• Metalbrutta

Jobbigt dilemma/ orättvisa??

Det är ett jobbigt dilemma som jag och min sambo lever i just nu. Jag har ingen bra kontakt med min egen familj så vi har alltid umgåtts med hans familj, men problemet är att vi har märkt ett bra tag nu att vi inte umgås lika mycket med hans familj längre för att hans bror med tjej är mycket viktigare.. det är som att dom favoriserar hans bror. Det är alltid prat om dom, alltid synd om dom, dom gör saker tillsammans mycket oftare än med oss och vi kommer alltid sist. Dom njuter nog bara av att det är så, speciellt broderns tjej.. hon ska alltid försöka provocera om hennes underbara kontakt med min svärmor som försvinner mer och mer från mig. Det känns mer som att allt är som en tävling, helt galet jag vet.. har ni upplevt samma? Hur gjorde ni? Jag har tyvärr den där typiska naiva och snälla killen som inte vill skapa onödiga konflikter

• Svar på tråden Jobbigt dilemma/ orättvisa??
  • AnnaSthlm

Det låter som att ni försöker att dela på en ändlig resurs, svärföräldrarnas uppmärksamhet.

Ersätter de dina egna föräldrar på ett sätt? Väcker den här situationen känslor och minnen av det du upplevde som ett svek från din familj?

På vilket sätt kan du bli din egna förälder så andras beteende inte träffar dina sårbarheter? Vad saknar du?

• louisa83
    AnnaSthlm skrev 2020-05-03 00:15:42 följande:

Det låter som att ni försöker att dela på en ändlig resurs, svärföräldrarnas uppmärksamhet.

Ersätter de dina egna föräldrar på ett sätt? Väcker den här situationen känslor och minnen av det du upplevde som ett svek från din familj?

På vilket sätt kan du bli din egna förälder så andras beteende inte träffar dina sårbarheter? Vad saknar du?

Superbra svar. Imponerad.
  • Anonym (Kvinna 39)

Om de behandlar det som en tävling, avstå matchen. Låt saker ha sin gilla gång. Strunta i sådana omogna beteenden som svägerskan håller på med.

• Metalbrutta

Jag känner mig mest sviken och skäms över att jag själv inte har mina egna att vända mig till när det blir såhär, känner mig ensam! Vi är beroende av dom också men absolut inte lika mycket som dom verkar vara, dom bor hemma hos dom trots att dom har ett eget hem. Värsta är att min svärmor inte verkar förstå att hon stöter bort sin andra son.

Min svägerska ja.. hennes attitydproblem, finns mycket att säga men låter det vara osagt

• Metalbrutta
    louisa83 skrev 2020-05-03 00:23:39 följande:

Superbra svar. Imponerad.

Kunde inte sagt det bättre själv, tyvärr är min enda trygga punkt förutom min pojkvän min pappa men han bor utomlands
  • Physalis

Kan det vara så att ni fick mest uppmärksamhet förut innan brodern fick en tjej. Men att ni inte märkte något, just för att ni fick alla fördelar då? Kanske är föräldrarna helt enkelt såna att nya "saker" är mest intressanta och allt annat kommer i skymundan ett tag framöver?

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Jobbigt dilemma/ orättvisa??