• Smokie

Öronbarn - huskurer?

Nu har dottern fått ännu en öroninflammation. För en månad sen hade hon öronkatarr.
    Har fått pencillin och frågade doktorn om det var nåt spec vi skulle tänka på för att undvika fler öronbesvär, men det var det inte.

Är det nån som har nåt tips på huskurer o dyl som man kan ta till för att undvika eller lindra öronbesvär hos barn? Är själv öronbarn och maken likaså så tyvärr har väl lilltjejen det i generna.
    / Linda

• Svar på tråden Öronbarn - huskurer?
  • Karin82

Vi höjde sängbenen fram med ett par böcker..

• Karin82

Alltså bara de vid huvet..

• nelly 1

Vet att min syrra fick rådet till deras 8 månaders tjej att hålla näsan ren
    Köra med koksalt ofta för att förkylningen går tydligen upp i öronen...fråga mig inte hur
    men dom har lyckat hålla sig ifrån öroninflammation ett tag nu.
    Dom kör koksaltlösning så fort hon är förkyld och då ett par gånger per dag och före sänggående

Lycka till

• tokfia

Lök! Säkert ett jättegammalt knep, från innan penicillinet..Men man ska hacka lök och lägga i barnets öra när det börjar få ont. Jag har provat, la det i en bit gasbinda...och det hjälpte..eller rättare sagt, barnet fick INTE öroninflammation...huruvida det var löken som verkade låter jag vara osagt...men det kan ju inte vara farligt iallafall (bara stinka!) Och som sagt, bara när de första symtomen kommer....

• Mia83

Att ge droppar/spray vid minsta tecken på förkylning är rätt. Om gångarna täpps igen ökar risken att vätska/slem fastnar i örat bakom trumhinnan, och öroninflammationen är ett faktum. Har en tjej som nu har 3e öroninflammationen på 6 v och fick inte det rådet förän nu sista gången, så jag hoppas innerligt på att det stämmer, men det låter ju iaf logiskt.

• nelly 1

Men man ska inte köra med nässpray som neseril utan använda koksaltlösning som inte skadar och irriterar slemhinnorna

• Mia83

Precis . Ja, här kommer det att användas koksalt flitigt, e rätt less på d här nu.
    Fick även höra sist att små barn som ofta får öroninflammationer kan råka ut för att inflammationen går vidare till hjärnan......men det sa aldrig de två första läkarna.

• nelly 1

helt sjukt hur viktigt det är att komma till rätt läkare som ger rätt information.
    Har råkat ut för det allt för många gånger

• Pyrets mamma

Jag fick ett ganska ovanligt tips om att droppa vitlöksolja i örat när de har en förkylning på g....Inte prövat själv men tydligen ska det vara bra..

• Syskon

Löken som tokfia skrev om är jättebra Vet massor som det har funkat för...

Svar på tråden Öronbarn - huskurer?