Jag har erfarenheter, tyvärr. Ska vara ärlig, för att du ber om det - det var inte positivt.
Var i vecka 9+6, 16 år, och det var dags för piller nr 1. Det var inte så farligt, mådde lite mer illa än innan jag tog pillret, men det var inte mer än så för mig. Några dagar senare tillbaka till sjukhuset. Fick fyra piller uppförda i slidan. Tog inte länge innan smärtan kom. Jag vrålskrek, fick smärtstillande men om det hjälpte så var det då inte mycket. Spydde en massa. Efter ungefär 6,5 timmar kom en blodklump ur mig i bindan/blöjan jag fått. Det var vidrigt, för det gick verkligen att urskilja det lilla fostret... Upplevelsen var allt annat än positiv. Blödde mycket i ca 6 veckor efteråt också.
Sedan blev jag gravid igen. 18 år och hade just påbörjat mina högskolestudier. Ingen SGI. Hade spiral, som ska vara jättesäkert, men den hade stötts ut utan att jag märkt det. Visste inte ens att det var något som kunde hända. Denna gång blev det också abort (glad för det nu i efterhand, det var ingen bra pojkvän eller fadersmaterial jag var tillsammans med). Denna gång sa jag att jag vägrade medicinsk abort, fördelar eller inte. Så jag fick tid inbokad för en kirurgisk abort. Den gick jättebra! På morgonen runt 06 förde jag upp ett piller cytotec för att mjuka upp livmoderhalsen. Åkte till sjukhuset och fick byta om till operationskläder och fick träffa kirurgen som skulle utföra aborten. Han frågade om jag ville veta hur det går till, ville inte det mer än liksom hur sövandet skulle gå till o.s.v. Alla i personalen i rummet där jag sövdes var jättegoa mot mig. Förklarade att det kan svida lite i armen just innan jag skulle sova, frågade om vad jag pluggar o.s.v. Sövdes. Vaknade och kände ingenting alls. Alltså inget. Fick stanna och äta en macka och dricka lite thé, sedan kunde vi åka hem. Blödde i kanske 3 dagar. Mycket mer "positiv" upplevelse (ja, så positiv som en abort nu kan vara).
Har fått tre barn nu som vuxen, utan problem eller komplikationer, så den kirurgiska aborten verkar inte ha strulat till något för mig i alla fall.