• Greendale

Byta skola?

Hej!

Jag undrar lite hur ni alla tänker kring det här:

Mitt ex nya har en son som är i samma ålder som våra två söner (6&8), och alla tre barnen vill förstås gärna gå i samma skola.

Mitt ex har flyttat runt en del sen vi separerade, och har hela tiden velat flytta barnen till en förskola/skola i närheten av sig. Jag har vägrat, så de har fått gå kvar, och har en skola där de trivs och har kompisar. Nu har mitt ex köpt hus 2-3 mil bort, och vill att alla barnen ska gå i skola där istället.

Hur skulle ni väga barnens vilja att gå i skola med sin bonusbror mot att de har kompisar i sin nuvarande skola, som de troligen skulle förlora kontakten med? Jag tror att de är lite för små för att själva riktigt inse själva vad det skulle innebära att byta skola.

• Svar på tråden Byta skola?
  • Fröken W

Kul att barnen kommer så bra överens med sin bonusbror! Men precis som du säger så är de lite små för att förstå vad det innebär fullt ut att byta skola. Så lyssna på barnen och förklara men berätta också att det är ett beslut som mamma och pappa måste vara med och fatta.

Att byta skola kan vara stort och påverka mycket. Men båda barnen är ändå så pass små att de säkerligen kommer att hitta nya kompisar och sen får väl du hjälpa dem att hålla kontakten med nuvarande kompisar.

Men anledningen till att byta skola ska inte enbart vara för att barnen vill gå i samma skola som bonusbrorsan. Hur kommer ert vardagsliv påverkas om de börjar i den andra skolan? Det är väl den viktigaste frågan tänker jag.

• Fröken W

Kul att barnen kommer så bra överens med sin bonusbror! Men precis som du säger så är de lite små för att förstå vad det innebär fullt ut att byta skola. Så lyssna på barnen och förklara men berätta också att det är ett beslut som mamma och pappa måste vara med och fatta.

Att byta skola kan vara stort och påverka mycket. Men båda barnen är ändå så pass små att de säkerligen kommer att hitta nya kompisar och sen får väl du hjälpa dem att hålla kontakten med nuvarande kompisar.

Men anledningen till att byta skola ska inte enbart vara för att barnen vill gå i samma skola som bonusbrorsan. Hur kommer ert vardagsliv påverkas om de börjar i den andra skolan? Det är väl den viktigaste frågan tänker jag.

Svar på tråden Byta skola?