• Josephine1212

Vilken barnvagn?

Vi har så svårt att välja barnvagn, tycker vi läst recensioner om hur många vagnar som helst men vi har ännu inte kunnat ta ett beslut. Vi är i behov av en duovagn som är ganska smidig att fälla ihop och ska gå att köra på främst asfalt och elljusspår men även lite Sten/grusväg.

De vagnar det står mellan är:

Uppababy vista

Uppababy cruz

Emmaljunga super viking

Britax smile III

Tar jättegärna emot tips och vilken vagn ni hade valt då det börjar bli dags för oss att beställa! (Vi har varit och provkört alla utom uppababy (pga att dessa inte finns i närheten av oss tyvärr. Vi fastnade inte mer för någon än någon annan..)

• Svar på tråden Vilken barnvagn?
  • Anonym (mitt i graviditeten)

Jag går oxå i vagn-tankar. Lutar själv mot en Kronan duo/S..då den verkar prisvärd. Har dock inte provat den i verkligheten. Sjukt svårt djungel! Har inget bra råd men ska läsa i din tråd och se vad du får för svar. :)

• Fröken W

Jag är ett stort fan av Emmaljunga! De är stadiga och rejäla, och helt klart snyggast. Är dock inte förtjust i det nya chassit som de börjat med till många vagnar.

Vi har en Emmaljunga Edge som vi nu använder till

vårt andra barn. Funkar super! Ett stort plus är att det finns ett inbyggt ryggstöd i liggdelen vilket jag tror är unikt för Emmaljunga. Det har gjort att vi kunnat använda liggdelen betydligt längre än de som haft andra liggdelar vilket känts bra dels för att jag tycker att bebisarna är lite små för att sitta i sittdelen när de är runt 5 månader och dels för att det känns bra att ?slita? på liggdelen så länge som möjligt eftersom man använder sittdelen betydligt längre.

Vagnen funkar perfekt på asfalt och skogsvägar. Enda nackdelen jag kommer på är att den tar upp

rätt mycket plats i bilen och att den är tung. Upplever den inte tung att köra men tung att lyfta i/ur bilen.

Har ingen personlig erfarenhet av de andra vagnarna. Men jag skulle inte välja uppababy. De verkar lite skrangliga, och känns mer som stadsvagnar. Så jag skulle satsat på en Emmaljunga

Eller Britax.

• Anonym (mitt i graviditeten)
    Fröken W skrev 2020-04-26 22:24:32 följande:

Jag är ett stort fan av Emmaljunga! De är stadiga och rejäla, och helt klart snyggast. Är dock inte förtjust i det nya chassit som de börjat med till många vagnar.

Vi har en Emmaljunga Edge som vi nu använder till

vårt andra barn. Funkar super! Ett stort plus är att det finns ett inbyggt ryggstöd i liggdelen vilket jag tror är unikt för Emmaljunga. Det har gjort att vi kunnat använda liggdelen betydligt längre än de som haft andra liggdelar vilket känts bra dels för att jag tycker att bebisarna är lite små för att sitta i sittdelen när de är runt 5 månader och dels för att det känns bra att ?slita? på liggdelen så länge som möjligt eftersom man använder sittdelen betydligt längre.

Vagnen funkar perfekt på asfalt och skogsvägar. Enda nackdelen jag kommer på är att den tar upp

rätt mycket plats i bilen och att den är tung. Upplever den inte tung att köra men tung att lyfta i/ur bilen.

Har ingen personlig erfarenhet av de andra vagnarna. Men jag skulle inte välja uppababy. De verkar lite skrangliga, och känns mer som stadsvagnar. Så jag skulle satsat på en Emmaljunga

Eller Britax.

Kronan har också ryggstöd i liggdelen. Det är en viktig funktion jag kikar efter. Tänkte höra angående Emmaljunga.... vilka modeller är det som har fullt liggläge i sittdelen? Vill inte ha någon där barnet ligger som i en skål.
  • Fröken W
    Anonym (mitt i graviditeten) skrev 2020-04-27 10:07:44 följande:

Kronan har också ryggstöd i liggdelen. Det är en viktig funktion jag kikar efter. Tänkte höra angående Emmaljunga.... vilka modeller är det som har fullt liggläge i sittdelen? Vill inte ha någon där barnet ligger som i en skål.

Ah vad bra att Kronan också har ryggstöd i liggdelen.

Angående vilka sittdelar från Emmaljunga som har det du kallt fullt liggläge så gäller det åtminstone Edge och Mondial. Viking tror jag bara har ergonomisk sittdel (sån där de sitter i en skål). Så leta efter de som INTE har ergonomisk sittdel :)
  • Maddi

Nu har jag bara haft emmaljunga, swivelhjul och dom är värdelösa i modd. Gäller att vara skottat för snön samlas under stänkskydden på framhjulen. Så man får dra vagnen på bakhjulen. 

• Anonym (Min absoluta favoritmärje som jag tycker är oavslag)

Mitt favoritmärke som är oslagbart är Emmaljunga (haft Ozone och nu Viking samt nxt60) !!

Men sett till priset är Kronan Duo värdig två!! Och bärhandtagen på Kronans chassi är så praktiskt när man kör i terräng och behöver lyfta över ett dike eller liknande.

Har även haft Brio, Bugaboo och Teutonia. Av de är endast Brio ett märke jag skulle ha igen.

Svar på tråden Vilken barnvagn?