• Grynet89

Uppehållstillstånd - amerikansk pojkvän

Hej!

Vi har nyligen ansökt om uppehållstillstånd för min amerikanska pojkvän. Jag uppfyller krav på bostad, försörjning m.m. och vi har haft ett distansförhållande under ett år. Nu undrar jag om någon är eller varit i samma sits nyligen och har någon info om handläggningstider, fortsatt process eller annat?

Hälsar hoppfull och lite rastlös

• Svar på tråden Uppehållstillstånd - amerikansk pojkvän
  • Xenia

Ingen erfarenhet själv men du har väl själv hört att det brukar ta väldigt lång tid. 

Kan han ens flyga hit under dessa coronatider? Fast tar det ett år innan han får uppehållstillstånd så kanske det värsta är över då eller det finns iaf ett vaccin.

• fjanten

Min man (Australien) väntade nästan två år, men den ansökan gjordes i juli 2014, sedan vart det ju den stora flyktingvågen 2015 som tog upp nästan alla resurser hos mv en period. Han kunde i alla fall göra ansökan om anknytning till mig inifrån landet eftersom han kommit hit på ett arbetsvisum (men den regeln har ändrats nu).

• Ellie

Jag kan inte ge någon aktuell information, men när min man ansökte 2011 stod det på migrationsverkets hemsida att väntetiden var ca 9-12 månader. Han fick sitt tillstånd inom 3 månader, så ibland kan det gå fortare än man tror.

Det som sker nu är att de går igenom hans ansökan, och därefter kommer han få meddelande om att boka tid för intervju på svenska ambassaden i sitt land. Pga corona är det för tillfället svårt att få intervjutider.

• Grynet89

Tack för alla svar! Har hört att det kan gå snabbt om ansökan är fullständig och så. Om någon har aktuell info så får ni gärna hojta :)

Svar på tråden Uppehållstillstånd - amerikansk pojkvän