• Alfonsmamma

Lånelöfte utan fast jobb

Hej!

Är det någon som fått ett lånelöfte trots att man inte har fast jobb? Vi vill köpa en bostad som ligger ute för 1 995 000 och har kontantinsats +150 000 kvar utöver kontantinsatsen. Min sambo har fast jobb och får ut 41 000 i månaden och jag studera och jobba men har inget fast jobb - min enda ?fasta? inkomst i månaden är 4300 från skolan och sen beroende på hur mkt jag jobbar. Vi har en bil och 2 barn och inget lån alls. Pratade med kundservice på Nordea idag som sa att dom kunde erbjuda 220 000?!?! De är ju förfan mindre än vad vi har på sparkontot? För att jag inte har en fast inkomst. Jag ska vara föräldraledig frånåmed slutet på juni, vi har inte tänkt köpa något men blev erbjuden visning då inga andra är intresserade och vi är intresserade och kände att varför inte. Efter idag känns de tungt efter att fått ett Sånt sjukt lågt lånelöfte pga att jag inte har fast inkomst men vi har pengar så de räcker och blir över. Är de någon som fått lånelöfte ändå och isf vilken bank och förutsättningar har ni haft?

• Svar på tråden Lånelöfte utan fast jobb
  • Anonym (J)

Vi fick när sambon hade fast och jag tidsbegränsad anställning.

• Anonym (Hedda)

Har du någon form av timanställning? Ca hur mycket brukar du jobba en vanlig månad och hur mycket taxerad inkomst hade du år 2019? Har ni kollat med t ex Bluestep och andra liknande banker med generösare villkor och högre räntor?

• Anonym (Hedda)

Och som svar på din fråga: Sambon hade tillsvidareanställning med en lön om 29 000 kr och jag hade ett vikariat på ett år med en lön om 28 000 kr. Vi lånade ca 2 miljoner till ett hus. Detta var iofs år 2011.

• Alfonsmamma
    Anonym (Hedda) skrev 2020-04-27 19:47:17 följande:

Och som svar på din fråga: Sambon hade tillsvidareanställning med en lön om 29 000 kr och jag hade ett vikariat på ett år med en lön om 28 000 kr. Vi lånade ca 2 miljoner till ett hus. Detta var iofs år 2011.

Jag är vikarie och jobbar 50% då jag är gravid ???? men jobbat där sen februari 2019 (heltid fram tills nu i januari) och tanken va att jag skulle bli anställd när jag studerat klart - planen ändrades eftersom jag blev gravid. Sambon får som sagt ut 41000 i månaden och jag får ni (tack vare Corona och vab) ut ca 7000 i lön och resten är 4300 av skolan. Tycker ändå att de borde se bra ut att jag inte har studielån. Huset vi vill köpa med alla kostnader kommer ligga på + 2000 i månaden mot våran nuvarande hyresrätt och vi sparar ca 10-15000 i månaden så förstår inte problemet. Det vart spontant idag när mäklaren kontaktade oss så bara pratat med Nordea som är våran nuvarande bank.
  • StevenDiese

Vad studerar du? Är det till sjuksköterska, lärare eller förskollärare så lär det ju inte vara problem att få något jobb när du är klar - vilket är ett bra argument att framföra isf.

• Alfonsmamma
    StevenDiese skrev 2020-04-27 22:03:04 följande:

Vad studerar du? Är det till sjuksköterska, lärare eller förskollärare så lär det ju inte vara problem att få något jobb när du är klar - vilket är ett bra argument att framföra isf.

Barnskötare och är klar nu i juni men då går jag på mammaledigt. Har en bra inkomst från förra året så min sgi är ju bra men de skiter dom i då de är BIDRAG. Vilket är sjukt enligt min mening då jag jobbar för att kunna få den föräldrapenningen liksom, känns som att man straffas för att man ska vara föräldraledig. Min sambo kan ta lån själv så vi kan köpa huset om man kollar på nätet vilket är konstigt? Vi får inte tsm men hn kan ta själv?
  • Anonym (T)

Ett tips är att kolla med mindre banker, dom stora får man aldrig lån på.

• Anonym (kanske)

Måste lånet vara hos Nordea? Går någon TV-reklam om Bluestep som ger lån till "vanliga" människor, dvs såna som faktiskt kanske studerar, har tidsbegr. anställning, fl osv.

• Alfonsmamma
    Anonym (T) skrev 2020-04-28 15:33:14 följande:

Ett tips är att kolla med mindre banker, dom stora får man aldrig lån på.

Vi fick ett beviljat lånelöfte på Nordea idag, hamnade hos rätt person tror jag! Visning imorrn och hoppas på de bästa!
  • Alfonsmamma
    Anonym (kanske) skrev 2020-04-28 15:38:24 följande:

Måste lånet vara hos Nordea? Går någon TV-reklam om Bluestep som ger lån till "vanliga" människor, dvs såna som faktiskt kanske studerar, har tidsbegr. anställning, fl osv.

Nej inte nödvändigtvis men vi kände att där är vi befintliga kunder och haft bostadslån förut, aldrig varit sena och är ?perfekta? kunder så kändes som att vi hade störst chans sät! Bluestep kände vi inte för då räntan är högre! Fick dock beviljat lånelöfte från Nordea idag, visning imorrn och hoppas på de bästa.
Svar på tråden Lånelöfte utan fast jobb