• PillanPannkaka

Vad kommer ni att hitta på i sommar?

Pga rådande omständigheter, kommer det att göra livet lite svårare i sommar.
    Alla som hade planer att resa utomlands kan ju bara glömma det. 

Men vad gör man istället? Kommer alla samlas på Öland, Åland eller i skogen? Hahah.. 0 idér om vad man kan göra i alla fall! 

Tips tack! 

• Svar på tråden Vad kommer ni att hitta på i sommar?
  • Anonym (Ålänning)

Åland är ju utomlands så det går inte isf. Jag hoppas innerligt att det hinner gå över till juli/augusti så vi kan åka på nåt roligt med barnen. Men annars är det sommarstugan som gäller!

• Barbro45
    PillanPannkaka skrev 2020-04-29 15:36:15 följande:

Pga rådande omständigheter, kommer det att göra livet lite svårare i sommar.

Alla som hade planer att resa utomlands kan ju bara glömma det. 

Men vad gör man istället? Kommer alla samlas på Öland, Åland eller i skogen? Hahah.. 0 idér om vad man kan göra i alla fall! 

Tips tack! 

Hör med far-/och morföräldrar vad de brukade göra, eller dina egna föräldrar.

Mina föräldrar hyrde en stuga någonstans, ibland åkte vi och campade. Inte på campingplatser, sånt fanns inte så många, vi satte upp tältet när vi hittade en fin plats. Vi lånade en båt av någon som hade och åkte och fiskade.
  • Anonym (Idefix)

Vi behöver egentligen inte hitta på så mycket.

Har en rymlig bostad nära vatten, fin natur och restauranger och alla trivs rätt bra hemma med sina kära datorer, VR-spel och annat.

Jag drömmer om att sitta på en liten kobbe ute i Göteborgs skärgård i en hyrd stuga men resten tycker det låter öken så jag kanske får semestra med mig själv då.

Ska vi rädda några av våra svenska attraktioner så borde man dock besöka parker, muséer och friluftsbad allt vad man orkar (med socialt avstånd- men hur lätt är det i en simbassäng?).

• Anonym (Elin)

Jag räknar med att man ite kommer kunna åka nån längre stans inom Sverige och planerar därför att hyra bil så att jag kan ta mig runt till olika fina platser i närområdet.

Jag håller på att samla på mig aktiviteter, både enkla utflykter och saker som jag kan göra hemma så att det ska kännas som semester ändå. Jag kommer dessutom behöva ha längre semester ön vanligt denna sommar så jag vill ibte bara slösa bort tiden utan se till att hitta på roliga saker inom ramen för vad som är lämpligt.

• Anonym (utforskar kommunen)

Vi bor i kanten av en kommun och känner nästan inte till resten av den så vi kommer utforska kommunen. Jag vet att det finns massor att hitta för jag har växt upp här och fått läsa i skolan om kommunen men det har varit närmare till köpcentrum och nöjen i nästa kommun så det har inte blivit av att besöka alla badsjöar och fornborgar och naturreservat och lekparker och sånt som finns här. Men i år får det bli av. Vi har skaffat nya kameror också så det kommer bli många fotografier. Treåringen har också fått en.

Sedan har jag börjat att faktiskt fixa den stora tomten vi har. Den behöver städas och fixas en del och sen skulle jag vilja använda en del av den till att odla lite grönsaker och örter och sätta in lite fler bärbuskar och fruktträd som komplement till det 100-åriga äppelträdet. Så där har vi att göra en del.

Sedan blir det nog en del häng hos farmor och farfar också om det blir en varm och fin sommar eftersom de har pool.

• Anonym (Mamma)

Gå i skogen, fiska, grilla i trädgården etc.

• lövet2

Jag kommer förhoppningsvis att jobba hela sommaren. Utöver det blir det inte så mycket. Någon glasstrut kanske.

