Allergimedicin, gravid
Jag tror jag har lagt 10 timmar på att researcha bara detta jäkla område. Varför finns det ingen forskning om graviditet och allergimediciner? Gräspollenet slog till som en käftsmäll och jag kan knappt andas, helt igenslibbad i ansiktet. Tre olika barnmorskor och några apotek har jag frågat och ingen vet riktigt hur det är med riskerna för bebisen ihop med olika slags mediciner. Är i v27.
I alla bipacksedlar till alla allergimediciner står det att de avråder från att ta medicinen under graviditet. Det påstås dock att det beror på att det saknas forskning och läkemedelsföretagen är rädda att bli stämda. Vården rekommenderar tydligen oftast Clarityn eller Loratadin för att de är mest beprövade, har jag fått höra, så jag köpte sistnämnda och har tagit dem i en vecka.
Idag såg jag detta på Sahlgrenskas reproduktionsmottagning:
Min medicin är alltså farlig? Vad betyder egentligen B:3? Har jag skadat bebisen? Är det inte samma verksamma ämne i Evolan som i Loratadin? Har de stavat fel eller är det olika saker, "Loratadin" heter iallafall min sort.
Såhär står det i pappren från en av barnmorskorna:
Har de också stavat fel? "Desoratadin" står det här.
Vem ska man lita på? Någon som kan något om detta?
(För övrigt har jag hört på flera apotek att nässpray med kortison ska man absolut inte ta, inte ens om man försöker bli gravid. Men här står det att allt är säkert...)
Bara att hålla tummarna för att den här sommaren blir kall och regnig och jävlig...