• Anonym (ts)

Bygga ut. Övervåning eller på markplan?

Nyfiken på hur du skulle ha gjort.

Förutsättningarna är dessa. Vi bor i ett enplanshus, ca 110 kvm, med källare på sluttande tomt. Det fattas kanske en halvmeter närmast huset från att vi skulle kunna gå ut från källaren. I källaren har vi just nu tv-rum och tvättstuga. På den sluttande sidan har vi en stor upphöjd altan/balkong. Vi behöver tre sovrum.

Alternativ 1:
    Bygga en övervåning. Blir mer yta än vi kanske egentligen behöver. Kan göra en luftigare planlösning med högt i tak på vissa ställen. Behöver inte göra något markarbete. Tomten blir dock skuggigare när huset blir högre.

Alternativ 2:
    Bygger ut ca 30 kvm i källarplan mot sluttningen, under balkongen, där det just nu ändå bara är "döyta". Kan bli krångligt om det är sten i marken. Behöver däremot inte bygga 120 kvm när vi bara behöver ca 30. Kan vänta med att renovera taket tills det behövs.

Jag är inne på alt 2 medan min sambo tycker alt 1. Enligt honom blir båda alternativen lika dyra och det går inte att ha en terrass/altan ovanpå utbyggnaden  på grund av att det måste vara tak, det ska vara lutning för fukten osv. (Bullshit tänker jag eftersom det finns många hus med stora balkonger som ligger ovanpå undervåningen. )

• Svar på tråden Bygga ut. Övervåning eller på markplan?
  • Anonym (ts)
    Kjell2 skrev 2020-05-13 14:46:54 följande:

Vad kan i få bygglov för?

Båda alternativen. Vi bor en bra bit utanför närmsta samhälle och alternativ två är inte nära tomtgräns.
  • Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2020-05-13 14:53:08 följande:
    Båda alternativen. Vi bor en bra bit utanför närmsta samhälle och alternativ två är inte nära tomtgräns.
    Tror det är bäst ni kollar med kommunen först. De kan vara rätt kinkiga på ett ibland obegripligt sätt.

Om det kostar lika mycket skulle jag gå på 120 kvm före 30 kvm. Fyra gånger ytan för samma pris.

Sen har han rätt i att ett relativt plant tak ställer till det för avrinning mm.
  • Anonym (ts)
    Kjell2 skrev 2020-05-13 14:57:58 följande:
    Tror det är bäst ni kollar med kommunen först. De kan vara rätt kinkiga på ett ibland obegripligt sätt.

Om det kostar lika mycket skulle jag gå på 120 kvm före 30 kvm. Fyra gånger ytan för samma pris.

Sen har han rätt i att ett relativt plant tak ställer till det för avrinning mm.
    Vi har redan kollat, båda alternativen är okej :) Dom är rätt lätta att ha att göra med här ute "på vischan" :) Finns ingen detaljplan, mest skogsmark runt om -  dom verkar inte bry sig så mycket.

Fast frågan är ju om det verkligen kostar lika mycket. Tvivlar starkt på att han har rätt där. Sedan tillkommer ju mycket kostnader om vi bygger ut så mycket, bla. uppvärmning. Fönster, räcken osv är ju inte heller gratis.. Jag kan ha fel men i det långa loppet bör det bli dyrare med större boyta.

Men det är inte samma sak som att man "inte kan". Borde väl gå att bygga en liten lutning på taket och sedan lägga planket med ett litet luftrum mellan? 

• Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2020-05-13 15:08:56 följande:
    Vi har redan kollat, båda alternativen är okej :) Dom är rätt lätta att ha att göra med här ute "på vischan" :) Finns ingen detaljplan, mest skogsmark runt om -  dom verkar inte bry sig så mycket.

Fast frågan är ju om det verkligen kostar lika mycket. Tvivlar starkt på att han har rätt där. Sedan tillkommer ju mycket kostnader om vi bygger ut så mycket, bla. uppvärmning. Fönster, räcken osv är ju inte heller gratis.. Jag kan ha fel men i det långa loppet bör det bli dyrare med större boyta.

Men det är inte samma sak som att man "inte kan". Borde väl gå att bygga en liten lutning på taket och sedan lägga planket med ett litet luftrum mellan? 
    Ta in offert på båda alternativ och jämför. Grund plus tak  är dyrt men det är taklyft också. 