• Anonym (Förälder)

Eftersom mor- och farföräldrar inte kan vara med barnen och ena barnet absolut inte vill vara på fritids (ingen av de bästa kompisarna ska vara det) så kommer jag o min man bara ha ett par veckor gemensam semester. Övriga veckor under sommarlovet delar vi upp och är lediga halva veckan var. Vi kommer med andra ord mest att vara hemma. Vi har planerat att köpa nya utomhusleksaker till barnen och så får vi väl göra dagsutflykter till sjön o skogen. Hyra kanot. Vi får vara i far- och morföräldrarnas sommarstugor när de själva inte är där. Jag ser mest fram emot att sitta på balkongen och dricka te. :) Lyssna på fåglarna och humlorna.

• Anonym (Göteborgare)

Vara på havet med segelbåten.
    Tonåringarna har inga läger/cuper i sommar och att hänga i stan är opassande.
    Bada, fiska, läsa, äta glass, klättra i berg och bo i naturhamn. Så länge det finns wifi funkar det.

• SilverEmma

Tar examen i juni och hoppas på att få jobb. Om det inte blir av direkt så tänker jag läsa, sitta i trädgården, ta långa skogspromenader med hunden, lägga pussel, umgås med maken och ungarna, laga storkok, baka, renovera...kommer att bli en fantastisk sommar oavsett! 

• Anonym (Hemester)
    Anonym (Ålänning) skrev 2020-04-29 15:39:26 följande:

Åland är ju utomlands så det går inte isf. Jag hoppas innerligt att det hinner gå över till juli/augusti så vi kan åka på nåt roligt med barnen. Men annars är det sommarstugan som gäller!

Sommarstugan?!? Man ska ju hålla sig hemma heter det.
  • PillanPannkaka
    Anonym (Göteborgare) skrev 2020-04-29 19:42:14 följande:

Vara på havet med segelbåten.
    Tonåringarna har inga läger/cuper i sommar och att hänga i stan är opassande.
    Bada, fiska, läsa, äta glass, klättra i berg och bo i naturhamn. Så länge det finns wifi funkar det.

Härligt! Delsjön är min absoluta favorit! 
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Hemester) skrev 2020-04-30 08:28:34 följande:

Sommarstugan?!? Man ska ju hålla sig hemma heter det.

Det beror väl på var sommarstugan ligger? Ligger den i närområdet så är det väl för det mesta ok. Jag vet rätt många som har stuga bara nån mil från där de bor.

Men vi vet ju inte ännu exakt hur riktlinjerna kommer se ut till sommaren.
  • Anonym (A)

Vi har ett landställe som vi kommer att vara på men regnar sommaren bort är det inte kul där. Sen får det bli dagsutflykter och trevliga middagar på stan.
    Ser inte helt fram emot denna sommar då vi alltid åker utomlands annars.

• Anonym (Lotta)

Vi fixar i trädgården, ska sätta upp vår Best Way-pool, så vi kör bad hemma, ungarnas kompisar lär hänga en del hos oss antar jag. Läsa, baka, laga mat, lite dagsutflykter till vandringsleder eller naturreservat, hälsar på i föräldrarnas stuga och övernattar en del där. Om jag nu får semester.. Oklart om/när/hur länge för oss sjukvårdspersonal.

• Anonym (Fore)

Jag börjar ställa in mig på hemester. Fixa lite hemma, njuta av trädgården. Spelar golf och tänker upptäcka några nya banor i mitt närområde. Annars har vi alltid åkt till trevliga skåne.

Man får laga efter läge liksom och göra det bästa av situationen. Det finns de som drabbats så mycket hårdare än jag och min familj så jag skulle aldrig komma på tanken att gnälla.

När vi åkt utomlands har vi alltid åkt på guidade turer och letat information om platsers historia. Platser runt vår egen hemort har inte utforskats på samma sätt. De förtjänar mer uppmärksamhet!

Svar på tråden Vad kommer ni att hitta på i sommar?