• gulledig

Dåligt samvete

Har en tjej på 14 månader som är otroligt social och utåtriktad.

Har längtat så mycket att gå till öppna förskolan med henne nu när vi flyttat men pga rådande omständigheter är väl det inte det optimala just nu, tyvärr.

Vi försöker aktivera oss så mycket utomhus som det går om dagarna tex 4H-gård, lekpark, gå på promenad och kolla på blommor/kottar/träd. Men jag känner att hon saknar att leka med barn.

Vi träffar inte heller henne kusiner numera då både vi och dom varit sjuka i omgångar och covid-19 funnits i familjerna.

Varje gång vi ser barn på håll utbrister hon ?heeeeeej!? och det skär i mitt hjärta att hon inte får leka med dom. Anledningen är helt enkelt för att vi kanske bär på smittan eller att dom kan smitta oss.

Hur gör ni för att aktivera era barn på bäst sätt under dessa tider? Skulle ni gå till ÖF trots riskerna?

• Svar på tråden Dåligt samvete
  • legomum

Det är nog mer du som saknar andra människor. Din 14 månaders är helt nöjd med bara dig, du (och pappan förstås).

Fortsätt som du gör. Coronaviruset försvinner snart och då finns öppna förskolan för er

• legomum

När mina grabbar var i den åldern var vi ute i skogen, i sandlådan, promenader med variation att de gick /åkte vagn för att bara upptäcka världen. Vi gick till olika parker och gungade, hade alltid sandleksaker med och en boll.

Tog med mellis eller ibland mat som avbryter dagen.

Nu var de ena riktiga tröttisar och sov tre gånger om dagen fortfarande så då gick jag på promenader m ljudbok/podradio i öronen.

Det behöver inte vara så avancerade saker man gör, världen är redan så stor för små barn att upptäcka ändå.

Sedan ha inte dåligt samvete för en sådan här sak (man har det nog så mycket ändå) njut istället av lugna dagar.

• gulledig
    legomum skrev 2020-04-10 10:27:13 följande:

När mina grabbar var i den åldern var vi ute i skogen, i sandlådan, promenader med variation att de gick /åkte vagn för att bara upptäcka världen. Vi gick till olika parker och gungade, hade alltid sandleksaker med och en boll.

Tog med mellis eller ibland mat som avbryter dagen.

Nu var de ena riktiga tröttisar och sov tre gånger om dagen fortfarande så då gick jag på promenader m ljudbok/podradio i öronen.

Det behöver inte vara så avancerade saker man gör, världen är redan så stor för små barn att upptäcka ändå.

Sedan ha inte dåligt samvete för en sådan här sak (man har det nog så mycket ändå) njut istället av lugna dagar.

Jag saknar faktiskt inte människor, är ganska osocial av mig i vilket fall som helst, haha.

Okej men tack för svar i alla fall! Ska fortsätta med våra promenader och upptäcksfärder!
  • Solblomma30

Jag håller med Legomum om att så små barn/bebisar inte alls har något behov av att träffa eller leka med andra barn. Det är faktiskt först när barnet blir tre år gammalt som det har ett behov av regelbunden kontakt med jämnåriga. Det kan vara skönt att veta :) Innan dess behöver barnet var sina föräldrar och stimulans i hemmet och trädgården/naturen. Du behöver alltså inte ha något dåligt samvete överhuvudtaget!

Sen kan ju din dotter vara en social typ som gillar att prata osv, men det kan man lätt lösa med att ringa kusinerna/mormor/farfar på FaceTime eller liknande. Så ta det lugnt och var glad för att din dotter är så liten. Här hemma sitter vi instängda med en sjuk sjuåring+femåring och sjuåringen saknar sina kompisar något hemskt. Men det är speciella omständigheter och hon klarar sig såklart utan vännerna nu när det är som det är. Men såklart tråkigt ändå!

• Fröken W

Tycker att du redan fått bra svar som du verkar tagit till dig.

Ett tilllägg från mig; om du är orolig för att ert barn ska smitta andra som ni träffar på ex. promenaderna med covid-19 då detta funnits i er familj så verkar det väl knasigt att gå till öppna förskolan...? Men däremot undrar jag varför du oroar dig för att hon ska smitta? Har den familjemedlem som varit sjuk nyligen tillfrisknat?

• Fröken W

Och en sak till :)

Min erfarenhet är att så pass små barn inte har så mycket utbyte av andra barn då de oftast ändå bara leker på varsin kant. Så du behöver som sagt inte ha dåligt samvete över att hon inte får träffa andra barn ?på nära håll? :)

Svar på tråden Dåligt samvete