• enenarmadman

Tecken på förlossningsstart?!? Första barnet.

Hej!

Jag är i vecka 37 (36+2) enligt barnmorskan. Jag är dock osäker på det då vi blivit flyttade flera gånger (från 4/7 till 12/7 och sen till 17/7) och alla uträkningar jag gjort tyder på att barnet är planerat till dagarna runt den 4/7.

Hur som helst. Jag har i tre dagar nu varit lös i magen till och från, men igår slog det till ordentligt. Är jättelös i magen och det är inget jag haft innan i graviditeten.

Har även molande mensvärk långt ner i magen och i ryggslutet blandat med en ?huggvärk? i sidorna, mitt på magen. Hade detta till och från hela dagen igår, flera gånger under natten och nu på förmiddagen.

?Huggen? är värst, jag antar att det känns som värkar fast mycket kortare, bara kanske 10 sekunder långa.

Kan det vara något förstadie till förlossning eller inbillar jag mig?

Dem gör såpass ont att jag inte kan prata men dem Försvinner lika fort och återgår till molande mensvärk.

Hur ska det kännas? Vad kan detta vara?

• Svar på tråden Tecken på förlossningsstart?!? Första barnet.
  • Solblomma30

Det är ju jättesvårt att säga vad det kan vara du känner, om det är värkar eller inte. Om jag var du så hade jag ringt till förlossningen för bedömning.

När jag födde mitt första barn så kände jag att förlossningen var igång, utan tvekan. Det började med att jag fick mensvärk vid sammandragningar, och ju längre tiden gick desto mer mensvärk fick jag vid varje sammandragning. Tillslut kändes det inte som mensvärk längre utan som rejäl smärta varje gång livmodern drog ihop sig. Det var ingen huggande smärta som du beskriver. Men alla känner ju olika så det kan vara så det känns för dig att föda barn :)

Känner du att du får en sammandragning när den huggande smärtan kommer? Alltså att magen drar ihop sig och blir stenhård samtidigt?

Svar på tråden Tecken på förlossningsstart?!? Första barnet.