• Johanna321

Bebis plötsligt gnällig efter 3 månader

Hej,

Jag har världens finaste och snällaste liten tjej. Hon har varit jättelugn i sina första tre månader här i världen, sovit bra, varit glad och nyfiken. Men allt verkar ha förändras efter 3 utvecklingssteget.

Dels så vill hon upp hela tiden, vilket är förståeligt eftersom hon vill vara med mer. Men hon känns mer gnällig, är inte alls lika glad, verkar allmänt missnöjd, vill bli buren hela tiden, och har verkligen förändrats. Jag misstänker kanske att det är pga 3 månaders vaccinet och sista rotaviruset vaccinet, att hon blivit lite dålig/febrig. Men nu har det gått 3 dagar, och det blir verkligen inte bättre.

Känner inte igen min lilla tjej :( Kan en bebis verkligen förändras så snabbt, känns som sov ett par timmar och sen vaknade upp sur.

• Svar på tråden Bebis plötsligt gnällig efter 3 månader
  • Fröken W

Kan det vara så att hon är i en tillväxtperiod och behöver äta mer? Om du ammar så kan det ju ta några dagar innan mängden mjölk ökar till det din dottern vill ha. Flaskar du så kan du kanske prova att ge mer ersättning/tillfälle.

Men oavsett vad din dotter äter så kan det vara värt att testa mata oftare.

• Johanna321

Det ska jag prova! Vi ger henne flaska, och hon äter var 3-4 timme! Hoppas det hjälper men tror inte helt det är maten.

• nnnnnnnn

testa absolut med mer mat, en större rörlighet och mer aktiv hjärna (nyfiken, vaken) = mer mat krävs!

• Johanna321

Absolut, det ska jag prova. Men hon är liksom sur & missnöjd även direkt efter hon ätit. Och väldigt klängig. På ett sätt hon inte varit förut. Enligt appen så har utvecklingssteget redan varit (och hon har knappt reagerat i de tidigare). Hon har bra mage, och har aldrig haft problem som kolik osv.

Kanske det är ngn form för fas. Men från och med imorgon så får hon mer mat!

• Fröken W
    Johanna321 skrev 2020-05-24 22:07:56 följande:

Absolut, det ska jag prova. Men hon är liksom sur & missnöjd även direkt efter hon ätit. Och väldigt klängig. På ett sätt hon inte varit förut. Enligt appen så har utvecklingssteget redan varit (och hon har knappt reagerat i de tidigare). Hon har bra mage, och har aldrig haft problem som kolik osv.

Kanske det är ngn form för fas. Men från och med imorgon så får hon mer mat!

Kanske är hon missnöjd efter matning just för att hon är

mer hungrig? Och som sagt det kanske framför allt är mata oftare, inte större mängd, som gäller. Så testa mata varannan-var tredje timme nu, iaf dagtid. Sen kan jag också tipsa om rulla vagns sömnschema. Där får du fylla i när ni vaknar på morgnarna och så ger den förslag på när det är dags för dagens sovstunder.
  • Johanna321
    Fröken W skrev 2020-05-24 22:29:59 följande:

Kanske är hon missnöjd efter matning just för att hon är

mer hungrig? Och som sagt det kanske framför allt är mata oftare, inte större mängd, som gäller. Så testa mata varannan-var tredje timme nu, iaf dagtid. Sen kan jag också tipsa om rulla vagns sömnschema. Där får du fylla i när ni vaknar på morgnarna och så ger den förslag på när det är dags för dagens sovstunder.

Tack för tipset! Det ska jag göra, hoppas mer mat ger henne lite bättre humör! Kände inte till sömnschemat!
  • Himune

Förstår ju om du kanske vill ha tips, det har jag egentligen inga. Vad jag däremot kan säga är att vår dotter (14 månader idag) har haft typ 5 sådana tillfällen sedan hon föddes där beteenden etc bara ändrats i stort sett från en dag till en annan eller från innan en tupplur till efter. Sedan har det nya hållit i sig ett tag liksom. Sprången och faserna är ju en grej av en anledning men känner så många som nästan stirrar sig blinda på dem och ser det som en måttstock.

Vår dotter tyckte väldigt mycket om att ligga själv i sitt babygym, sen en dag kanske runt 4 månader skulle hon sitta ihop med mig eller hennes mamma dygnet runt. Sedan ville hon plötsligt inte bli buren för något i världen och det under en period då hon knappt kunde krypa. Mellan kanske 7 och 10 månader kunde hon inte vara själv mer än 5 sekunder utan att börja storgråta. En dag när jag satte ner henne bland leksakerna i vardagsrummet och gick ut i hallen för att ta telefonen när det ringde brydde hon sig inte alls och medan jag stor kvar och övervakade henne på lite håll samtidigt som jag pratade i telefon så satt hon och lekte för sig själv och sedan var det bara så framöver. Sömnen var likadan. Från att ha vaknat varje-varannan timme Alla nätter till att sova hela nätterna varje natt.

