• elsakarlsson06

Är det lätt att skaffa vänner på högskolan?

Hej.

Jag är snart 20 och och ska till hösten börja plugga juridik i Lund.

Jag har aldrig haft det lätt med vänner, har i dagsläget nyligen brytit med min ända bästa vän och har endast ett fåtal ytliga relationer. Inga jag umgås med dagligen. Jag har haft många bästa vänner som jag varit väldigt nära med men inte hållt längre än 1-2 år. Vissa relationer förstår jag varför den avslutades, och jag tar på mig mitt ansvar men vissa andra förstår jag bara inte. Många påstår att jag är för lätttillgängligt och dessutom naiv, många utnyttjar mig och min snällhet då jag blint gör väldigt mycket för dem jag anser vara mina vänner, troligen är det det som förstör mina relationer också då det blir en krock när jag inte får samma respons tillbaka.

Till min fråga, är det lätt och naturligt att skaffa kompisrelationer på universitet? Lix vänner man kan umgås med, shoppa, fika, myskväll, festa osv? Eller är det också mest ytligt där?

Är det någon som har nära vänner som de träffade på universitet eller som idag pluggar och har träffat vänner?

• Svar på tråden Är det lätt att skaffa vänner på högskolan?
  • Hellishen

Ja det går att träffa vänner på högskolan, men vet inte hur det är på juridik just då jag tänker att det är en väldigt konkurrensinriktad utbildning. Jag har fortfarande två nära vänner kvar från min pluggtid för över 10 år sedan iaf. Tips är att engagera dig i studentkåren och träffa folk där :) och ta alla chanser att träffa folk, testa nya sammanhang och säg inte nej om du blir medbjuden på något. Lycka till!

• Hellishen

Ja det går att träffa vänner på högskolan, men vet inte hur det är på juridik just då jag tänker att det är en väldigt konkurrensinriktad utbildning. Jag har fortfarande två nära vänner kvar från min pluggtid för över 10 år sedan iaf. Tips är att engagera dig i studentkåren och träffa folk där :) och ta alla chanser att träffa folk, testa nya sammanhang och säg inte nej om du blir medbjuden på något. Lycka till!

• Hellishen

• Anonym (MissM)

Ja, absolut! Speciellt i de stora Universitetsstäderna som Lund och Uppsala. Jag kan också rekommendera studentkåren om du vill ha nya vänner! Det brukar också arrangeras mycket fester där det är lätt att hitta nya vänner.

• Anonym (Yes!)

Ja, jag skulle säga att högskolan är ett gyllene tillfälle att skaffa nya vänner för livet. Jag har kvar två goda vänner därifrån och det var 15 år sedan jag pluggade. Man blir tighta när man skriver uppsatser tillsammans, det är som att gå igenom skärselden tillsammans. ;)

• Anonym (Jenna)

Jag har kvar 4 kompisar från studietiden i Linköping, 10 år sen nu. Av de är bara en som gick samma program de andra är från kvällskurser och en samma korridor

Så visst går det att hitta vänner som även består. Dock har jag läst 2 program och flera strökurser. Men att ha kvar 4 bra vänner är jag glad över iaf

• Anonym (ja)

Försök prata med dem som du uppfattar är likvärdiga i kunskaper som du (bara för att ni har kommit in på samma utbildning, så innebär det inte att ni har likvärdiga förkunskaper.) och ge inte upp direkt. Några av dina kurskamrater, kommer du att träffa på under flera år, men de kan svika eller bli nära vänner för livet.

Det bästa är om du kan gå med i någon studentförening om kan passa dig, och se om du kan komma in där.

Studentlivet är komplicerat, eftersom en del bara "festar" och andra bara pluggar.

Jag känner en kille som alltid har haft lätt att få kompisar, och som pluggar nu, och han tyckte att han hade lätt att få kompisar, men plötsligt fick han höra om att de försökte fuska (och det kan ju verkligen ta slut på både utbildning och karriär) så han tog avstånd ifrån dem, och var så besvärad, men det är så i studentlivet. Vissa försvinner och andra finns kvar, men det tar ofta ett par år innan man hittar dem som betyder något

• Physalis

Jag tycker det var lätt att få vänner, men jag läste en annan typ av utbildning så. Mycket grupparbeten, samarbeten med olika basgrupper och diskussioner.

Du bör dock tänka på din snällhet och att du lätt blir utnyttjad. För just vid grupparbeten kan det bli problem för dig (vet dock inte hur vanligt det är med sånt på just din utbildning). Där måste du få mer skin på näsan, kunna sätta gränser och våga vända dig till lärare om det blir såna problem som inte går att lösa själv. Olika skolor verkar hantera det olika också. På min skola var det en del av uppgiften att delta och bidra tillräckligt så det var något som de alltid frågade om. De uppmuntrade också till att ta hjälp av lärarna om det inte fungerade. På andra skolor kan inställningen mer vara att de inte lägger sig i sånt och det är ens egna problem om man får en dålig grupp.

