Au pair, barnvakt eller annan hjälp?
Hej,
Jag kommer snart att få barn som ensamstående mamma, och mina förldrar bor flera timmar bort, så jag kommer inte att ha någon gratis hjälp.
Jag är väldigt känslig för sömnbrist,så tänker att jag nog för betala för barnvakt på nätterna ganska ofta för att få sova, kanske var tredje natt och sen försöka med "sleep training". De allra första veckorna kanske jag behöver ännu mer hjälp.
Sen vill jag väl någon gång ibland kunna gå ut någon kväll utan barn, så då behöver jag barnvakt också.
Så jag tänkte höra med er om ni har några förslag till barnomsorg? Behöver jag en au pair eller räcker det med barnvakter? Är det lätt att hitta barnvakter som är villiga att jobba ibland på nätterna i Stockholm? Är det lätt att hitta någon barnvakt långsiktigt? Hur ser kostnaderna ut? Finns det andra alternativ för första månaden, om man vill ha extra hjälp då? Sen har jag begränsat med pengar också, så att anställa en heltids nanny funkar inte. Men jag får nog vara beredd på att lägga en stor del av min lön på hjälp.
Just nu kollar jag på lägenheter, men frågan är om det räcker med att köpa en trea eller om jag behöver en fyra? (om jag ska ha au pair).
Och vad gäller pappadagar som vänner kan ta, hur mycket skulle de förlora ekonomiskt på det? Om ingen av ens vänner vill ta sådana, finns det andra sätt att hitta frivilliga?