• 20162010

Hur mycket lån är rimligt?

Hej!

Som många andra så går jag och mannen och drömmer om en stuga någonstans. Vi har gått på visningar till och från, men när det väl kommer till köp får vi kalla fötter... Jag vet helt enkelt inte vad som är en rimlig lånenivå, rimligt sparande etc.

Våra förutsättningar är ungefär följande: 2 barn och bostad i Stockholm (värde ca 9 MSEK, kanske 8,5 MSEK i coronatider...). Lån ca 3,4 MSEK.

Lön för oss båda före skatt ca 115 000 kr så jag gissar att vi får ut ca 75 000 efter skatt.

Sparande: Aktier ca 600 000 kr (antar att det blir ca 400 000 kr om jag skulle sälja dem efter reavinst etc.)
    Vanligt sparande: Ca 2,2 MSEK (som ligger på banken till nollränta :(...)
    Kanske lite fonder på ca 40 000 sek.

Jag tycker med andra ord att vi varit ganska duktiga på att spara osv, men som sagt, när det väl kommer till köp av ett fritidshus så börjar jag tänka saker som: "Man måste ju vara skuldfri till pensionen" (det är ju några år kvar dock..) och börjar noja mig för det ena och det andra. Jag tror jag befinner mig någonstans mellan viljan att leva nu och viljan att säkerställa min ekonomi så långt det bara går.

Om ni hade velat ha en stuga och var i vår sits, hade ni slagit till och för hur mycket hade det varit rimligt att köpa? Vad är rimlig lånenivå och rimligt sparande?

• Svar på tråden Hur mycket lån är rimligt?
  • StevenDiese

Varför inte sikta på ett litet torp för ett par hundra tusen istället för att sikta på så dyrt som möjligt? Ett ställe där saker och ting inte är så noga. Bara det har vatten, el, toa och dusch så kan resten bara få vara liksom!

• Kjell2

Varför ska ni vara skuldfri till pension?

Hur mycket pengar går varje år för er?

Om sommarstuga är viktigt för er skulle jag i er situation kunna köpa för ett par miljoner för ett drömställe ni kommer använda mycket.

• 20162010
    StevenDiese skrev 2020-04-28 19:05:58 följande:

Varför inte sikta på ett litet torp för ett par hundra tusen istället för att sikta på så dyrt som möjligt? Ett ställe där saker och ting inte är så noga. Bara det har vatten, el, toa och dusch så kan resten bara få vara liksom!

Hej,

tack för svar :). Jag kan gärna tänka mig ett litet torp, men vår önskan är att kunna har relativt nära till stan (Stockholm) då vi bor i lägenhet och skulle vilja kunna åka dit några helger lite då och då. Men absolut så hade jag egentligen inte velat lägga mer än några hundra tusen, men tyvärr räcker det inte häromkring.
  • 20162010
    Kjell2 skrev 2020-04-28 19:30:08 följande:

Varför ska ni vara skuldfri till pension?

Hur mycket pengar går varje år för er?

Om sommarstuga är viktigt för er skulle jag i er situation kunna köpa för ett par miljoner för ett drömställe ni kommer använda mycket.

Hej! 

Ja, jag vet faktiskt inte varför vi ska vara skuldfria till pensionen, det är någon fix idé som dykt upp i huvudet och som inte är helt relevant, men som tyvärr stör mig varje gång jag börjar räkna på hur mycket man kan lägga på en stuga. Jag vet inte riktigt hur mycket pengar som går åt för oss löpande, vi är varken spara eller slösa. Vi unnar oss vissa saker som vi tycker är viktiga men köper verkligen inga dyra statusprylar för sakens skull. Jag tror jag ska försöka peppa mig själv till att tycka att ett par miljoner är ok :). Jag är en person som ofta kör med både hängslen och livrem, men det gör tyvärr att man inte förverkligar så många drömmar. Pengarna ligger på kontot utan ränta, vilket någonstans innebär att i slutändan kommer de tappa i värde antar jag.
  • Kjell2

Vad gör ni på lov, helger och semester idag? Vilka kostnader till det kommer försvinna om ni har en stuga?

• Anonym (M)

Jag skulle lugnt investera i en stuga i tex grödinge. Och sen lägga upp en rejäl amorteringsplan för ni har bra inkomst. Så det är viktigt för er.

Vi tjänar ca 40 000 efter skatt och äger hus och en bil. Men har inte dyra hobbys eller reser.

Svar på tråden Hur mycket lån är rimligt?