Brannie skrev 2020-06-12 20:31:42 följande:
Hej!
Jag känner att jag behöver lite pepp och råd om hur man ska tänka efter missfall.
Jag fick missfall för ungefär 3 månader sen, jag var då i vecka 9-10. Nu är jag gravid igen, är bara i vecka 4 än så länge, känner att jag borde vara glad, men det är svårt eftersom att det känns som att det kommer gå åt helvete den här gången också.
Dels är jag orolig för smärtan, jag har aldrig haft så ont som när jag fick missfall! Kändes som att någon typ slet sönder min livmoder.
Och såklart det psykiska, att först bli jätteglad och planera, för att sedan få allt krossat.
Är det några fler som har haft missfall där allt har gått bra nästa graviditet?
Hur vanligt är det att få missfall flera gånger i rad?
Jag fick ett MA som konstaterades i v 14 (graviditeten hade avstannat i v 10) och blev gravid på nytt 3 månader senare och födde då ett friskt barn efter en fullgången graviditet. Jag var också orolig under den andra graviditeten och hade svårt att våga glädjas fullt ut. Efter UL och när jag började känna rörelser kunde jag slappna av lite mer även om viss oro fanns kvar under hela graviditeten. Det som lugnade mig mest från början var att kolla statistik och att prata med en barnmorska. Att få
ett missfall är ju ganska vanligt även om det inte pratas så mycket om det. Att få två missfall på rad förekommer så klart men är mycket mera ovanligt. Jag försökte tänka att jag kan äta folsyra, gå på de kontroller som erbjuds, undvika kända riskfaktorer som alkohol, rökning etc, men så mycket mer än så kan jag inte påverka. Oavsett om jag oroar mig eller inte kommer utgången att bli densamma och hur den blir får jag helt enkelt vänta och se. Det var som sagt inte helt lätt att släppa oron alla gånger men det var i alla fall så jag försökte tänka.