• sociologistuderande

Hur hanterar ni covid-19?

Hej! Jag studerar vid en högskola och genomför just nu en studie kring föräldraskap och covid-19. Jag är nyfiken på hur ni föräldrar hanterar risker kring barnens hälsa under denna pandemi (psykisk/fysiskt)?Sen undrar jag om ni kan se att ni gjort beteendeförändringar hos era barn? (t.ex. ej träffa vänner, onlineanvändning etc). Till sist undrar jag vad ni gör (om) för att stärka era barns immunförsvar ifall de drabbas av covid-19? Hoppas ni har tid att svara och att ni får nytta av varandras svar!
    Tack, Mvh sociologistuderande
  • Svar på tråden Hur hanterar ni covid-19?
  • Gameofthrones

Har tre barn fsk sista året, börjar skolan i år, - mellanstadiet.

Mina barn träffar sina kompisar fortfarande, under villkoren vid sjuka stanna hemma. Sen vet jag också mint 2 utav kompisarna har pollenallergi och det märks när dem går ut och är inomhus. 
    Har en utav deras kompisar här också som är deras absoluta bästa vänner dem hänger här varje dag i stortsett och tvärtom. 

Vi träffar inte våra äldre eller riskgrupper. /handlar åt våra grannar och släkt. samt vänner. Lämnar matkassen utanför deras ytterdörr. 

Jag jobbar som vanligt åker tub och buss. Jag måste arbeta. samt min man har också samällsviktigt arbete. 

Men vi träffar vänner och så som vanligt. Med villkor inga sjukdomsfall. 

• Gameofthrones

Tillägg :'

Mina barn tränar som vanligt fast utomhus och gympan i skolan är både inomhus och inomhus. 
    Mina barn kunde inte träna på ett tag med kampsort eller hockey så det blev en tillfällig tur till badhuset och motionsträna. 

psykiskt mår dem bra och fysiskt med och vi vårdnadshavare 

• Drottningen1970

Har nog hanterat det halvdåligt och kanske fört över en del av min egen oro på barnet.

Men han lever som vanligt med skola, träningar och kompisar. Några särskilda åtgärder för att höja barnets immunförsvar har jag inte vidtagit då jag inte ägnar mig åt kvacksalveri..

• Anonym (G)

Vi försöker leva som vanligt och inte oroa 8-åringen.

Men det har ju blivit mer fokus på att tvätta händerna när vi kommer hem, inte krama farmor och farfar, inte ta på allt om hon följer med till Ica, men har försökt handla när hon är i skolan, det har ju dessutom varit färre personer och mer uppfyllt då.

Inga besök till badhus eller liknande.

Pratat om det för att se hur hon mår i det, om hon är väldigt orolig för nåt.

Köpte lite vitaminer för att fylla på med framförallt D-vitamin som är svårt att få i sig under vintern i Sverige.

• Solblomma30
    sociologistuderande skrev 2020-05-12 11:04:16 följande:

Hej! Jag studerar vid en högskola och genomför just nu en studie kring föräldraskap och covid-19. Jag är nyfiken på hur ni föräldrar hanterar risker kring barnens hälsa under denna pandemi (psykisk/fysiskt)?Sen undrar jag om ni kan se att ni gjort beteendeförändringar hos era barn? (t.ex. ej träffa vänner, onlineanvändning etc). Till sist undrar jag vad ni gör (om) för att stärka era barns immunförsvar ifall de drabbas av covid-19? Hoppas ni har tid att svara och att ni får nytta av varandras svar!Tack, Mvh sociologistuderande

Drottningen1970 skrev 2020-05-12 11:28:38 följande:

Har nog hanterat det halvdåligt och kanske fört över en del av min egen oro på barnet.

Men han lever som vanligt med skola, träningar och kompisar. Några särskilda åtgärder för att höja barnets immunförsvar har jag inte vidtagit då jag inte ägnar mig åt kvacksalveri..

