Katt i lägenhet?
Hej!Iom Coronatider vilket lett till att jag numera jobbar hemifrån de kommande månaderna ser jag detta som en bra period att skaffa katt, något jag funderat på i flera år då det verkligen hade varit trevligt med sällskap därhemma! Dock vill jag gärna bolla detta med er kunniga då det är vissa saker som jag förstår är problematiska - men jag vet inte om de är såpass problematiska att det inte gör det möjligt för mig att ha katt öht. Nedan följer några punkter som jag ser som (o)möjliga hinder:
Jag bor på 40 m2 i en lägenhet
Jag ser det inte som möjligt att katten kommer kunna vara en utekatt, utan enbart en innekatt. Dock med fri tillgång till balkong 8som då såklart kommer vara nätad)
Nu de kommande månaderna kommer jag jobba hemifrån vilket då passar bra om det blir en kattunge, men sedan på längre sikt kommer det bli att jobba på kontor fulltid men kommer säkert kunna jobba hemifrån någon gång i veckan.
När jag är hemma kommer jag kunna ge katten full uppmärksamhet och kan jag vänja katten att gå i koppel kommer det även bli promenader - Då såklart baserat på hur stort intresse kissen har för detta. Dessutom kommer jag även anpassa mitt hem med många lekmöbler och högre höjder där katten kan ligga och spana.
De få gånger jag är ute och reser har jag familj och vänner som mer än gärna är kattpassare, dvs att katten är hemma hos dem för social närvaro så det blir inte att det bara kommer någon och ger katten mat.
Ja detta är väl de punkter jag på rak arm skulle kunna se som problematiska. Jag förstår att katter kostar en del pengar (mat, försäkring veterinärbesök etc) men det är inga som helst problem.
-----------------------------------------------------
Jag var först väldigt sugen på Maine Coon. Men dels har jag förstått att detta är en av de mer sällskapliga raserna som inte trivs med att vara hemma själv såpass mycket tid själv. Dessutom har jag fattat det som att det är en rätt sjukdomsdrabbad ras.
Så ni får gärna ge förslag på raser som skulle kunna passa mina förutsättningar, dvs om det ens finns!
Stort tack! OCh som sagt är alla överväldigande överens om att mina förutsättningar inte är lämpliga för en katt så kommer jag såklart inte ta detta i mål. Tyvärr känner jag att 2 katter på en sådan liten yta som jag bor på inte heller är lämpligt.