• Fonorona

Vad äter ni på helgerna?

Jag vet att det är en knasig fråga på familjeliv men jag tänkte, varför inte? 
    Vissa helger blir det tacos, pizza, köttfärssås och spaghetti (favoriten). Vad äter ni? Eller är det något simpelt som köttbullar med mos? (har inget emot det).

• Svar på tråden Vad äter ni på helgerna?
  • sextiotalist

När sonen växte upp var det rätt mycket långkok på helgerna. Mycket sällan tacos, pizza någon gång.

Hemmagjorda köttbullar, grytor, passade ofta på att göra sådant som behövde lång tid, men inte så mycket passning.

Egen wok var också populärt.

På vardagarna var det snabbare mat, köttfärssås, pannbiff och lök, soppor

• lövet2

På helgerna äter min vuxna dotter här, och hon har en del allergier. Därför äter vi alltid väldigt gott och fint. Färskt obehandlat kött i någon form och så potatis eller ris i någon form. Enkel sallad med de vanliga grönsakerna. Bara salt och peppar

I helgen åt vi ryggbiff med ugnsstekta potatishalvor ena dagen och skinkstek med kokt potatis andra dagen.

• Anonym (Evie)

Vi äter lite allt möjligt på helgerna. De senaste veckorna har helgmaten varit:

Fläskfilegryta med ris
    Fiskbiffar med potatispure
    Baconlindad kyckling med pommes och sås
    Lax och räkpasta
    Tacos
    Laxbowl
    Curryrisotto med räkor och tonfisk
    Kycklingcarbonara

Jag gör erferrätt på lördagar som ofta räcker både lördag och söndag också.

• Mascaraklumpar

På vilket sätt är köttbullar med mos mer simpelt än det andra du räknar upp?

På fredagen blir det oftast fredagsmyskasse från en restaurang i stan. Lördag-söndag äter vi oftast samma samma sak som i veckorna, men ibland lagar vi något mer komplicerat.

• Fjäril kär

Har sonen varannan vecka. Skulle säga att det beror på helgens aktiviteter. Ibland är det utemat då vi passar på att äta när vi storhandlar eller vi är på utflykt. På fredagar är det myskväll med sonen då blir det ofta något han önskat som tacos, plankstek, pastasallad, pulled pork, hemgjord pizza tex

Lagar jag mat på helgen så blir det ofta sånt som tar lite längre tid typ hel lax i ugnen, lasagne, kalops, köttfärslimpa, slottsstek, hel kyckling i ugnen etc

När jag är själv på helgen blir det ofta enklare mat som varma mackor, pyttipanna, soppa, ägg och bacon eller rester från frysen. Lite då och då även nån frysrätt, fryspizza eller beställer kebab/pizza

• Mortiscia80
    Anonym (Evie) skrev 2020-05-11 17:29:20 följande:

Vi äter lite allt möjligt på helgerna. De senaste veckorna har helgmaten varit:

Fläskfilegryta med ris
    Fiskbiffar med potatispure
    Baconlindad kyckling med pommes och sås
    Lax och räkpasta
    Tacos
    Laxbowl
    Curryrisotto med räkor och tonfisk
    Kycklingcarbonara

Jag gör erferrätt på lördagar som ofta räcker både lördag och söndag också.

Vad gör du för efterrätt? :)
  • Duckan

Extremt tråkigt och enformigt blir det men vi gillar det såklart. Kött, pommes och bea är vår standard på helger. Tacos kan vi slå till med på söndagar.

• Duckan

Extremt tråkigt och enformigt blir det men vi gillar det såklart. Kött, pommes och bea är vår standard på helger. Tacos kan vi slå till med på söndagar.

• Anonym (Samma)

Samma mat som under veckorna. Med värk och småbarn varav en pillerfikus blir det inga långkok här längre. Vi kan möjligen klämma i med renskavswook och hemgjort potatismos. Skrattande

• Anonym (Evie)
    Mortiscia80 skrev 2020-05-11 18:10:43 följande:
    Vad gör du för efterrätt? :)
    De här veckorna har det varit kladdkaka med vispad grädde och mango, varm fruktsallad med glass, rabarberpaj, och hallonmousse.
  • Dexter dot com

Vi grillar nästan alltid grillspett,hamburgare,lammfärsbiffar,nöt & lammkött på fredag & lördagkvällar. Söndag är det ofta flera olika rätter då jag även gör matlådor för hela veckan.

• fjanten

Väldigt olika, t.ex:

- Renskav

- Palt

- Guorpi

- Grillat kött och/eller halloumi

- Hemmagjord pizza

- Laksa

- Lasagne

- Banh mi

- Philly cheese steak sandwich

- Chilligryta

- Quesadillas

- Moussaka

O.s.v. Beror på vad vi är på för humör (och vad barnen är på för humör...).

Då kan jag ju säga att innan jag träffade min man blev det alltid en av de tre översta rätterna (och ibland yoghurt till middag) Hatar matlagning av hela mitt hjärta, tur jag lever med en som älskar det.

• Anonym (M)

Paella, räkmackor, hemmagjord kyckling wok

Svar på tråden Vad äter ni på helgerna?