Håller med dig Drottningen1970. Det känns inte helt seriöst att du, TS, frågar om vad vi gör för att stärka våra barns immunförsvar ifall de drabbas av Covid-19. Det går inte att stärka immunförsvaret genom kosttillskott osv. Folkhälsomyndigheten har flera gånger sista tiden gått ut och dementerat detta. Du kanske ska ta bort den frågan? På högskolor brukar det krävas att man håller sig till vetenskapen och inte sysslar med kvacksalveri.
  • Anonym (G)
    Solblomma30 skrev 2020-05-12 14:56:44 följande:

Håller med dig Drottningen1970. Det känns inte helt seriöst att du, TS, frågar om vad vi gör för att stärka våra barns immunförsvar ifall de drabbas av Covid-19. Det går inte att stärka immunförsvaret genom kosttillskott osv. Folkhälsomyndigheten har flera gånger sista tiden gått ut och dementerat detta. Du kanske ska ta bort den frågan? På högskolor brukar det krävas att man håller sig till vetenskapen och inte sysslar med kvacksalveri.

Ts kanske vill få med utifall att folk gått på vissa säljtrick om att dricka silver eller äta omega 3 eller andra mirakelkurer som vissa försökt sälja på svenskarna nu under detta, eller om folk följt mer vetenskapliga råd.

Känns ju som en högst relevant del om ämnet är sociologi, hur folk påverkats av reklam och rykten om sk mirakelkurer. Med tanke på hur vissa hamstrade toapapper under mars månad så är det säkert många som testat diverse konstiga kurer utan vetenskapligt stöd också.
  • Anonym (JG)

Det finns flera sätt att stärka immunförsvaret, bland annat genom en god kost, motion och en bra tarmflora. Kan inte se att vitaminer nämns någonstans i frågan. Själva försöker vi att röra på oss dagligen och äta bra mat

• cosinus

4 barn med skolplikt.

En del aktiviteter har ställts in men några fortgår. De lever ungefär som vanligt.

Vi vuxna träffar mindre vänner medan barnen träffar sina vänner som vanligt (de ses som regel ändå i skolan). 

De är noga med hygienen och har knappt varit sjuka sen det började. Ena barnet har våra första sjukdagar precis nu faktiskt.

Jag, som dessutom är ledare, i ena barnets idrott träffar en hel del personer och försöker därmed vara extremt noga med att inte föra vidare ev smitta. Är supernoga med att tvätta och sprita händerna när jag går hemifrån, verkligen känna efter att jag är frisk o s v. Själv räknar jag med att åka dit förr eller senare, är bara en fråga om man märker det eller inte.

Barnen är lugna, vi har varit noga med att betona att ingen av oss är i riskgrupp och självklart kan det gå åt helvete ändå men sker det så blir ingen gladare av att ha oroat sig i månader i förväg.

• Anonym (sicke)

Vad är covid-19?

• Anonym (op)
    Solblomma30 skrev 2020-05-12 14:56:44 följande:
    Drottningen1970 skrev 2020-05-12 11:28:38 följande:

Har man en brist på tex vitamin d så har man ju ibland ett sämre immunförsvar. men naturligtvis fungerar det bara om man har en brist.
  • Anonym (L.K)

Vi lever som vanligt. Barnen påverkas genom att inga nöjen är öppna.

• Anonym (Nästan som vanligt)

Vi visar hänsyn och håller avstånd till folk. Tänker extra på handhygienen och att inte petta i ansiktet. Men annars lever vi som vanligt.

Morföräldrar på 70+ träffar vi som vanligt, de är också barnvakter. Dock har de fått instruktioner att undvika kramar och tänka extra på hygienen vid måltider, inte äta upp barnets rester,osv.

• Anonym (op)
    Anonym (Nästan som vanligt) skrev 2020-06-06 01:11:00 följande:

Vi visar hänsyn och håller avstånd till folk. Tänker extra på handhygienen och att inte petta i ansiktet. Men annars lever vi som vanligt.

Morföräldrar på 70+ träffar vi som vanligt, de är också barnvakter. Dock har de fått instruktioner att undvika kramar och tänka extra på hygienen vid måltider, inte äta upp barnets rester,osv.

Det smittar ju i luften, inte bara på matrester.
  • Anonym (Nästan som vanligt)
    Anonym (op) skrev 2020-06-06 01:48:13 följande:

Det smittar ju i luften, inte bara på matrester.

Försöker minska risken så gott det går. Att isolera sig är inget alternativ, de är beredda att ta en viss risk för sin frihet och livskvalitet.
Svar på tråden Hur hanterar ni covid-19?