• Lallaren

Hur kan man vara stolt över sin hudfärg eller sexuella läggning?

Ur mitt perspektiv så är det lika normalt att födas med annan sexuell läggning än den heterosexuella som att födas som höger- eller vänsterhänt. Det är inget man styr över, man föds med det och alla alternativ fungerar.

Likaså när det kommer till hudfärg. Man föds med olika typer av pigment i huden.

Nu till min fråga. Hur kan man vara STOLT över vare sig det ena eller andra? Det är ju ingen bedrift. Du har ju inte själv åstadkommit något. Du är inte unik eller speciell.

Har ni någonsin hört talas om någon som är stolt över att den exempelvis är vänsterhänt?

Och jag bortser HELT ifrån historia i allt detta. Vad människor med avvikande sexuell läggning fick utstå förr eller svarta fick utstå under slaveriet tillhör historien och det är INGET som berör unga människor idag. De kan dock VÄLJA att låta sig beröras av historien för att sätta på sig offerkoftan.

• Svar på tråden Hur kan man vara stolt över sin hudfärg eller sexuella läggning?
  • Vildbi

Jo, vi vänsterhänta har faktiskt egna små klubbar utspridda över världen. Det är helt sant.

Detta grundar sig i den orättvisa behandling som vänsterhänta fick i skolorna förr i tiden.

Vi är stolta över att vara vänsterhänta.

Jag är dessutom lesbisk OCH vänsterhänt! Så jag är uberunik.

• Lallaren
    Vildbi skrev 2020-06-15 09:08:15 följande:

Jo, vi vänsterhänta har faktiskt egna små klubbar utspridda över världen. Det är helt sant.

Detta grundar sig i den orättvisa behandling som vänsterhänta fick i skolorna förr i tiden.

Vi är stolta över att vara vänsterhänta.

Jag är dessutom lesbisk OCH vänsterhänt! Så jag är uberunik.

Skulle inte förvåna mig om det finns klubbar för vänsterhänta. Människor älskar att känna tillhörighet, särskilt om man är i minoritet. De flesta människor har ytterst svårt att leva sitt liv enbart på egna ben.

Ja, min mor var vänsterhänt och tvingades lära sig skriva med höger hand. Helt galet! Så vitt jag vet känner hon dock ingen tillhörighet till vara sig höger- eller vänsterhänta.

Känner du dig unik på riktigt för att du föddes med dina attributet och läggning?
  • Magical
    Lallaren skrev 2020-06-15 09:02:17 följande:

Ur mitt perspektiv så är det lika normalt att födas med annan sexuell läggning än den heterosexuella som att födas som höger- eller vänsterhänt. Det är inget man styr över, man föds med det och alla alternativ fungerar.

Likaså när det kommer till hudfärg. Man föds med olika typer av pigment i huden.

Nu till min fråga. Hur kan man vara STOLT över vare sig det ena eller andra? Det är ju ingen bedrift. Du har ju inte själv åstadkommit något. Du är inte unik eller speciell.

Har ni någonsin hört talas om någon som är stolt över att den exempelvis är vänsterhänt?

Och jag bortser HELT ifrån historia i allt detta. Vad människor med avvikande sexuell läggning fick utstå förr eller svarta fick utstå under slaveriet tillhör historien och det är INGET som berör unga människor idag. De kan dock VÄLJA att låta sig beröras av historien för att sätta på sig offerkoftan.

Man kan väl var stolt över den man är? Jag förstår nog inte helt vad du menar. 
  • hawthorne

Du borde känna till hur samhället fungerar kan jag tycka.
    Att det inte är precis lika tolerant som du påstår dig vara.
    Du borde, om du gått i svensk skola, förstå hur historia påverkar dagens samhälle.
    Och har du inte gått i skola borde du kunnat läsa dig till dig det i dagstidningar eftersom det hela tiden tas upp, historians betydelse för dagens samhälle.

Om inte så undrar jag var du har varit de senaste 100 åren utan någon som helst kontakt med omvärlden?

• Lallaren
    hawthorne skrev 2020-06-15 09:43:40 följande:

Du borde känna till hur samhället fungerar kan jag tycka.

