• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När valde ni barnets namn?
  • fjanten

Vi bestämde ca 4-5 namn vi gillade under graviditeten.

Vi bestämde vilket av namnen det blev typ dagen efter barnen fötts.

Vet alltså inte vad jag ska svara, för det var inte direkt i samband med födelsen, men vi tog inte heller "god tid" på oss efteråt (har haft som mål att inte lämna sjukhuset utan bestämt namn, och man har egentligen, vad? 3 månader på sig?).

• spöke
    fjanten skrev 2020-05-07 17:22:31 följande:
    Vi bestämde ca 4-5 namn vi gillade under graviditeten.
    Vi bestämde vilket av namnen det blev typ dagen efter barnen fötts.

Vet alltså inte vad jag ska svara, för det var inte direkt i samband med födelsen, men vi tog inte heller "god tid" på oss efteråt (har haft som mål att inte lämna sjukhuset utan bestämt namn, och man har egentligen, vad? 3 månader på sig?).
    Om man bestämmer innan man lämnar sjukhuset räknar jag det som i samband med födelsen. (Tänker att det inte är så många som är sugna på att diskutera namn precis mitt under själva förlossningen.)
  • Wifey.

I samband med födelsen.

Hade bestämt ett flicknamn direkt som gravid och var helt säker på det under hela graviditeten. Dock gjorde vi misstaget att berätta för andra så de klankade ned på namnet så fort de fick chansen. Så vid förlossningen blev vi lite osäkra och velade mellan det namnet och ett annat, så det fick bli det andra. Idag är vi ändå jättenöjda med valet.

Med våra framtida barn däremot ska vi bestämma namn redan innan och skita totalt i andras åsikter (pojknamn är t.ex bestämt redan nu trots att jag inte är gravid än). Funkar bäst så tycker jag.

• spöke
    Wifey. skrev 2020-05-07 17:32:28 följande:
    I samband med födelsen.
    Hade bestämt ett flicknamn direkt som gravid och var helt säker på det under hela graviditeten. Dock gjorde vi misstaget att berätta för andra så de klankade ned på namnet så fort de fick chansen. Så vid förlossningen blev vi lite osäkra och velade mellan det namnet och ett annat, så det fick bli det andra. Idag är vi ändå jättenöjda med valet.

Med våra framtida barn däremot ska vi bestämma namn redan innan och skita totalt i andras åsikter (pojknamn är t.ex bestämt redan nu trots att jag inte är gravid än). Funkar bäst så tycker jag.
    Om man presenterar namnet när barnet väl är fött så kan jag tänka mig att folk håller inne med sin kritik. Då är det inte längre ett förslag utan fakta.
  • FrusenFru

Jag röstade på "under graviditeten ". Innan graviditeten hade vi flera namn som vi tyckte var fina men när jag blev gravid så kändes inget namn rätt. Så pappan kom på ett nytt namn som kändes ganska bra, men jag var osäker. Under själva förlossningen träffade vi inte mindre än två personer med det namnet och det kändes som ett tecken! Så när bebisen väl fötts fick hon heta så.

(Vill inte skriva ut namnet men det är ett vanligt namn som funnits länge typ Sofia/Johanna/Maria)

• syntharen

Med första barnet bestämde vi ett namn under graviditeten men när jag låg på BB så insåg jag att han inte alls hette så Det passade inte alls! Så då gick det några dagar innan vi hittade rätt namn.

Med andra barnet hade jag ett namn som jag höll hemligt för alla, inkl pappan. Under förlossningen, som var förjävlig, sa jag att om han passar till det här namnet så ska han heta det. Och så blev det!

Med tredje barnet visste vi inte alls vad hon skulle heta. Vi hade långa listor. Men efter födseln så var vi eniga i två namn och kände lite på vad som passade. Efter nån dag var det bestämt vad hon skulle heta.

• Jemp

Rätt tidigt i graviditeten.

Definitionsfråga för barn nr2 förvisso. Har en pojke, en flicka och har inte vetat kön innan. Så lillasysters namn var påtänkt redan under storebrors graviditet.

• 10oktober

Första barnet: blivande pappa (Alltså min man) sa redan när vi började dejta att om han får en som så ska han heta xxx. Ett släktnamn som har stor betydelse i min mans släkt. Så så fick det bli. Jag röstade på "före graviditeten".

Andra barnet är inte fött än men vi tror att vi har ett namn till honom. Där finns ingen släktkoppling utan ett som jag länge har tyckt är fint. Hade det varit en flicka så hade det blivit min farmors namn :)

• fluu

Några få timmar efter förlossningen. Vi hade en namnlista under graviditeten och dottern talade tydligt om vilket av namnen som passade henne. Ena andranamnet hade jag bestämt redan när jag var liten och jag meddelade maken tidigt i vårt förhållande att bara så han visste så gällde det andranamnet om vi någon gång skulle få en dotter. Andra andranamnet bestämdes under dotterns första dagar.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • idorina

Vi hade bestämt att vår dotter skulle heta Alicia. När hon föddes såg hon inte alls ut som en Alicia, och pappan sa att hon såg ut som en Thea. (ett namn vi aldrig ens pratat om) Så Thea blev det.

