera" varje gång vi försöker få henne därifrån, alternativt vill dit igen så fort vi kommit tillbaka till sängen. Det slutar med att vi tillslut tappar tålamodet och lyfter henne i säng efter typ 30 min (!). Hon gallskriker BAJSA!!! men somnar sedan utan att vakna på natten. Nu vet vi inte om det här blivit nån slags maktkamp eller om hon bara är väldigt hård i magen. På dagarna bajsar hon normalt så helt stopp är det ju inte. Det spelar ingen roll hur trött hon är, och vi har såklart försökt få henne att gå på toa innan läggning, vilket hon vägrar. Det känns som det blivit en grej, men vet inte hur vi kommer ifrån det för vill ju inte ignorera om hon verkligen ÄR bajsnödig.. Tips mottages gärna på hur vi bryter beteendet. Läggningarna har blivit 1-2 tim långa kamper pga detta :/

• Svar på tråden Bajsning efter läggning
  • Fröken W

Om ni är lediga nu så kan ni väl testa att låta henne sitta där inne på toan men att ni inte är där med henne?

Det kan säkert vara så att det blivit en maktkamp så jag skulle nog testa att prata med henne innan läggningen i morgon och säga nåt i stil med ?mamma har märkt att du ofta vill bajsa när det är sovdags och du och mamma blir ibland arga när du suttit på toaletten ett tag. Det känns inte bra när vi blir arga på varandra så mamma kommer inte bråka med dig på toaletten något mer så du får sitta där tills du är klar. Mamma väntar ute i soffan så kan du ropa på mig när du är klar.?

Sen gäller det såklart att stå fast vid det. Första kvällen kanske hon sitter länge för att testa om det verkligen är sant att du inte kommer bråka med henne. Kanske andra och tredje kvällen också men efter det bör hon ha lessnat och kommer antagligen inte vilja sitta på toan nån längre stund. Så ha tålamod och låt henne styra toalettbesöken tror jag är det som kommer ha snabbast effekt!

• cosinus

Ha en potta i sovrummet. Borde göra det lite mindre spännande att gå på toa efter läggning. Ge en chans på pottan och sen sova.

• nnnnnnnn

Testa att ge henne lösande mat tex katrinplommon eller färska plommon (råa, juice eller mos), så att hon blir lösare.

Sen var det ett bra tips med potta på rummet.

Svar på tråden Bajsning efter läggning