Driftkostnaden behöver inte skilja mycket. Ni lär bygga välisolerat och ytterytorna skiljer sig nog inte mycket.

Om ni ska bygga lutande tak blir det antingen högt upp på nuvarande vägg och kan sabba balkonger eller så blir det låg takhöjd i ytterkant.

Generellt: många kvadratmeter är bättre än få.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (ts) skrev 2020-05-13 15:08:56 följande:

Man behöver inte bygga lika stor ovanvåning som undervåning, vissa hus har bara halva ytan uppe som nere.

Men jag tycker också att det är bättre att bygga ut lite mer än bara det man behöver. Men det är så klart en kostnadsfråga. Som du skriver, det blir mer av golv, fönster, dörrar, lister, tapeter, färg osv ju mer som ska inredas. Samt uppvärmningen.
  • Anonym (Q)

Svarar jag utifrån mig själv hade jag helt klart gått på alternativ 1, för jag skulle vilja ha mer utrymme för samma pris. Men frågan är ju vad ni behöver. Är det bara du och din sambo? Har/Planerar ni barn? Tänker ni bo kvar i huset 5-15-50 år? Behöver ni, eller skulle ni vilja ha, kontor eller ateljé hemma? Gästrum? Gym? Extra utrymme kommer ju även med nackdelar: uppvärmning, städning (fast det kan faktiskt vara lättare om man har ordentliga förvaringsutrymmen), allt som måste inredas kostar ju också pengar, folk oroar sig för brandsäkerhet när de är över markplan ...

Skriv en lista med för- och nackdelar för just er för båda alternativen och lägg även lite tid på att få fram realistiska kostnadsförslag (kan kostnaden verkligen vara samma?). Ta även med i beräkningen hur ni tror att respektive förslag skulle påverka försäljningsvärdet.

• Anonym (ts)
    Kjell2 skrev 2020-05-13 15:15:56 följande:
    Ta in offert på båda alternativ och jämför. Grund plus tak  är dyrt men det är taklyft också. 

Driftkostnaden behöver inte skilja mycket. Ni lär bygga välisolerat och ytterytorna skiljer sig nog inte mycket.

Om ni ska bygga lutande tak blir det antingen högt upp på nuvarande vägg och kan sabba balkonger eller så blir det låg takhöjd i ytterkant.

Generellt: många kvadratmeter är bättre än få.
    absolut kommer vi göra det. tyckte mest det var intressant att se hur andra resonerar. själv värdesätter jag tex sol på gården mer än 80 kvm jag inte vet vad jag ska göra av, men det kan ju finnas många infallsvinklar man missat - mer ä'n pris.

Vad menar du att ytterytorna inte skiljer sig? Tänker att 220 kvm + ca 50 kvm "källare" blir dyrare än 120 kvm + 80 kvm "källare"?

Fast är det så? Vad gör man med allt? :) Finns inte risken att man står där med tomma ytor? När jag växte upp hade vi stort hus och tre rum stod helt tomma.

• Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2020-05-13 15:28:13 följande:
    absolut kommer vi göra det. tyckte mest det var intressant att se hur andra resonerar. själv värdesätter jag tex sol på gården mer än 80 kvm jag inte vet vad jag ska göra av, men det kan ju finnas många infallsvinklar man missat - mer ä'n pris.

Vad menar du att ytterytorna inte skiljer sig? Tänker att 220 kvm + ca 50 kvm "källare" blir dyrare än 120 kvm + 80 kvm "källare"?

Fast är det så? Vad gör man med allt? :) Finns inte risken att man står där med tomma ytor? När jag växte upp hade vi stort hus och tre rum stod helt tomma.
    Driftkostnaden är i huvudsak värmekostnaden. Värmekostnaden är i mycket baserat på ytteryta. En våning till ger samma tak och fyra nya väggar. En utbyggnad ger ett nytt tak och två extra ytterväggar.

Hur mycket yta ni behöver beror på era framtida planer, barn, föräldrar som flyttar till er, inneboende, flytta själva  inom 10 år osv.

Men mer yta ger ofta bättre pris när ni säljer.

Nästan alltid är den första kvm dyr sen är varje extra kvm billig. Så per kvm blir det nästan alltid billigare att bygga mycket jämfört med lite
Svar på tråden Bygga ut. Övervåning eller på markplan?