Har med andra ord inga tips mer än att säga att du inte är ensam och framförallt att du får tycka att det är ansträngande och jobbigt, försök bara att inte överanalysera. För vår del var selen kanon under den tiden. Funkade varken innan eller efter men de månaderna gjorde den värd varenda krona.

• Johanna321
    Himune skrev 2020-05-24 23:39:37 följande:

Förstår ju om du kanske vill ha tips, det har jag egentligen inga. Vad jag däremot kan säga är att vår dotter (14 månader idag) har haft typ 5 sådana tillfällen sedan hon föddes där beteenden etc bara ändrats i stort sett från en dag till en annan eller från innan en tupplur till efter. Sedan har det nya hållit i sig ett tag liksom. Sprången och faserna är ju en grej av en anledning men känner så många som nästan stirrar sig blinda på dem och ser det som en måttstock.

Vår dotter tyckte väldigt mycket om att ligga själv i sitt babygym, sen en dag kanske runt 4 månader skulle hon sitta ihop med mig eller hennes mamma dygnet runt. Sedan ville hon plötsligt inte bli buren för något i världen och det under en period då hon knappt kunde krypa. Mellan kanske 7 och 10 månader kunde hon inte vara själv mer än 5 sekunder utan att börja storgråta. En dag när jag satte ner henne bland leksakerna i vardagsrummet och gick ut i hallen för att ta telefonen när det ringde brydde hon sig inte alls och medan jag stor kvar och övervakade henne på lite håll samtidigt som jag pratade i telefon så satt hon och lekte för sig själv och sedan var det bara så framöver. Sömnen var likadan. Från att ha vaknat varje-varannan timme Alla nätter till att sova hela nätterna varje natt.

Har med andra ord inga tips mer än att säga att du inte är ensam och framförallt att du får tycka att det är ansträngande och jobbigt, försök bara att inte överanalysera. För vår del var selen kanon under den tiden. Funkade varken innan eller efter men de månaderna gjorde den värd varenda krona.

Tack för tipset. Ja det känns lite jobbigt att hon ?bytt skepnad? så plötsligt, men tror precis som du skriver att det är en fas som förhoppningsvis går över. Eftersom det är första gg vi upplever något sånt med henne, så är vi lite ovana och det hela känns lite läskigt.
  • LFF
    Johanna321 skrev 2020-05-24 21:37:55 följande:

Hej,

Jag har världens finaste och snällaste liten tjej. Hon har varit jättelugn i sina första tre månader här i världen, sovit bra, varit glad och nyfiken. Men allt verkar ha förändras efter 3 utvecklingssteget.

Dels så vill hon upp hela tiden, vilket är förståeligt eftersom hon vill vara med mer. Men hon känns mer gnällig, är inte alls lika glad, verkar allmänt missnöjd, vill bli buren hela tiden, och har verkligen förändrats. Jag misstänker kanske att det är pga 3 månaders vaccinet och sista rotaviruset vaccinet, att hon blivit lite dålig/febrig. Men nu har det gått 3 dagar, och det blir verkligen inte bättre.

Känner inte igen min lilla tjej :( Kan en bebis verkligen förändras så snabbt, känns som sov ett par timmar och sen vaknade upp sur.

Ja, varje utvecklingssprång medför att bebis under en period blir gnälligare, klängigare och mer missnöjd just när det sker så otroligt mycket i kroppen och knoppen och ja, även sömnen påverkas. Det har inget med vaccinationen att göra utan det bara sammanfaller med den naturliga utvecklingen av ditt lilla pyre.

Det kommer fler sådana och det är bara att vänja sig I början är det kort mellan stegen, sen blir det lite längre. Men då kan även de jobbiga perioderna bli längre. 
  • melsus

Hej! Exakt samma här. Hörde sååå mycket om den magiska tremånaders-gränsen när de blir nöjdare för att tarmarna mognar osv så OJ vad vi hade sett fram emot det. Nu är hon väl rätt nöjd men också rätt missnöjd ibland. En normal bebis med andra ord tror jag. Men hon har varit rätt svår att åka ut med då hon är väldigt missnöjd när vi är iväg, förmodligen mycket intryck med så mycket barn runt omkring med hög ljudnivå och svårt att komma till ro. Hon älskar att studsa i bärsjal på yogaboll när hon är gnällig och trött hemma och svårt att söva själv, och det har ju inte direkt möjlighet till hos andra haha.. 

Men hon nästan gick direkt in i språng fyra efter hon kom ut språng tre. Och HERREGUD vad gnällig hon är och svårlagd som tusan!! Också någon veckae efter hon blev 3 månader. Kommer inte till ro och bara gnäller och gnäller tills hon ger upp och somnar. Det jag vill komma till är att det kan vara språng 4 vilket sägs vara ett av de värre sprången - så håll ut Hjärta Det sker även en sleep-regression runt 3-4 månader som påverkar sömnen. Kan vara bra att veta, för du är inte ensam! Här hemma är det enda vi gör att mata, trösta, underhålla till tusen och försöka söva just nu! 

KRAM

Svar på tråden Bebis plötsligt gnällig efter 3 månader