Anonym (Njaeeee...) skrev 2020-06-21 18:45:13 följande:
Tvinga honom kan du inte, men jag har sett allt för många kvinnor som väntat på att maken/pojkvännen skall bli "färdig" med vad han nu vill bli färdig med innan och den väntan har blivit så lång att det inte blivit några barn.
Ungefär någonstans där när kvinnan funnit sig i det så skiljs paret åt och mannen skaffar snabbt barn med någon annan kvinna. Kvar blir den första kvinnan, barnlös och bitter. Tar säkert fem-tio år innan hon blir en trevlig person igen så bitter blir hon.
Jag är man själv, men våga pusha på. Vill du ha barn, skaffa det. Vänta inte. Jag vet att ni avskyr att bli påminda om att ni inte har all tid i världen och en biologisk klocka, men den ilskan av att bli påmind om det är ingenting mot bitterheten som inträder när ni inser att ni blir barnlösa. Så väga ha bråttom, våga ställa krav och vänta inte för länge. För vi blir aldrig klara ändå med de grejer vi får för oss att vi måste göra innan barn. Det går inte att vänta ut oss där.
Jag känner igen det där med att män aldrig blir klara med grejer de ska göra innan de får barn. När jag var redo för barn tog det flera år innan min man var det. Han tyckte först att jag skulle vara klar med min utbildning, vilket iofs är ett bra krav tycker jag. Sen skulle jag ha ett fast jobb, vilket såklart också kan vara ett bra krav. Men, när jag hade avslutat min utbildning och hade ett fast jobb så kom det nya grejer emellan. Då ville han exempelvis att vi skulle bo i hus. Vi köpte tillslut ett hus, och då sa jag att nu är det dags för bebis. Då plötsligt tyckte han att köket nödvändigt skulle renoveras innan bebisverkstaden sattes igång. Då kände jag att det nog skulle komma fler grejer som vi var tvungna att vänta på innan barn, så jag sa NEJ, vi skaffar barn NU, eller så lämnar jag dig och hittar någon annan som vill göra mig gravid. Då struntade han plötsligt i köksrenoveringen och jag blev äntligen gravid ;) Så jag hade definitivt ställt ultimatum. Som Anonym Njaeeee skriver så har vi kvinnor inte tid att vänta hur länge som helst. Tyvärr kan det ju vara så att du inte har så lätt att bli gravid och då vill man kanske få veta det direkt innan det blir försent för ivf osv.
Det kan ju också vara så att han skjuter på det för att han inte vill ha barn med dig. Jag har tyvärr flera vänner som inte har velat ha barn med sina partners, och sen har de gjort slut, hittat en ny och pang! så har de plötsligt fått barn med den nya bara några månader in i förhållandet. Så uppenbarligen ville de ju ha barn, bara inte med sitt ex. Måste vara väldigt trist att vara den som blir lämnad kvar ensam och barnlös med sin längtan när exet rullar barnvagn med den nya tjejen/killen på stan.