• Ringingrid

NIPT eller...?

Var hos BM idag på första mötet och hon berätta att här i uppsala erbjuder de inte KUB test just nu pga covid19. Hon sa att jag kunde ringa o kolla i sthlm men att annars är det NIPT test som gäller. Ringde runt i sthlm men de tar ej emot från andra län (vilket jag kan förstå). Frågan är nu: bör jag bekosta ett sådant NIPT test för säkerhetsskull..? Är 24 år förresten.

(Vet att det är upp till mig i slutändan såklart men vill gärna höra lite tankar/åsikter)

• Svar på tråden NIPT eller...?
  • Fulkultur

Hej! Hur är du som person, ängslar du dig mycket över att något ska vara fel? Isåfall kan det nog kännas värt att göra NIPT så att du kan gå igenom graviditeten utan en massa onödig oro.

Jag kommer göra NIPT trots att jag får göra KUB, men jag är gammal :)

• Anonym (myself)

Då är frågan - hur viktigt för dig resultat av testet? Vad blir det för konsekvens? Om du väljer att definitivt avbryta gravidideten om det visar sig finnas kromosomavvikelser, så skulle jag absolut bekosta testet själv (och det ska jag göra faktiskt). Om det inte spelar nån roll för dig vad resultatet är, så strunta i det.

• Ela90

Jag gjorde kub och sedan nipt test även fast jag fick jätte bra resultat på kub så ville jag helt utesluta kromosom fel.. för mig var det viktigt. Beror på hur viktigt det är för dig. Vill du behålla barnet / vill du veta om barnet har något allvarligt kromosom fel tex down syndrom så ja testa. Om du inte bryr dig så nej testa inte.

• sarakarolina

Mitt kub blev inställt på Akademiska pga samma anledning (helt förståeligt såklart). Jag bokade därför nipt i Enköping på Freja Mottagning. Jag valde bas-paketet där de även kollar avvikelser på könskromosomer samt att man får reda på könet. Det kostade "bara" 4650 kronor. Fick svar på en vecka :) det lugnade definitivt min oro.

• sarakarolina

Mitt kub blev inställt på Akademiska pga samma anledning (helt förståeligt såklart). Jag bokade därför nipt i Enköping på Freja Mottagning. Jag valde bas-paketet där de även kollar avvikelser på könskromosomer samt att man får reda på könet. Det kostade "bara" 4650 kronor. Fick svar på en vecka :) det lugnade definitivt min oro.

• Ringingrid
    sarakarolina skrev 2020-04-16 21:12:12 följande:

Tack för tips! Ddt är ju ändå en bra bit billigare än i stan. Men vadå man kan asså få veta kön så tidigt?? :o
  • Solblomma30
    Ringingrid skrev 2020-04-16 22:52:39 följande:

Tack för tips! Ddt är ju ändå en bra bit billigare än i stan. Men vadå man kan asså få veta kön så tidigt?? :o

NIPT går ut på att man kollar igenom kromosomer från fostret (egentligen från moderkakan) och ser så att de är normala. Därför ser man även fostrets könskromosomer. Så man får veta kön också. Fiffigt! Man kan välja att inte veta också såklart. Jag gjorde NIPT förra våren och fick svaret via Karolinskas hemsida. När man gick in där stod det: knappen nedan visar könet på det väntade barnet. Sen fick man klicka på knappen/länken och då kom det upp en ny länk som sa: är du helt säker? Klickade man på den fick man svar :) Rolig grej!
Svar på tråden NIPT eller...?