• SweetbutPsycho

Vad tycker ni om LAS-förändringarna?

Senaste veckorna har jag följt diskussionerna kring LAS-utredning och föreslagna förändringar, inom turordningsregler. Det verkar som att många har en väldigt bestämd uppfattning om detta, att de antingen tycker att det är väldigt bra förslag eller att förslaget är väldigt dåligt. Jag vet inte alls vad jag tycker i frågan, och kan hålla med till viss del både förespråkarna och motståndarna i deras argument. Jag är positiv till förändringarna ur den synvinkeln att jag tycker att arbetsmarknaden har förändrats och är mer flexibel idag - det är inte särskilt vanligt bland oss som är unga idag att vi börjar arbeta på en arbetsplats och sedan är kvar där tills pension. Däremot förstår jag rädslan för att godtycke och andra aspekter än kompetens ska avgöra vem som får vara kvar när det inte direkt finns några konkreta riktlinjer för vem som ska sägas upp och vem som får stanna. Det är en komplex fråga helt enkelt i mina ögon.

Vad tycker ni om LAS-förändringarna som föreslås?

• Svar på tråden Vad tycker ni om LAS-förändringarna?
  • SweetbutPsycho
    Långbenopluto skrev 2020-06-13 10:04:39 följande:

Vilka är dom föreslagna förändringarna då?

www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/ar-en-katastrofutredning

* Kompetensutveckling skrivs in i lag. Formuleras: ?Arbetsgivaren har ansvar för skälig kompetensutveckling under anställningen.?

* Enklare och mindre kostsamt för arbetsgivare att säga upp på grund av personliga skäl.

* Undantagen i turordningsreglerna uttökas från 2 till 5. Gäller alla företag även de med fler än tio anställda. 

* Arbetsgivaren väljer vem som får gå vid arbetsbrist mellan dem som jobbat lika länge ? ålder inte längre en faktor.

* Turordningskretsar får inte längre slås ihop. En driftsenhet ? en krets. 

* Rätt till förtur vid anställning efter 9 månader i stället för 12 månader vid visstidsanställning.
  • Anonym (Delvis bra)

Det finns säkert nackdelar också, men efter egna erfarenheter så tycker jag att det är bra att det kan göras fler undantag i turordningsreglerna eftersom det kan vara svårt att driva verksamheten vidare om de mest kompetenta behöver sluta för att de är senast anställda. Och i vissa fall även bra att det är lättare att säga upp folk av personliga skäl eftersom de riktigt riktigt svåra personerna ofta gör livet surt även för sina kollegor, och jag tycker inte det är självklart att man ska rädda kvar en person och offra alla andra. 

• Anonym (Lasning)
    Anonym (Delvis bra) skrev 2020-06-13 22:07:54 följande:

Det finns säkert nackdelar också, men efter egna erfarenheter så tycker jag att det är bra att det kan göras fler undantag i turordningsreglerna eftersom det kan vara svårt att driva verksamheten vidare om de mest kompetenta behöver sluta för att de är senast anställda. Och i vissa fall även bra att det är lättare att säga upp folk av personliga skäl eftersom de riktigt riktigt svåra personerna ofta gör livet surt även för sina kollegor, och jag tycker inte det är självklart att man ska rädda kvar en person och offra alla andra. 

Det har ju även fördelen att det blir lättare att göra sig av med de som kan tänkas komma med befogad kritik mot ledningen. Sådana vill man ju inte se som facklig företrädare och då är det bättre att det går göra sig av med dem innan de hinner ställa till oreda.
  • Anonym (R)

LAS borde bli ännu mer lindrig för arbetsgivare.

Den anställde borde se till sitt eget hus och säkra sin egna vidareutveckling hela tiden. Så inåt helvete trött på medarbetare som får en anställning och sedan sitter där och tjatar om sina rättigheter.

Ta tag i era jävla liv för fan, det är vad jag säger till alla lata löss!

Sköter du dig och kan ditt jobb så har du inget att vara orolig för. Blir du ändå av med jobbet så kommer du vara attraktiv för många, många arbetsgivare.

Är du en lus som bara sitter av arbetstiden, vilket majoriteten här i landet gör, så bör du vara orolig.

Jag njuter varje gång jag är delaktig i en uppsägning där löss får lämna. Man kan riktigt se uppgivenheten och rädslan i deras blick när beskedet kommer. Nu måste de nämligen ta lite ansvar och ta tag i sina liv och det skrämmer skiten ur dem.

Och själv känner jag bara....såååå, underbart!

• Anonym (företagare)

Som företagare tror jag ju knappt mina ögon när regeringen gör allt för att jag ska få det lättare att sparka folk.

Svar på tråden Vad tycker ni om LAS-förändringarna?