Korrekturläser som en kratta
  • jrockyracoon

Ja, det är allmänt lättare att hitta vänner på universitet och högskola, anser jag, än under någon annan fas i livet. Samma gäller för att hitta en partner.

Efter universitetet är det dock betydligt svårare, är min upplevelse, att hitta goda vänner och partner.

Jag hittade dock inte så många vänner när jag gick på Uppsalas Universitet, tyckte många var lite styva i korken där, men jag kanske hade otur.

På Umeå universitet trivdes jag dock betydligt bättre och fann många vänner och hittade även min partner där. Min erfarenhet är således att om du inte trivs med de vänner du har, så tveka inte att byta miljö om du får chansen.

Sen så blir ju universitetet vad man gör det till. Om du får svårt att hitta vänner p.g.a. att du är lite naiv och har svårt att förstå de sociala sammanhangen så råder jag dig till att söka hjälp för att förstå bättre. Jag tänker då främst på terapi.

Jag vill också ge dig ett råd att inte förakta ytliga bekantskaper. Ofta är det de ytliga kontakterna som gör att man får fler ytliga kontakter som i slutänden utvecklas eller leder fram till mer djupa kontakter.

• nnnnnnnn

Du kommer träffa andra som har samma inriktning som du = bra förutsättningar.
    Ni kommer alla vilja klara era studier så det kommer kanske inte finnas oändligt med tid för att göra annat än plugg, så tänk på att försöka starta en studiegrupp som träffas och pluggar ihop. En studiegrupp kan börja på ett sätt och utvecklas, oftast börjar det med att man träffas tex i bibliotekets eller högskolans grupprum/studierum och har full fokus på plugget, kanske delar man upp inläsningen och sammanfattar för varandra eller jobbar man med instuderingsfrågor och diskuterar, men efter några gånger kanske man slänger in en lunch eller fika i pluggtiden och pratar lite om annat. Då kan det utvecklas till vänskap.

Sen har du möjlighet att gå med i föreningar allt från träning till kör eller festkommiteer, arbeta ideellt eller hjälpa nya studenter när du pluggat ett år. SÅ det finns massor av möjligheter, men du måste aktivt leta upp dem och delta!

• Anonym (pluggis)

Det blir aldrig så lätt mer i ditt liv att få vänner som det är under studietiden, så ta vara på det.

Hur ska du bo? Korridorrum är ett bra sätt att bli indragen i sociala saker. Mina "korridårar" släpade raskt med mig på sina favvoställen och vi hade gemensam matlagning om man ville och korridorfester där man träffade blandat folk.

Se till att komma med i eller starta en bra studiegrupp i din utbildning. Det är kass att jobba med folk som inte har samma betygsmål som man själv.

Häng sen inte bara upp dig på de som går din utbildning, ta del av hela utbudet:

Laga mat på studentnation (måste inte vara din egen nation heller), bygg rekvisita eller bli statist i ett spex någon gång, sjung i kör (Lund har över 50 körer), gå några rundor i Skrylle om någon drar igång en promenad-grupp, läs en strökurs i filosofi eller psykologi för att det är intressant, bli kåraktiv en liten bit, välj annat efter dina hobbies?

Man behöver inte kasta sig in på heltid i allt (för studierna går ju först) men det finns otroligt många sätt att träffa olika typer av studenter.

Nästan alla vänner jag har idag 20 år senare träffade jag under studenttiden.
    Men lika ofta kan man ha nytta av att bara ha en kontakt, en bekantskap, som sedan en vacker dag jobbar med något man kan ha nytta av eller behöver få kunskapstips inom. Ge och ta!

• Anonym (pluggis)

Om du har problem med din sociala förmåga som du vill tala om så kunde man i alla fall när jag var student  i Lund gå på stödsamtal (eller KBT) hos studenter som är under utbildning men nästan färdigutbildade psykologer, till ett rabatterat pris.

Fördelen är att detta är utbildning/forskning och frikopplat från vårdapparaten, så inget hamnar i din journal i vården då även om du skulle berätta jättejobbiga saker. Men det var längesen jag gick där så det får kollas upp hur det funkar idag.

I annat fall kan man alltid vända sig till Studenthälsan och be om vanliga kuratorsamtal.

Var öppen för nya saker, försök säga ja mer än nej i början. 

(Förutom till hembränt och knäppa typer som vill släpa hem dig till en grotta i Gunnesbo efter 6 minuter)

Svar på tråden Är det lätt att skaffa vänner på högskolan?