• singelseglare

Hur lång tid tar det? Tips?

Hej Familjeliv!
    Roligt att få skapa en tråd efter att ha läst här i flera år.

Jag är 30+. Hösten 2018 separerade jag med min dåvarande sambo som jag varit tillsammans med i fyra år. Jag trodde verkligen att det skulle vara han och jag för evigt och det kom lite som en blixt från klar himmel när han berättade att han inte vill vara tillsammans längre. Först pratade vi om att gå till familjerådgivningen, men vi avbokade tiden efter någon dag för att han hade bestämt sig. Så definitivt var det. Någon vecka senare flyttade han ut och till en annan stad.

Jag mådde väldigt dåligt en lång period efter uppbrottet, som man ju gör. Smått och sakta började jag dock känna mig mer eller mindre hel igen, det var ingen lätt process men jag var iallafall inte kär i honom sommaren 2019 längre. Jag gick i terapi, fick bra stöd där att komma vidare och över honom.

Nu till mitt problem: trots att jag är över honom och vet att det är så här livet ser ut nu så känner jag en form av hopplöshet inför att att vara singel igen. Jag känner mig ganska nedstämd och ledsen för att jag är ensam, men samtidigt orkar jag liksom inte riktigt med att börja dejta igen. Jag har träffat några killar men det har liksom inte nått hela vägen riktigt fram. Dels för att det inte känns som att det klickat till hundra procent men också kanske att man tappat en del av "naiviteten" den här gången. Förra gången jag var singel kändes det som att man hade massor av tid och kunde närma sig dejtandet på ett mer lekfullt och öppet sätt - den här gången känns det så viktigt att det blir rätt att det bara blir ingenting istället. 

Jag förstår att det förmodligen är många som känner igen sig i det här, och jag skulle gärna vilja höra era historier och resonemang. Kände/känner du dig hopplös inför singellivet? Känner du att du orkade ta tag i dejtingen tillslut? Jag skulle bara behöva lite av en hand att hålla nu när det känns så ensamt, speciellt efter den här våren.
  • Svar på tråden Hur lång tid tar det? Tips?
  • Anonym (Sårad)

Jag befinner mig i en liknande situation med två barn. Separerad sen 7 månader tillbaka.

Saknar inte honom som person men det vi kunde ha haft.

Saknar att ha en partner att komme hem till. Har svårt att vara i nuet med barnen. Följer gärna denna tråd om tips råd och stöd.

• singelseglare
    Anonym (Sårad) skrev 2020-06-11 15:59:08 följande:

Jag befinner mig i en liknande situation med två barn. Separerad sen 7 månader tillbaka.

Saknar inte honom som person men det vi kunde ha haft.

Saknar att ha en partner att komme hem till. Har svårt att vara i nuet med barnen. Följer gärna denna tråd om tips råd och stöd.

Hej Sårad!
    Det låter jobbigt, särskilt när det också finns barn med i bilden. Det säger jag inte på ett nedlåtande sätt, men jag kunde ju bara välja att inte ha kontakt med min exsambo, det går ju inte riktigt i ditt fall misstänker jag. Å andra sidan är jag helt övertygad om att man blir starkare av sådana här perioder.
    Det jag kan säga som är tröstande är att även om det fortfarande är svårt, så har det svåra blivit av en annan karaktär. Och det är inte alls lika jobbigt som jag tyckte att det var första tio månaderna. Hoppas att det går bra för dig. <3
Svar på tråden Hur lång tid tar det? Tips?