Hur mycket lån är rimligt?
Hej!
Som många andra så går jag och mannen och drömmer om en stuga någonstans. Vi har gått på visningar till och från, men när det väl kommer till köp får vi kalla fötter... Jag vet helt enkelt inte vad som är en rimlig lånenivå, rimligt sparande etc.
Våra förutsättningar är ungefär följande: 2 barn och bostad i Stockholm (värde ca 9 MSEK, kanske 8,5 MSEK i coronatider...). Lån ca 3,4 MSEK.
Lön för oss båda före skatt ca 115 000 kr så jag gissar att vi får ut ca 75 000 efter skatt.
Sparande: Aktier ca 600 000 kr (antar att det blir ca 400 000 kr om jag skulle sälja dem efter reavinst etc.)
Vanligt sparande: Ca 2,2 MSEK (som ligger på banken till nollränta :(...)
Kanske lite fonder på ca 40 000 sek.
Jag tycker med andra ord att vi varit ganska duktiga på att spara osv, men som sagt, när det väl kommer till köp av ett fritidshus så börjar jag tänka saker som: "Man måste ju vara skuldfri till pensionen" (det är ju några år kvar dock..) och börjar noja mig för det ena och det andra. Jag tror jag befinner mig någonstans mellan viljan att leva nu och viljan att säkerställa min ekonomi så långt det bara går.
Om ni hade velat ha en stuga och var i vår sits, hade ni slagit till och för hur mycket hade det varit rimligt att köpa? Vad är rimlig lånenivå och rimligt sparande?