Dottern kan inte ta sig ur sörjandet
Min 19 åriga dotter blev för ungefär tre månader sedan dumpad av sin pojkvän. Hon bor hemma. Hon ska börja jobba i sommar, har gått ut gymnasiet förra året.
Ända sedan hon blev dumpad har hon varit så nere som man bara kan bli. Hon tycks aldrig vara glad, aldrig skratta. Hon är ledsen, nedstämd och är surare än vanligt. Hon är också dålig på att hjälpa till här hemma då hon mest ligger inne på rummet och deppar. Tränar gör hon ibland, inte lika ofta som förut. Hon har en nära vän som hon träffar lite då och då, men för det mesta är hon inne på sitt rum. Jag har pratat med henne och sagt att jag förstår att det känns jobbigt men att hon måste försöka få in rutiner nu. Detta hjälper ej.
Jag är orolig för att hon inte ska klara av att jobba i sommar. Hon börjar om några veckor men som det ser ut nu så orkar hon ju ingenting. Hon är bara nedstämd. Har provat allt och nu vet jag inte vad mer jag kan göra. Jag har pratat med henne men det blir inte bättre. Psykolog tänker hon inte ta kontakt med.
Vad gör man när ens barn har fastnat i sörjandet som tar över hela dennes liv?