Min sjuåring lyssnar inte
Hej
Lång historia kort.
Jag har tre barn och två bonusbarn. Jag har en sambo sedan ca ett år tillbaka. Mina tre barn har sedan 2015 bott i fosterhem, frivilligt placerade pga att jag mådde dåligt så jag inte kunde ta hand om dem.
Sista två åren har varit rätt bra för mig, och umgänget har ökats på mer och mer och i juni ska de flytta hem på heltid.
Mitt problem är att min yngsta dotter som är 7 får tjur-skov ibland. Bör det händer så vägrar hon lyssna. Pratar inte. Vill inte göra nånting. Hon sitter bara och tjurar. Det kan bero på egentligen ingenting alls.
Ta imorse som exempel.
Hon och mellanbarnet har varit hos mig denna vecka. Idag skulle de på fritids för att sen åka till mormor och morfar över helgen då jag jobbar. (Jag jobbar dygn som personlig assistent). Vi hade som vanligt lagt fram kläder och gjort allt klart redan igår kväll. Men efter frukosten, som gick jättebra, så ville hon inte ha de byxor hon bestämt igår på sig idag. Klockan tickar och jag försöker hjälpa henne hitta några andra byxor. Hon SKA ha ett par helgråa byxor. Som vi inte har. Jag blir mer stressad. Hon vill inte byta om från sin onepiece till skolkläderns för att hon fryser. Jag säger till på skarpen eftersom vi börjar få väldigt bråttom till bussen. Hon gör ingenting. Jag diskuterar. Jag försöker hitta byxor som kan duga. Jag blir arg. Jag försöker lämna henne ifred för att klä på sig. Klockan går. Min sambo blir irriterad och försöker resonera med henne. Jag försöker klä på henne men då har hon kissat på sig där hon satt på golvet. Jag är bära en panikattack och försöker allt jag kan för att behärska mig. Gråter. Diskuterar. Försöker tvinga på henne byxor. Hon skriker och gråter. Jag skriker och gråter. Bonussonen har vaknat och kommer ut från sitt rum. Mellanbarnet står klar i hallen och ser olycklig ut. Sambon är arg. Jag lyckas tvinga på henne byxor och strumpor med milt våld. Jag bär upp henne skrikande för trappen till hallen. Panikattacken bultar i bröstet på mig och jag kämpar med andningen för att behålla fattningen. Lyckas tvinga på henne skorna. Vi har missat bussen. Sambon kör fram bilen. Som tur är jobbar han hemifrån just nu. Bär ut dottern till bilen. Hon biter mig i axeln när jag ska spänna fast bältet. Jag blir arg och ryter ifrån. Vi åker till skolan. Jag bär in henne till fritids. Kramar om henne. Säger att jag älskar henne. Säger att vi ses imorgon. Lämnar henne till personalen. Hon gråter. Jag försöker att inte gråta. Säger hejdå igen. Hon vill inte släppa taget om mig. Jag ger henne en sista kram. Säger igen att jag älskar henne. Hon ger mig en gråtande puss på armen när vi kramas. Jag säger hejdå och går därifrån.
Jag mår skit.
Hur ska jag hantera en sån här situation?
Jag tror inte att det egentligen handlade om de gråa byxorna. Jag tror de kan vara en påhittad anledning att bråka för att hon inte vill åka ifrån mig kanske?
Jag känner sån otrolig press på mig att allt måste fungera klockrent nu för att Soc inte ska tycka att jag inte klarar av att ta hand om dem på heltid. Visst, alla föräldrar har problem och bråkar med sin barn. Men jag måste klara allt. Jag får inte misslyckas minsta lilla.
Jag vill bara gråta. I vanliga fall är hon hur go och glad som helst. Men när dessa tjur-skov kommer så vet jag inte hur jag ska hantera henne.
Det går inte att prata, lirka, bli arg, förklara, skrika. Ingenting fungerar då.
Jag har många gånger suttit med henne när vi inte har bråkat och pratat med henne om hur vi båda kan göra för att undvika såna här bråk. Och då går det bra. Men allt det är som bortblåst när hon är på ett sånt här humör.
Hur ska jag göra???
PS förlåt för ett monsterlångt inlägg. .