-
Häromdagen blev jag chockad när polisen ringde och vill förhöra mig eftersom försäkringskassan har polisanmält mig för bidragsbrott. Summan rör sig om ca 20.000 kr och är från 2017-2018. Detta är från föräldrapenning som jag har fyllt fel timmar och dagar som jag fattade aldrig SGI och lägstanivå. Har betalt allt tillbaka förra året Så nu undrar jag vad kan straffet bli? Böter? Är orolig och har inte kunnat sova i flera dagar, är rädd och ångest om jag ska hamna i fängelse? Är ensamstående och har två barn på 9 och 15. Hur stor är chansen att det läggs ner eller bara ges böter?
-
Svar på tråden Vilken straff kan jag få?
-
Skulle kunna tänka mig utan att vara expert att det blir dagsböter som baseras på den inkomst du faktiskt har, brottet du har gjort är ju redan utrett så det låter osannolikt att det läggs ner.
-
Om du döms för detta så handlar det om böter/dagsböter
-
Du kommer alltså inte få fängelseAnonym (v) skrev 2020-05-15 23:09:03 följande:
Om du döms för detta så handlar det om böter/dagsböter
-
Håller med, definitivt inte fängelse.Anonym (v) skrev 2020-05-15 23:10:55 följande:Du kommer alltså inte få fängelse
-
Måste jag ändå till rättegång?bastardized skrev 2020-05-15 23:16:46 följande:Håller med, definitivt inte fängelse.
-
Måste jag ändå till rättegång?Anonym (v) skrev 2020-05-15 23:10:55 följande:Du kommer alltså inte få fängelse
-
Anonym (Orolig) skrev 2020-05-15 23:51:40 följande:Måste jag ändå till rättegång?
Nej det är inte så säkert då det inte är ett allvarligt brott, strafföreläggande kan ju ske om du erkänt/erkänner brottet och då slipper du.
Har du kontaktat advokat? Du kan ju få ekonomisk hjälp för detta via din hemförsäkring.
-
Efter att du svarat på polisens frågor så ska en åklagare bestämma om du ska åtalas.Anonym (Orolig) skrev 2020-05-15 23:52:23 följande:Måste jag ändå till rättegång?
Om du åtalas och de vill ha dig till tingsrätten så är detta en rutinsak som skulle ta någon halvtimme.
Eventuellt att du inte ens behöver gå dit utan de skriver ut böter direkt, det vet inte jag
Men som sagt, först ska en åklagare fatta beslut om detta ska leda till åtal -
Sedan, kontakta advokat för råd om hur du ska förhålla dig i förhör, det är också en bra väg att få reda på vad du kan få för eventuellt straff.
Vad som dock är helt klart är att du ska sova ostört och leva vidare utan ångest, ingen kommer att sätta dig i fängelse och om det blir dagsböter är detta något som baseras på de medel du har tillgängliga, de ser att du har barn att försörja och hur konstigt den än låter kommer inte samhället tillåta dig och dina barn falla under bordet.
-
Hej, Har råkat ut för samma sak nu. Undrar hur de gick för dig?