Bygga ut. Övervåning eller på markplan?
Nyfiken på hur du skulle ha gjort.
Förutsättningarna är dessa. Vi bor i ett enplanshus, ca 110 kvm, med källare på sluttande tomt. Det fattas kanske en halvmeter närmast huset från att vi skulle kunna gå ut från källaren. I källaren har vi just nu tv-rum och tvättstuga. På den sluttande sidan har vi en stor upphöjd altan/balkong. Vi behöver tre sovrum.
Alternativ 1:
Bygga en övervåning. Blir mer yta än vi kanske egentligen behöver. Kan göra en luftigare planlösning med högt i tak på vissa ställen. Behöver inte göra något markarbete. Tomten blir dock skuggigare när huset blir högre.
Alternativ 2:
Bygger ut ca 30 kvm i källarplan mot sluttningen, under balkongen, där det just nu ändå bara är "döyta". Kan bli krångligt om det är sten i marken. Behöver däremot inte bygga 120 kvm när vi bara behöver ca 30. Kan vänta med att renovera taket tills det behövs.
Jag är inne på alt 2 medan min sambo tycker alt 1. Enligt honom blir båda alternativen lika dyra och det går inte att ha en terrass/altan ovanpå utbyggnaden på grund av att det måste vara tak, det ska vara lutning för fukten osv. (Bullshit tänker jag eftersom det finns många hus med stora balkonger som ligger ovanpå undervåningen. )