• Silverjenny

Första barnet bestämde jag senare delen av graviditeten. Jag hade ett pojknamn och ett flicknamn klart redan, antingen eller skulle det bli (var ensamstående med första).

Andra barnet hade vi två alternativ till flicknamn men bestämde oss inte förrän på BB när hon var född. Då såg jag på henne och kände bara att NN var helt rätt för henne, min sambo höll med. Pojknamn hade vi inget vi kommit överens om - sambon ratade mina förslag och jag fullkomligt avskydde det enda namn min sambo föreslog så det var ju tur att det blev en tjej ;)

Andranamnen bestämde jag/vi också definitivt efter att barnen var födda men hade redan andranamn klara - släktnamn som gavs för att glädja äldre släktingar som fick ett barn uppkallat efter sig själv eller sin egen mor.

• trollhona

Innan vi skaffade barn.
    Kände att om vi inte kunde enas om ett namn så skulle vi inte kunna enas om annat kring barnet och då borde vi verkligen inte skaffa barn ihop.

• dameke

Första barnet: bestämde ett flick- och ett pojknamn, babyn föddes och namnet passade inte alls. Pappan gick inte med på namnet jag tyckte passade så efter två veckor fick barnet första bästa namn jag hittade på en namnsida.

Andra barnet: bestämde namn, barnet föddes, pappan ändrade sig och tyckte att man inte kan heta så. Efter en vecka blev jag trött på att vi inte kom överrens och pappan fick välja namn.

Tredje barnet fick det namn jag ville att andra barnet skulle ha.

Barn 4 har jag några favoriter till men det är så svårt att bestämma innan man sett barnet.

• Physalis

Vi bestämde ungefär efter halva graviditeten. Vi hade väldigt svårt att komma på namn som båda gillade så när vi väl fann ett så höll vi hårt i det. Däremot funderade jag mycket på barnnamn när jag själv var yngre och det namnet kom definitivt upp redan då. Och hade namnet känts helt fel när barnet väl kom hade vi såklart fått tänka om.

Korrekturläser som en kratta
  • Xenia

När jag blev gravid lånade jag en namnbok. Hade flera namn på förslag men en favorit för en dotter (pappan var ok med det också). Men bestämde inget före födelsen och berättade inte heller för någon. Vi hade en favorit för en ev dotter och två för en ev son.

Efter födelsen av dottern kändes fortfarande nr 1 bäst men bestämde fortfarande inte. Fanns ingen anledning att bestämma så tidigt. Det är ju inte som i USA där man inte tycks på lämna BB utan att ha skrivit på barnets namn.

• Musetti

Under senare delen av graviditeten med båda.

Till barn nummer ett (dotter) hade vi en lista på 4 namn som vi gillade och landade helt enkelt i ett av dem. Det passar verkligen dottern perfekt! Hon föddes i Frankrike och där måste man uppge namn senast 1 dygn efter födseln. En tjänsteman från motsvarande kommunen kommer och tar upp namnen på BB men vi hade redan registrerat namnen (ink. önskat efternamn) i samband med faderskapsintyg (vi är inte gifta). Det var tur för hon hade stavat fel!

Med barn nummer två (son) hade vi redan ett namn som vi tänkt ifall barn nummer ett varit en kille. Men så ändrade jag mig under graviditeten och lobbade stenhårt för ett annat namn. Men jag gav mig när det var någon månad kvar då jag ändå gillar det första namnet jättemycket. Han passar i det men hade passat i det andra också.

• Filipa92

Det har varierat. Vår son och yngsta dotter fick sina namn efter födseln, vi har haft en kort lista med namn men behövt prova oss fram. Om vi tex lyckats komma överens om att flicknamn under graviditeten så har barnet visat sig vara en pojke, och vice versa. Så statistiskt sett borde vår fyra vara en pojke då vi har ett flicknamn bestämt men inte ens är nära vad gäller pojknamn...  

Med vår äldsta dotter så valde jag namnet då vi gjort slut och han inte var involverad (vi hittade sen tillbaka) och jag var nog inställd på Ines ganska länge under graviditeten. 

~ Ines 090429, Vilfred 110211 & Altea 130614 ~
  • PelloBello

Vi hade inga namn innan han föddes. Han föddes 19e december den 23e fyller min mamma år så vi var där på lite kalas. Då kom mannen med ett förslag på namn som vi båda gillade så då fixk han sitt namn :)

Svar på tråden När valde ni barnets namn?