• Kasi2008

Vad är det med ungdomar idag?

Hej

Min dotter 16 år var hos en kompis som fyllde år och dom hade poolparty. En kompis till min dotter skickade ett sms till henne och frågade vad hon gjorde. Hon svarade då att hon bär på poolparty hos en vän. Kompisen frågade då vilka som var där och min dotter skickar då en bild på sig själv och gänget. Min dotter hade lånat en tröja av sin kompis som hon var bjuden på partyt hos och den andra kompisen skriver då varför har du likadan tröja som mig? Min dotter svara då att det inte är hennes uran den andra kompisens tröja. Då svarar kompisen igen varför har du den? Varpå min dotter svarar att hon lånat den för att hennes blev blöt. Hennes kompis blir arg över att min dotter har likadan tröja som henne. Kompisen vill nu träffa henne i centrum kl 9 en lördag för att diskutera detta. Min dotter säger nej jag vill inte träffa dig kl 9 en lördag. Sedan dess är dom inte kompisar. Hennes kompis sa upp vänskapen med henne pga av en tröja.

Min dotter var även hemma hos en killkompis och flyttade på en ljusstake 1 dl åt sidan som stod i vägen när dom skulle titta på tv. Han bad även henne hjälpa till att duka fram fika vilket hon gjorde. Efter det träffades dom inte på länge och hon hörde av sig till honom och då kom det fram att han blivit fett irriterad på att hon flyttade på ljusstaken och började ta fram grejer till fikat. Hon sa ok föförlåt. Han har efter detta sagt upp vänskapen med henne.

Tycker Det är lite drastiskt att säga upp vänskapen med någon pga av sådana saker.

Inte konstigt om ungdomar mår dåligt idag om de ska vara sura för småsaker då är dom ju sura hela tiden och det mår man ju inte bra av.

Hon har ju inte varit elak eller gjort något dumt. Hon känner sig lite ledsen för att hon har ju inte gjort eller sagt något elakt och ändå säger dom upp vänskapen pga av något sådant löjligt.

Är det fler som har barn som råkat ut för samma sak? Hur har ni hanterat detta?

• Svar på tråden Vad är det med ungdomar idag?
  • Kasi2008

?? Nä tjejkompisen var gammal vän. Killkompisen hade hon hänt ett tag men det var första gången hon var hemma hos honom.

Säger man man upp vänskapen för att någon flyttar en ljusstake bara för att man är nyinflyttad eller vad menar du?

• scanmia

Tonåringar är hormonella monster och deras sociala smidighet är inte direkt något att hänga på väggen. Tack och lov har du överlevt din tonårstid och du behöver inte genomleva den igen.

Stötta din tonåring och var där för henne, men du kan inte lösa hennes problem. Eller det är inte ditt jobb att göra det. Du kan vara där och prata med henne och lyssna på henne och hjälpa henne att komma på hur hon vill hantera det. Men där någonstans slutar det.

Jag vet hur jobbigt det är att se sin tonåring kämpa och ha det svårt, men det är en del av att växa upp för henne. Så länge det inte är något farligt eller destruktivt så är det bättre att hålla sig på sidolinjen som förälder.

Svar på tråden Vad är det med ungdomar idag?