• Anonym (socialen)

Orosanmälan, vad händer nu?

En granne har skickat en orosanmälan gällande mig och mina två barn med uppgifter om att jag skriker åt dom. Pappan (mitt ex) har under konflikter oss emellan lämnat in en orosanmälan också. Soc gjorde skyddsbedömning nu och sa frågade om barnen kan vara lite mer hos pappa tills de påbörjar kontakt med oss. Vi bestämde då en vecka till hos honom (har varannan vecka). Men jag vet inte alls hur dom tänker, kommer jag få hämta barnen som planerat när det gått en vecka, vad vill dom att jag ska göra, kommer de vars emot mig eller ge mig stöd, kommer dom ge vårdnaden bara till pappan osv osv

• Svar på tråden Orosanmälan, vad händer nu?
  • Anonym (eee)
    Anonym (socialen) skrev 2020-06-08 20:55:40 följande:

En granne har skickat en orosanmälan gällande mig och mina två barn med uppgifter om att jag skriker åt dom. Pappan (mitt ex) har under konflikter oss emellan lämnat in en orosanmälan också. Soc gjorde skyddsbedömning nu och sa frågade om barnen kan vara lite mer hos pappa tills de påbörjar kontakt med oss. Vi bestämde då en vecka till hos honom (har varannan vecka). Men jag vet inte alls hur dom tänker, kommer jag få hämta barnen som planerat när det gått en vecka, vad vill dom att jag ska göra, kommer de vars emot mig eller ge mig stöd, kommer dom ge vårdnaden bara till pappan osv osv

Ingen kan "ge" någon vårdnaden, det måste gå via domstol och är en lång process.

Det de gör är att ge er föräldrar stöd, de erbjuder men tackar man nej kan de inget göra. Det de kan göra är att rekommendera tex att barnen är mer på ena stället om det skulle fungera bättre där. De gör en utredning först och den tar ett par månader.

Du får hämta barnen enligt överenskommelse, om inget annat händer under den veckan som skulle kunna påverka. 
  • Anonym (socialen)

Jo jag vet det eg att Soc inte "ger" vårdnaden, skrev det slarvigt så. Men t ex att de säger att de tror barnen har det bättre hos pappan eller liknande. Är det skrivit i sten då eller vad kan jag göra?

Jag vet inte, jag frågade när vi bokade in möte imorrn om jag kan räkna med att hämta dom i slutet av veckan då sa hon att vi skulle träffas innan hon kan säga nåt sånt.

• terfje
    Anonym (socialen) skrev 2020-06-08 20:55:40 följande:

Blir lite allmänt nyfiken. Hur mycket skriker du på dina barn så att någon gör en orosanmälan. Eller gör folk orosanmälan för minsta lilla? Nu hade ju även pappan gjort vad jag förstod. Vet ju inte vad han gjort anmälan kring.
  • Anonym (......)

Hur mycket skriker du på barnen? Är de trygga hos dig?

• Anonym (socialen)

Jag gör det ganska ofta, så jag själv tkr det är ett problem o går i samtal för det. Det spelar väl ingen roll vad jag tycker om huruvida de är trygga eller inte, soc tycker ju uppenbarligen inte det och min fråga gällde vad som händer nu. Jag tycker de på det stora hela är trygga men att det är ert problem att jag blir arg och skriker.

• terfje
    Anonym (socialen) skrev 2020-06-08 22:36:20 följande:

Jag gör det ganska ofta, så jag själv tkr det är ett problem o går i samtal för det. Det spelar väl ingen roll vad jag tycker om huruvida de är trygga eller inte, soc tycker ju uppenbarligen inte det och min fråga gällde vad som händer nu. Jag tycker de på det stora hela är trygga men att det är ert problem att jag blir arg och skriker.

Lugn. Menar inget illa. Vad som händer vid en orosanmälan är att du kommer ha ett samtal med soc. Efter det samtalet bestäms om det ska startas en utredning. En utredning är där de både har enskilda samtal tillsammans med barnen och dig och ibland både barnen och dig. De inhämtar information ifrån pappan, bvc, skola, sjukvård med mera. Och därefter kan de antingen lägga ner utredningen utan åtgärd eller föreslår en åtgärd. Allt beror på vad som kommer fram.  Hoppas du fick lite hjälp av mitt svarr.
  • terfje
    Anonym (socialen) skrev 2020-06-08 22:36:20 följande:

Lugn. Menar inget illa. Vad som händer vid en orosanmälan är att du kommer ha ett samtal med soc. Efter det samtalet bestäms om det ska startas en utredning. En utredning är där de både har enskilda samtal tillsammans med barnen och dig och ibland både barnen och dig. De inhämtar information ifrån pappan, bvc, skola, sjukvård med mera. Och därefter kan de antingen lägga ner utredningen utan åtgärd eller föreslår en åtgärd. Allt beror på vad som kommer fram.  Hoppas du fick lite hjälp av mitt svarr.
  • Anonym (socialen)
    terfje skrev 2020-06-08 22:45:46 följande:

Tack för ditt svar. Jag förstår ungefär hur deras arbete kommer gå till, jag är mest orolig att deras åtgärder ska vara att jag inte bor med barnen, just nu tänker jag bara negativt och de har liksom bara den negativa info om mig. Jag är villig att ta emot vilket stöd de än erbjuder och tänker samarbeta med dom förstås.
  • terfje
    Anonym (socialen) skrev 2020-06-08 22:55:35 följande:
    Tack för ditt svar. Jag förstår ungefär hur deras arbete kommer gå till, jag är mest orolig att deras åtgärder ska vara att jag inte bor med barnen, just nu tänker jag bara negativt och de har liksom bara den negativa info om mig. Jag är villig att ta emot vilket stöd de än erbjuder och tänker samarbeta med dom förstås.
    Vet själv hur jobbigt det är att bli utredd har tyvärr blivit det. Inget kul alls. Men som det ser ut för min del kommer det läggas ner utan åtgärd.
  • Anonym (Lim)

Alltså det ska ju till väldigt mkt för att du ska bli fråntagen dina barn.

Att skrika och vara arg stup i kvarten är så klart inte optimalt men man blir inte fråntagen sina barn för det. Man erbjuds stöd.

Såvida inte något framkommer under veckan så kan du hämta dina barn som planerat. Det ska annars tydligt förmedlas till dig!

Lycka till!

Svar på tråden Orosanmälan, vad händer nu?