Anonym (Klump) skrev 2020-04-07 07:31:31 följande:
Första gången jag blödde så kom det en riktig blödning. Stod i duschen och när jag kom ut och torkade mig så rann det till. Höll på i några timmar och hade lite ont, som molande mensvärk. Sen blödde jag ända fram till v.21. Det pendlade mellan blödning och missfärgade flytningar. När jag blödde så kunde det komma klumpar men inga hårda
När jag fick mitt ma så fick jag ont och började blöda mörkrött. Fick då göra vaginalt ultraljud i v.8 och då såg man att det var mindre och att det hade avstannat.
Började blöda mer under två dagar och dag 3 hade jag som kraftig mensvärk. När jag satt på toa så kände jag hur det kom ut, då var det som en hård liten pingisboll i toan och efteråt så försvann smärtan. Blödningen avtog rätt snabbt
Ma/mf kan bete sig så olika. Mitt första missfall började jag spontanblöda kraftigt och det kom ut mjuka klumpar. Åkte in för att bekräfta missfall och hade på bara några timmar blött ut allt.
Andra gången, ett ma, upptäcktes det på KUB-ultraljudet och jag började sedan spontanblöda på kvällen. Där kom blödningen i omgångar varje kväll/natt (det blev senare och senare) i en dryg vecka med väldigt kraftiga smärtor (värre än mensvärk). Men inte heller då kändes det som att det var några hårda klumpar trots att liten dött i v9.
Så klumparnas vara eller icke vara har egentligen inget med det hela att göra. Däremot, som du säger, så kan man blöda utan att man för den sakens skull faktiskt har förlorat fostret. Det kan ju tex vara så att man egentligen burit på tvillingar och då förlorat en tvilling. Så TS borde absolut kontakta sin vårdgivare och be om ett vul för att bekräfta att det inte finns något kvar.