Att det inte är precis lika tolerant som du påstår dig vara.

Du borde, om du gått i svensk skola, förstå hur historia påverkar dagens samhälle.

Och har du inte gått i skola borde du kunnat läsa dig till dig det i dagstidningar eftersom det hela tiden tas upp, historians betydelse för dagens samhälle.

Om inte så undrar jag var du har varit de senaste 100 åren utan någon som helst kontakt med omvärlden?

Historia påverkar självklart ett samhälle, vore ju märkligt annars.

Vi människor älskar historia. Och de människor som någon gång behandlats illa älskar att älta detta till förbannelse. De känner gemenskap och samhörighet i ältandet.

Dock är det upp till varje enskild individ, i alla fall upp till dem som VÅGAR var enskilda individer, att leva sitt liv här och nu och fokusera på framtiden och slänga bort offerkoftan som samhället tvingar på dem från barnsben.

Så du menar att jag ska vara stolt över att jag är vänsterhänt för att vänsterhänta förr i tiden i Sverige förtrycktes och tvingades lära sig skriva med höger hand?

Ska jag känna mig unik? Ska jag identifiera mig med andra vänsterhänta människor runt om i världen och känna samhörighet?
  • Lallaren
    Magical skrev 2020-06-15 09:41:18 följande:

Man kan väl var stolt över den man är? Jag förstår nog inte helt vad du menar. 

Jag förstår inte varför någon exempelvis ska vara stolt för att den är vit och heterosexuell. Kan du förklara?
  • hawthorne
    Lallaren skrev 2020-06-15 09:53:17 följande:
    Historia påverkar självklart ett samhälle, vore ju märkligt annars.
    Vi människor älskar historia. Och de människor som någon gång behandlats illa älskar att älta detta till förbannelse. De känner gemenskap och samhörighet i ältandet.

Dock är det upp till varje enskild individ, i alla fall upp till dem som VÅGAR var enskilda individer, att leva sitt liv här och nu och fokusera på framtiden och slänga bort offerkoftan som samhället tvingar på dem från barnsben.

Så du menar att jag ska vara stolt över att jag är vänsterhänt för att vänsterhänta förr i tiden i Sverige förtrycktes och tvingades lära sig skriva med höger hand?

Ska jag känna mig unik? Ska jag identifiera mig med andra vänsterhänta människor runt om i världen och känna samhörighet?
    Min poäng var att man aldrig kan bortse från historian, försöker man göra det är man okunnig och inskränkt.
    Jag ville inte skriva dig det på näsan men eftersom du inte förstod så...
  • Lallaren
    hawthorne skrev 2020-06-15 10:57:23 följande:

Min poäng var att man aldrig kan bortse från historian, försöker man göra det är man okunnig och inskränkt.

Jag ville inte skriva dig det på näsan men eftersom du inte förstod så...

Du ville inte skriva mig på näsan men gör det ändå i din sista mening.

Nåja, jag noterar din billiga härskarteknik och den biter inte på mig.

Och jag var dessutom tydlig med att skriva att historia är en del av vårat samhälle idag. Läste du inte det eller förstod du inte?
  • hawthorne
    Lallaren skrev 2020-06-15 11:04:47 följande:
    Du ville inte skriva mig på näsan men gör det ändå i din sista mening.

Nåja, jag noterar din billiga härskarteknik och den biter inte på mig.

Och jag var dessutom tydlig med att skriva att historia är en del av vårat samhälle idag. Läste du inte det eller förstod du inte?
    Det var ingen härskarteknik utan förklarade det du uppenbart inte förstod.
    Det blir inte härskarteknik bara för att man påstår det i avsaknad av saklig argumentation.

sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rskarteknik
  • hawthorne
    Lallaren skrev 2020-06-15 11:04:47 följande:
    Jag noterade det men tog fasta på att du upprepade tillfällen uttrycker en total oförståelse för varför människor kan vara stolta över vem de är.
    Det kan jag bara tolka som att du inte förstått hur mycket historian påverkar.
Svar på tråden Hur kan man vara stolt över sin hudfärg eller sexuella läggning?