• Alchme

IVF avbruten efter första UL

Hej!

Min första IVF-behandling riskerar bli avbruten, om jag tolkat det rätt beror det på att mina äggblåsor växt väldigt ojämnt. På stimuleringsdag sex hade två blåsor blivit stora och mogna att tas medan cirka sju blåsor låg på ca nio mm. Jag ska på ultraljud igen på måndag (om tre dagar) men enligt läkaren finns stor risk att försöket måste avbrytas innan äggplock eftersom blåsorna hade växt så ojämnt. 

Någon annan som varit med om något liknande? Hur gick det för er, kunde ni gå vidare till äggplock?

/Orolig

• Svar på tråden IVF avbruten efter första UL
  • E1h2dx

Hej! Jag fick också avbryta min andra behandling efter första vul eftersom jag hade en blåsa på 20 mm medan de andra var mindre. Jag hade också ojämn slemhinna. Så det blev inget äggplock...

Blev ditt äggplock inställt?

• Alchme
    E1h2dx skrev 2020-06-01 19:04:59 följande:

Hej! Jag fick också avbryta min andra behandling efter första vul eftersom jag hade en blåsa på 20 mm medan de andra var mindre. Jag hade också ojämn slemhinna. Så det blev inget äggplock...

Blev ditt äggplock inställt?

Tack för ditt svar, har börjat förstå att det är ganska vanligt att det blir såhär. Vad trist att du fick ställa in plocket, en sådan besvikelse (tyckte jag). Jag var på ett till ultraljud igår och då var det några av de mindre blåsorna som var lite på gång. Men det var för tidigt att säga om det skulle bli tillräckligt för plock, istället ska jag på ännu ett ultraljud imorgon. Läkaren sa inget om de två stora men om jag inte såg fel hade en av dem blivit 27 mm. Tänker att den är körd ändå, för så stora ska de väl inte vara?
  • E1h2dx
    Alchme skrev 2020-06-02 08:09:54 följande:

Tack för ditt svar, har börjat förstå att det är ganska vanligt att det blir såhär. Vad trist att du fick ställa in plocket, en sådan besvikelse (tyckte jag). Jag var på ett till ultraljud igår och då var det några av de mindre blåsorna som var lite på gång. Men det var för tidigt att säga om det skulle bli tillräckligt för plock, istället ska jag på ännu ett ultraljud imorgon. Läkaren sa inget om de två stora men om jag inte såg fel hade en av dem blivit 27 mm. Tänker att den är körd ändå, för så stora ska de väl inte vara?

Ja det är en stor besvikelse att tvingas avbryta. Men det är ju bara att acceptera läget.

27 mm låter väldigt stort men eftersom de inte avbrutit ditt försök än så tror de nog att det kan gå ändå. Tror det varierar mellan klinikerna hur många blåsor de vill ha inför äggplocket också. Hoppas att det går bra för dig!
Svar på tråden IVF avbruten efter första UL