• Sooolen

När kan en nyfödd bebis träffa släkt under coronatider?

Hej!

Vi väntar vårt första barn och bf är nu i juni. Detta blir första barnbarnet både för mina och min makes föräldrar. Mor och farföräldrarna är väldigt förväntansfulla att få träffa barnbarnet men vi är väldigt oroliga över att bebisen och vi ska bli smittade av corona. Vi bor i olika städer och har även syskon. Så bebisens mostrar/fastrar morbröder/farbröder skulle komma och hälsa på när mor och farföräldrarna skulle få komma i och med att syskonen bor hemma fortfarande.

Mor och farföräldrarna samt även syskonen lever på som vanligt, dvs jobbar träffar vänner osv. Alla jobbar dessutom med människor, vissa i butik och vissa inom vården.

Hur länge har ni väntat med att få besök från släkten i dessa coronatider?

• Svar på tråden När kan en nyfödd bebis träffa släkt under coronatider?
  • velig13

Små barn ska ju inte ha ökad risk men jag skulle ändå vara försiktig! Jag tänker att när min kommer i augusti och om den här skiten håller i sig så kommer jag ev träffa släkt mm men utomhus på promenad eller dylikt efter två tre veckor.

Inte hemma tänker jag.

• Anonym (Mamma)

Lova inget innan barnet är fött.
    Ni kan umgås utomhus och alla är friska.
    Om släkten tvättar händerna innan och har ett bra munskydd så smittar de ju inte den lille.

• Sooolen

Ja precis. Men det blir svårt att bara ses ute när vi bor i olika städer.

• Sooolen
    velig13 skrev 2020-05-13 18:22:24 följande:

Små barn ska ju inte ha ökad risk men jag skulle ändå vara försiktig! Jag tänker att när min kommer i augusti och om den här skiten håller i sig så kommer jag ev träffa släkt mm men utomhus på promenad eller dylikt efter två tre veckor.

Inte hemma tänker jag.

Ja precis. Men det blir svårt att bara ses ute när vi bor i olika städer.
  • Sooolen
    Anonym (Mamma) skrev 2020-05-13 18:22:39 följande:

Lova inget innan barnet är fött.

Ni kan umgås utomhus och alla är friska.

Om släkten tvättar händerna innan och har ett bra munskydd så smittar de ju inte den lille.

Ja precis, har sagt till min man att vi inte ska lova något för man vet aldrig vad som händer framöver. Då måste vi nog säga att alla ska köpa munskydd redan nu för det är tydligen svårt att få tag på bara sådär.
  • Anonym (9veckor)

Min yngste är 9 veckor och har ännu inte träffat sina morföräldrar då de bor flera timmar iväg. Även om de inte jobbat o liknande skulle de inte träffats än pga rekommendationer kring inrikesresandet. Vi hoppas alla på att vi kan ses i slutet på sommaren men det beror på vilka rekommendationer som finns. Sedan är jag inte speciellt orolig att den lille ska bli sjuk utan mer att någon av oss föräldrar blir sjuka. Vi har mycket större risk att bli allvarligt sjuka och evt dö än vad den lille har efter vad som framkommit än så länge kring sjukdomen.

• Sooolen
    Anonym (9veckor) skrev 2020-05-13 18:57:35 följande:

Min yngste är 9 veckor och har ännu inte träffat sina morföräldrar då de bor flera timmar iväg. Även om de inte jobbat o liknande skulle de inte träffats än pga rekommendationer kring inrikesresandet. Vi hoppas alla på att vi kan ses i slutet på sommaren men det beror på vilka rekommendationer som finns. Sedan är jag inte speciellt orolig att den lille ska bli sjuk utan mer att någon av oss föräldrar blir sjuka. Vi har mycket större risk att bli allvarligt sjuka och evt dö än vad den lille har efter vad som framkommit än så länge kring sjukdomen.

Oj, 9 veckor! Var du isolerad från alla i slutet av din graviditet? Vi är isolerade sedan början på mars. Riktigt trist men man vill inte riskera något. Vi bor en timme med bil från vår släkt. Har ni funderar på hur ni ska göra om ni kan ses i slutet på sommaren? Typ be folk att ha mask?
  • AnnaZL

Om ditt barn blir smittat av corona och dör/får allvarliga men, hur många friska veckor tycker du att det är ok att det har fått leva innan?

• Anonym (9veckor)

Den lille föddes i början av mars så det var precis när den inhemska smittspridning drog igång. Innan dess kändes det rätt lugnt då vi inte känner eller umgicks med någon som varit utomlands.

Har äldre barn som går i skolan så går ju inte att isolera sig helt men barnens kompisar har inte fått komma hit. De har istället fått träffas utomhus. Känns som de inte kan förbjudas att träffas när de sitter tillsammans i ett klassrum hela dagarna.

Planen när/om vi träffas i sommar är att försöka träffas utomhus. Självfallet kommer vi inte träffas om någon har minsta lilla symtom. Nu jobbar de båda inom samhällsbärande yrken varav en i vården så har provtagningen kommit igång ordentligt kanske de har hunnit bli testade innan de kommer. För vår del känns det mest bara att vi får vänta och se vad som händer framöver.

• Sooolen
    Anonym (9veckor) skrev 2020-05-13 19:16:34 följande:

Den lille föddes i början av mars så det var precis när den inhemska smittspridning drog igång. Innan dess kändes det rätt lugnt då vi inte känner eller umgicks med någon som varit utomlands.

Har äldre barn som går i skolan så går ju inte att isolera sig helt men barnens kompisar har inte fått komma hit. De har istället fått träffas utomhus. Känns som de inte kan förbjudas att träffas när de sitter tillsammans i ett klassrum hela dagarna.

Planen när/om vi träffas i sommar är att försöka träffas utomhus. Självfallet kommer vi inte träffas om någon har minsta lilla symtom. Nu jobbar de båda inom samhällsbärande yrken varav en i vården så har provtagningen kommit igång ordentligt kanske de har hunnit bli testade innan de kommer. För vår del känns det mest bara att vi får vänta och se vad som händer framöver.

Tack för svar! Vi får hålla tummarna för att allt ska gå åt rätt håll framöver.
Svar på tråden När kan en nyfödd bebis träffa släkt under coronatider?