• Lisa says

Allergimedicin, gravid

Jag tror jag har lagt 10 timmar på att researcha bara detta jäkla område. Varför finns det ingen forskning om graviditet och allergimediciner? Gräspollenet slog till som en käftsmäll och jag kan knappt andas, helt igenslibbad i ansiktet. Tre olika barnmorskor och några apotek har jag frågat och ingen vet riktigt hur det är med riskerna för bebisen ihop med olika slags mediciner. Är i v27.

I alla bipacksedlar till alla allergimediciner står det att de avråder från att ta medicinen under graviditet. Det påstås dock att det beror på att det saknas forskning och läkemedelsföretagen är rädda att bli stämda. Vården rekommenderar tydligen oftast Clarityn eller Loratadin för att de är mest beprövade, har jag fått höra, så jag köpte sistnämnda och har tagit dem i en vecka.
    Idag såg jag detta på Sahlgrenskas reproduktionsmottagning:

Min medicin är alltså farlig? Vad betyder egentligen B:3? Har jag skadat bebisen? Är det inte samma verksamma ämne i Evolan som i Loratadin? Har de stavat fel eller är det olika saker, "Loratadin" heter iallafall min sort.

Såhär står det i pappren från en av barnmorskorna:

Har de också stavat fel? "Desoratadin" står det här.

Vem ska man lita på? Någon som kan något om detta?

(För övrigt har jag hört på flera apotek att nässpray med kortison ska man absolut inte ta, inte ens om man försöker bli gravid. Men här står det att allt är säkert...)

Bara att hålla tummarna för att den här sommaren blir kall och regnig och jävlig...

• Svar på tråden Allergimedicin, gravid
  • GästenT

Förövrigt har jag fått till mig av både barnmorska, den sidan och allergimottagning att Aerius är ok! Även kortisonspray lokalt är ok under korta perioder.

• EbSmith

Det är nog inte så många gravida som vill bli försökskaniner. Konstigt, barnmorskan ska ju kunna ge dej några alternativ. Det gjorde min. Minns dock inte vilka tabletter det var. Livostin ögondroppar och nässpray är i allafall okej att använda, men de hjälper bara mot klådan. Har du så svåra problem att du har svårt att andas behöver du säkert kombinera med kortison eller liknande. Skulle kontakta en vårdapp om jag var du så får du råd direkt. Lycka till!

• MammAmma

janusmed.sll.se/

Skriv in läkemedelsnamnet i sökrutan så får du info. Loratadin osv är safe.

FASS är en skitsida när det kommer till denna sorts info.

• MammAmma

Desloratadin är förövrigt att föredra framför loratadin, eftersom man inte blir lika trött och dåsig av det. Båda är säkra att använda. Bara ett tips.

• Lisa says

Tack för era svar! På apoteket sa de bara att ingen medicin går att rekommendera, de avråder från alla och tycker att jag ska vara extremt försiktig. Men de utgår ju mycket från bipacksedeln också förstås...

Jag tycker vanliga receptfria tabletter har funkat bra förr, från Kestine till Clarityn till Loratadin. Såklart kliar det ändå men kan andas bra och nyser ibland inte på flera timmar om jag tar dem. Och ansiktet ser inte ut som jag har influensa och har fått stryk samtidigt...

Jag köper Desloratadin, det ser ju ut som om flest instanser godkänner den. Tusen tack för stöd och hjälp!

• MammAmma
    Lisa says skrev 2020-06-24 11:59:28 följande:

Tack för era svar! På apoteket sa de bara att ingen medicin går att rekommendera, de avråder från alla och tycker att jag ska vara extremt försiktig. Men de utgår ju mycket från bipacksedeln också förstås...

Jag tycker vanliga receptfria tabletter har funkat bra förr, från Kestine till Clarityn till Loratadin. Såklart kliar det ändå men kan andas bra och nyser ibland inte på flera timmar om jag tar dem. Och ansiktet ser inte ut som jag har influensa och har fått stryk samtidigt...

Jag köper Desloratadin, det ser ju ut som om flest instanser godkänner den. Tusen tack för stöd och hjälp!

Nä, de vågar väl inte annat. Jag skulle aldrig rekommendera nåt som jag inte själv har erfarenhet av, men jag känner mig helt trygg med att tipsa om desloratadin. Jag har tagit loratadin och desloratadin under flera graviditeter och även blivit rekommenderad det av bm, barnen är friska och välmående och graviditeterna fortskred helt normalt.
  • Lisa says

Sååå skönt att höra! Tusen tack! <3

• Stora Tomten

För min del fungerade varken Clarityn eller Loratain. Min barnmorska skrev under på att Cetricin i kombination med Loratatin skulle fungera. Fick även Attarax och Aerius utskrivet. Det har hjälpt många dagar. Dock inte alla.

Svar på tråden Allergimedicin, gravid