• Tonia92

Oro för att ej kunna bli gravid

Hej alla där ute! 

Jag och min sambo har nu varit tillsammans i drygt 4 år och vi är båda väldigt sugna på att bli gravida. Har haft oskyddat sex sedan mars ifjol och sagt att händer det så händer det, då vi båda har varit studenter så har ändå velat ta det lite försiktigt.

Nu har vi börjat försöka lite mer seriöst sedan förra månaden och såhär ser mina ägglossningsstickor ut i dagarna: Nog betyder det väl att jag är fertil just nu? När det inte blivit bebis på drygt ett år börjar man att tvivla lite på kroppen och vågar inte riktigt lita på att vi ens kan bli gravida. 

Hur länge tog det för er att bli gravida och tänker ni att "aktivt" börja försöka är att ta ägglossningsstickor osv? Tänker på när det är okej att söka hjälp från vårdens sida. 

//Tjej som behöver tålamod och pepp <3 

• Svar på tråden Oro för att ej kunna bli gravid
  • VickanD

Har man försökt i ett år utan att bli gravid så kan man söka hjälp. Hade det inte gått efter ett års aktiva försökt så hade jag sökt hjälp.

Jag blev gravid efter fem månader med min kille. Vi hade nog sex 3-4 gånger i veckan, typ. Använde mig aldrig av ägglossningstest. Använde bara en app som beräknade min förmodade ägglossning.

• Majson

Enligt ägglossningstesterna så har ditt ägg förmodligen släppt under dagen igår/idag eller släpps när som, så fortsätt ligg idag och imorgon!

Vi är 27 år, varit tsm i 8 år, och började i januari att aktivt försöka med tester osv. Men haft oskyddat sen november, började bli orolig i mars för inget hände men sen visade sig att jag blev gravid men fick tidigt missfall. Tråkigt såklart men ändå en lättnad att vi kunde bli gravida. Nu hoppas vi att det tagit sig denna månad.

• Maily

Ts det testet 18/4 är positivt. Men tempar du? Det visar ju ifall ägglossningen har skett medan ägglossningstest visar att kroppen försöker ägglossa. Annars rekommenderar jag det varmt, där kan du se många saker som kan bli knasigt och söka hjälp. Så prova det i typ 2 månader nu och sök hjälp sedan efter corona är över om det inte tagit sig. 

• Lili158

Hur mkt har ni haft sex under detta år? Är ju bara få dagar varje månad man faktiskt är fertil. Ägglossning hade du nog 18/4. Så det har släppt troligen. Hade ni sex innan? För oss tog det ett år att bli gravida. Första tre månaderna trodde vi vi låg vid ägglossning. Men sen började vi med ägglossningstest och hittade rätt ägglossning. Tog då ytterligare 9 månader att bli gravida. Hade sex varannan dag från blinkande gubbe på cleerblue dubbelindikator till mens.

• Tonia92

Tack för era svar och tips! ????

Majsen: Håller verkligen tummarna för er! ?????

Maila: Har ej använt mig av någon temp, avvaktar lite innan jag köper en två decimal-temp. Men tack för tips!

Lili158: Har varit ganska upp och ned, ibland mer och ibland mindre. Var inneboende under hösten så inte konstigt det inte blev några barn gjorda då, haha! Vi hade sex den 14/4 samt den 16/4 så håller tummarna att det kanske tar sig denna gång. Enligt min app så har jag trott att jag haft senare ägglossning än jag faktiskt verkar ha, så många månader har vi nog missat och haft sex för sent helt enkelt.

Ska försöka att slappna av och lita på min kropp i detta ????

Svar på tråden Oro för att ej kunna bli gravid