Hur ska jag få sonen att somna utan bråk?!
Min son är 2 år och sedan ett drygt halvår lever jag och pappan skiljda. I mars/april satt jag i karantän i 5 veckor med misstänkt Corona och efter det har nattningsrutinen hos mig helt ballat ur (och han vill inte heller gå på pottan/toa hemma hos mig längre mer än i vissa fall). Jag misstänker att det kanske har att göra med att jag just var ifrån honom så länge, även fast han verkar väldigt nöjd och opåverkad i övrigt. Både potträning och nattning funkar bra hos pappan, men alltså inte hos mig.
Innan min karantän somnade han i min famn i soffan (då var det det enda som funkade) och så bar jag in honom i hans säng. Sedan vaknade han någon gång på natten/framåt morgonen och han fick sova vidare i min säng.
Efter min karantän ser våra kvällar ut såhär och följer alltid samma rutin:
17.30-18-tiden: kvällsmat, följt av att borsta tänderna och göra sig i ordning för kvällen. Brukar vara klara ca kl 19.
19: kollar lite på tv som nedvarning. Man ser att han blir dåsig och trött.
19.15: säger godnatt till tvn och går in och lägger oss i min säng för att läsa sagor. Sedan säger jag att nu är det dags att sova och jag istället ska sjunga för honom,, och det är ungefär nu som det lilla helvetet börjar. Han ska då in i sin säng, där vi ska fortsätta läsa sagor (han vill inte sova där, det är bara en avledningsmanöver för att slippa sova tolkar jag det som), sen ska han inte vara där längre utan vidare till min säng. Sen in till hans säng igen, och nån gång även till soffan. Jag har försökt vägra flytta oss ur min säng för att inte han ska få bestämma och dra ut på det, men det blir bara mycket tårar och vilda protester och till slut ger jag upp. Han ska också hämta leksaker och gosedjur (olika varje gång) och ta med till sängen. När mitt tålamod är slut så säger jag "time out" och låter honom gå iväg till sitt rum och leka, för det är det han ofta vill. Ibland vill han dock inte alls att jag ska säga att han ska gå iväg, för då vill han bara vara nära. När han kommer till den punkten att han gråtit ett tag och jag tillslut tappar tålamodet och skäller på honom så somnar han, kanske va ren utmattning. Då är klockan bortåt 21.
Jag känner mig som en värdelös mamma i dessa lägen. Men mitt tålamod sjunker i bott eftersom jag själv är/blir trött och då skäller jag. Det är ju inte alls bra, jag vill att nattningen ska vara en mysig grej och nånting som känns tryggt. Men det är det inte nu och jag måste förändra det på något vis. Har beställt hem böcker som ska läsas, men det kanske finns någon som har tips att ge här med??
Hos pappan funkar det enl pappan själv bra. Sonen somnar i sin egen säng utan problem och sover hela natten igenom. Detta känns såklart knäckande då det alltid har varit jag som är tryggheten och stod för den mesta "omsorgen" under tiden då jag och pappan levde ihop. Vad ska jag göra???????