Svaraärdusnäll1 skrev 2020-04-20 12:01:13 följande:
Ja oj det såg jag nu. Meningen med att man ska ange vilket del av staden man bor i (inte vilken stad) är för att jag sedan ska analysera svaren och se om det finns något samband mellan åsikterna och om man bor i förorten eller i ett "finare" område tex. Det samma gället kön, etnicitet osv.
Då tycker jag du borde ställa frågan annorlunda. Du vet ju bara om områdena i din egen stad, inte hela Sverige. Så en bättre fråga vore ungefär om man bor i ett socioekonomiskt låg- eller högstatusområde, eller neutralt. Eller ännu hellre fråga om årsinkomst, det är den vanligaste frågeställningen gällande den bakgrund du är ute efter (jag svarar på en hel del undersökningar från Sifo).
Sedan det där med etnicitet, det kan vara jättesvårt att svara på! En person kan vara färgad, samtidigt som den känner sig svensk, samtidigt som den känner sig som nåt annat, det kan vara skillnad på om man är svenskfödd eller invandrare osv. Då är det bättre om du ger alternativ att välja mellan. Dessutom tror jag inte det är särskilt relevant för frågeställningen. Ärligt talat har jag nog aldrig råkat på den frågan i de undersökningar jag svarat på. Och så kan man fråga sig om du verkligen kan dra några slutsatser av just den aspekten.
Kön, ålder, inkomst, boendeform, län är det som brukar efterfrågas, samt ibland civilstånd och eventuella barn, även om det kanske inte är aktuellt för just dig att veta.